Vår ytterdörr är mycket väderutsatt och det verkar inte som det räcker med vanligt underhåll.
Som ni ser på bilderna så börjar träet runt fönstret ge upp och något måste göras.
Tidigare fanns det även speglar (lister) på dörren, men det har jag blivit tvungen att ta bort.

Skall jag sätta en plywood över hela dörren och sedan måla?
Montera någon typ av plåt eller stålskiva kanske?
Träpanel eller bara något nytt runt fönstret?

Ett litet tak över dörren är inget bra alternativ i detta fallet tyvärr.
Dessutom är det ofta rejält blåsigt så det skulle inte lösa hela problematiken.

Jag tar tacksamt emot alla förslag och även bilder om ni har gjort något liknande.
Det är givetvis ingen nackdel om det blir snyggt också. :)
 
  • Vit ytterdörr med fönster och dörrhandtag intill sidan av ett grått tygelspontat trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönsters träkarm med sprickor i färgen och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan Tricoya extreme vara något att renovera dörren med?
Vad tror ni om att limma en 4mm skiva över hela dörrbladet och sedan fräsa dekorativa spår?
Slutligen målning i lämplig kulör och dörren blir som ny.....?
Har någon av er här på forumet erfarenhet av detta?

https://www.calexicowood.se/tricoya
 
Skruva fast halvmånen med några försänkta skruvar och lägg en fog så det blir tätt, måla.

Om du vill göra den modernare så hade jag sågat bort "spröjsen" och satt in en ny glaskassett i klart glas.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sätt ett tak ovanför.
 
I InsidersUnited skrev:
Skruva fast halvmånen med några försänkta skruvar och lägg en fog så det blir tätt, måla.

Om du vill göra den modernare så hade jag sågat bort "spröjsen" och satt in en ny glaskassett i klart glas.
Den är redan fastsruvad från andra sidan, men jag kanske skall komplettera.
Dock har den tuffa förutsättningar med sol, vind och regn m.m.
 
raveper raveper skrev:
Sätt ett tak ovanför.
Jag har varit inne på detta, men det är svårt att få det snyggt tycker jag.
Dessutom är det ofta rejält blåsigt, så det krävs ett stort tak. ;-)
 
Dörren är fortfarande i behov av renovering och tanken är att ta tag i detta i år. Min första tanke är att limma en 4 eller 6mm Tricoyaskiva över hela dörrbladet. Klarar jag detta blir det säkert bra, men frågan är om det går att genomföra. Jag tar tacksamt emot era tips och kommentarer kring detta.

Min tanke är att fräsa/hyvla/slipa dörren ren och sedan på med lim och Tricoya. Jag lägger den på ett plant underlag och staplar sedan marksten ovanpå för att få till presstrycket. Är det rimligt att jag klarar detta eller krävs det en fanerpress för att få det bra? Några andra idéer om hur man kan göra?
 
Varför ska du hyvla/slipa innan du limmar dit en skiva ovanpå? Hoppa över det. Att den nya skivan fäster helt med lim långsiktigt, några försänkta skuvar som man kamoflerar skulle nog vara bra.
 
Kan det vara ett alternativ att enbart skruva en skiva på utsidan helt utan lim? En 6mm Tricoya som skruvas fast med stiliga synliga rostfria skruvar? Kanske inte jättesnyggt spontant, men det var ju inte helt ovanligt på gamla teakdörrar till exempel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.