När vi köpte hus hade jag dålig koll på ungefär allt som rör hus, men nu försöker jag så sakteliga täppa igen dessa kunskapsluckor. En av de saker som har stått på min "att fundera igenom"-lista är hur många avluftningar vi behöver på våra avloppsstamar. I dagsläget har vi nämligen två stycken, vilket innebär två genomföringar genom vårt tak. Genomföring = risk för läckage, så kan vi skippa den ena avluftningen så vore det guld.

Jag har skapat en skissartad ritning över hur det ser ut i dagsläget. I tvättstugan pumpar tvättmaskinen ut vattnet i golvbrunnen. Avloppet från köket går i taket på tvättstugan, och är ca 4 m lång innan den ansluter till huvudstammen. Det jag funderar över är: den avluftning som är kopplad till stammen som servar köket - behövs den? Om ja, går den isf att ersätta med exempelvis någon form av backventilsanordning som kopplas på i tvättstugan?

Information som eventuellt är av nytta: nyligen hade jag en gubbe här som hjälpte mig att titta på taket, och han noterade avloppsdoft vid den avluftning som jag hoppas på går att ta bort.
 
  • Skiss av ett hus med avloppsledningar, golvbrunnar och avluftningar markerade för kök, tvättstuga och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 110 rör upp på båda ställena så ska du klara dig med ett, ingen toalett på den du vill ta bort. Ett sätt att kolla är att täta till på taket med några plastpåsar tejpa och prova.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.