När man bygger ett litet hus med några få stora fönster hamnar man lätt under kraven i energibehovslagen. Sedan spelar det ingen om man installerar pelletspanna eller inte. Vi testade att ha 350 cm isolering i vägg och 555 cm isolering i tak på en villa på 60 kvm och vi hamnade ändå under gränsen. Energibehovslagen verkar vara nästa "byggfelsförsäkringslag". Så i stället för att bli förbannad på hemma på kammaren tänkte jag försöka bypassa lagen.

Min fråga är hur man "lurar" Energibehovslagen om man bygger ett litet hus?

Kan man klassa det som fritidshus? Vilka billiga åtgärder påverkar värdena mest? Mindre fönster är förstås ett tråkigt alternativ. Solvärme skulle vara ett alternativ. Några andra förslag?

När gick/går lagen i kraft förresten?

mvh
David
 
Regelverket BBR (som reglerar tillåtna värmeförluster) utgavs senast 2002.
Orsaken till att den finns är så att vi skall ta ett nationellt ansvar och sänka vårt gemensamma energibehov för uppvärmning. Detta för att på sikt skona miljön.

Enda förmildrande omständigheten man kan tillgodoräkna sig är att man på något sätt kan återvinna en del av energin. (värmepump) Då tillåts något sämre värden för huset.
Ofta är det på fönsterarean man stupar. Det finns dyrare varianter av energifönster som man kan överväga om ljusinsläppet anses som heligt.

Annars finns det tyvärr inga sätt att kringå regelverket.
Lagens intention är solklar: Uppfyll god energihushållning annars får du inte bygga.

Jag som samhällsmedborgare tycker att denna lag på sikt är bra även om enstaka individer (som du) kan uppleva att man får begränsad handlingsfrihet.
 
Fina ord från samhällsmedborgare Volvo men lagen är som sagt inte anpassad för mindre hus.
Fönstren är redan 3-glas superenergi. Som sagt är det något sjukt med en lag som inte tillåter byggandet av hus med 350 cm isolering i väggar och 555 cm i tak om det finns några stora fönster. Värmepump, pelletspanna etc. hjälper inte utan det hänger egentligen bara på U-värdet. Slutligen så är det ett litet ganska välisolerat hus som inte godkänns för att proportionen fönster/fasadyta är större på ett litet modernt hus jämfört med ett stort hus.

Så frågan är hur man väjer kring en stelbent lag. Tips mottages tacksamt.

Pratar vi om samma lag förresten? Kravet på energibehovsberäkning är ganska nytt och efterlevs olika i olika kommuner. Jag har för mig att den inte fått laga kraft än men det kanske någon här på forumet vet mer om.

mvh
David
 
maffiga vällisolerade "fönsterluckor" som sätts på en del av fönsteryta under vintertid?
Ha dom i förrådet men egentligen inte tvunget att använda dom :-/. Hur det ska lösas praktisk och estetisk har jag inte en aning om .... bara en tokig bypass idee ;). Vill man ha väggar av glas i Norden så får man ta till okonventionella lösningar :)
gaia
 
gaia skrev:
maffiga vällisolerade "fönsterluckor" som sätts på en del av fönsteryta under vintertid?
Ha dom i förrådet men egentligen inte tvunget att använda dom :-/. Hur det ska lösas praktisk och estetisk har jag inte en aning om .... bara en tokig bypass idee ;). Vill man ha väggar av glas i Norden så får man ta till okonventionella lösningar :)
gaia
Gillar tokiga bypass-idéer. :D
Men frågan är om man får räkna med det i energibehovsberäkningen? Nån som vet?

mvh
David
 
Kanske inte det svar du söker, men vet att isolertillverkarna har folk som kan detta så ett sätt att söka information kan ju vara att ta kontakt med Isover, Roxull eller Paroc.

Tråkigt svar, jag vet, men ändå något om du absolut vill veta.
 
BBR 2006träder i kraft 1 juli 2006.
Nya reglerna anger 110 kWh/m² och år i södra sverige och 130kWh/m² och år i norra.
Förutom norrland räknas dalarna och värmland till norra sverige.
Gamla reglerna med Um krav gäller paralellt under en övergångsperiod till årsskiftet 2007.

Energiförbrukningen skall enl BBR beräknas och även verifieras med mätningar.
Reglerna ger även en alternativ metod med enskillda u-värdeskrav per byggdel, värmeåtervinning på ventilation och hur tätt huset skall vara.

Här kan du läsa om nya kraven:

http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/PG_attachments/BBR_2006_Forslag.pdf

/Patrik
 
Med nya alternativa reglerna får uppvärmda arean inte överstiga 100m² och fönster arean får max vara 20% av golvarean.
Har du större andel glas måste du räkna hem energianvändningen enl tidigare inlägg och sedan verifiera beräkningen med mätningar (enl kraven för energideklaration).

/Patrik
 
Ta bort några fönster från ritningen och sätt in dem när allt är klart och besiktat...
 
Eld skrev:
Ta bort några fönster från ritningen och sätt in dem när allt är klart och besiktat...
Bra råd!
Har funderat på det men vår KA är ovanligt petig så jag tror att han skulle upptäcka det.

mvh
David
 
pappskallen skrev:
Kanske inte det svar du söker, men vet att isolertillverkarna har folk som kan detta så ett sätt att söka information kan ju vara att ta kontakt med Isover, Roxull eller Paroc.

Tråkigt svar, jag vet, men ändå något om du absolut vill veta.
Bra råd. Jag har kontakt med dem plus att jag köpt ett program för energibehovsberäkningen.

mvh
David
 
Men Herre Gud vilka fanatiker! Inte nog med att man betalar el, miljöskatter och annat trams samt moms på allt, ska de lägga sig i hur stor fönsterarea man har i förhållande till ytterväggarea. Prat om att skona miljön är inget annat än kvalificierat ss... ja, just det.

Vattenfall bedriver knappast någon välgörenhet, utan kammar hem jättevinster som självfallet kommer statskassan till godo. Man undrar vilka nya skatter och avgifter skulle dyka upp om alla bodde i superisolerade hus. Kanske avgifter för koldioxidutsläpp för personer i viktintervallet 50-80kg, och straffavgift för övriga? Man står ju inte ut med idiotin längre...
 
Man står ju inte ut med idiotin längre...
Välkommen i klubben. :D

mvh
David
 
David skrev:
Bra råd!
Har funderat på det men vår KA är ovanligt petig så jag tror att han skulle upptäcka det.

mvh
David
Jag menade förstås att du ska sätta in dem efter att bygget i övrigt är klart, slutbesiktigat och KA inte har där att göra längre...
 
Eld skrev:
Jag menade förstås att du ska sätta in dem efter att bygget i övrigt är klart, slutbesiktigat och KA inte har där att göra längre...
;)
Då ska det inte bo några grannar nära heller.....
Som känner att de måste leka lagens väktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.