Byggahus.se
Har fått bygglov för en liten sommarstuga. Angivna yttermått är 5700 x 9450 mm. Den tilltänkte byggaren (avser anlita en som ansvarar för hela bygget) säger nu att han skulle vilja att stugans längd blir 9490 mm istället, alltså 4 cm längre. Hans skäl lämnar jag därhän så länge (Han bygger säkert 9450 om jag insisterar). MEN det som får mig att höja ögonbrynen är att när jag informerade byggnadsinspektören om detta, sa han att det p g a ändringen behövs en ny bygglovsansökan och denna skulle då kosta mig 9 000 kr. Den ursprungliga kostade ca 30 000 kr och nu skulle denna minimala ändring alltså kosta mig 30 % till. Om jag även lägger pengabiten åt sidan, så är det ett par saker jag undrar över.

Måste det till ett nytt bygglov oavsett hur liten ändringen av byggnadens mått är? Är det inspektören/kommunen som i så fall själv sätter gränsen, eller finns det någon lag/författning som de stödjer sig på.



Tacksam för de svar på mina frågor som ni kan bistå med.
 
Har en granne som ville göra en mindre utbyggnad än vad han hade fått bygglov till. Kommunen krävde då ett nytt bygglov, som dom inte beviljade på grund av ett svartbygge på tomten.
 
F Fatti skrev:
Har fått bygglov för en liten sommarstuga. Angivna yttermått är 5700 x 9450 mm. Den tilltänkte byggaren (avser anlita en som ansvarar för hela bygget) säger nu att han skulle vilja att stugans längd blir 9490 mm istället, alltså 4 cm längre. Hans skäl lämnar jag därhän så länge (Han bygger säkert 9450 om jag insisterar). MEN det som får mig att höja ögonbrynen är att när jag informerade byggnadsinspektören om detta, sa han att det p g a ändringen behövs en ny bygglovsansökan och denna skulle då kosta mig 9 000 kr. Den ursprungliga kostade ca 30 000 kr och nu skulle denna minimala ändring alltså kosta mig 30 % till. Om jag även lägger pengabiten åt sidan, så är det ett par saker jag undrar över.

Måste det till ett nytt bygglov oavsett hur liten ändringen av byggnadens mått är? Är det inspektören/kommunen som i så fall själv sätter gränsen, eller finns det någon lag/författning som de stödjer sig på.



Tacksam för de svar på mina frågor som ni kan bistå med.
Små ändringar brukar rymmas i redan beviljade bygglov. Ring din handläggare och va trevlig :D
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
F Fatti skrev:
Har fått bygglov för en liten sommarstuga. Angivna yttermått är 5700 x 9450 mm. Den tilltänkte byggaren (avser anlita en som ansvarar för hela bygget) säger nu att han skulle vilja att stugans längd blir 9490 mm istället, alltså 4 cm längre. Hans skäl lämnar jag därhän så länge (Han bygger säkert 9450 om jag insisterar). MEN det som får mig att höja ögonbrynen är att när jag informerade byggnadsinspektören om detta, sa han att det p g a ändringen behövs en ny bygglovsansökan och denna skulle då kosta mig 9 000 kr. Den ursprungliga kostade ca 30 000 kr och nu skulle denna minimala ändring alltså kosta mig 30 % till. Om jag även lägger pengabiten åt sidan, så är det ett par saker jag undrar över.

Måste det till ett nytt bygglov oavsett hur liten ändringen av byggnadens mått är? Är det inspektören/kommunen som i så fall själv sätter gränsen, eller finns det någon lag/författning som de stödjer sig på.



Tacksam för de svar på mina frågor som ni kan bistå med.
40 mm är en så liten avvikelse så att det ses som ett mätfel.
Ingen som kommer märka det om man inte säger något.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Under 10 cm "brukar" inte vara något problem OM det inte redan är på gränsen till din byggrätt eller prickmark...
 
T Tompafix skrev:
Små ändringar brukar rymmas i redan beviljade bygglov. Ring din handläggare och va trevlig :D
Det var det samtalet från mig som resulterade i beskedet att nytt bygglov krävdes. Därav min fråga som jag bad e4 som hade något att tillföra att svara på.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
40 mm är en så liten avvikelse så att det ses som ett mätfel.
Ingen som kommer märka det om man inte säger något.
Då skulle jag alltså int3 ha upplyst inspektören om det. Nu är nog den dörren stängd.
 
Du skulle fråga forumet först och aldrig kommunen. Dom mäter sällan dessa typer av byggnader….
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Någon som kan ha svar på mina frågor får gärna skriva
 
C Cantona1 skrev:
Det var det samtalet från mig som resulterade i beskedet att nytt bygglov krävdes. Därav min fråga som jag bad e4 som hade något att tillföra att svara på.
Nu hänger jag inte med, vad är din koppling till TS och vad är frågan du vill ha svar på?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att jag gjort det klassiska misstaget att fråga Och dessutom en nitisk byggnadsinspektör. Men finns det ingen gräns för när man kan kräva ett nytt lov, eller är det helt upp till byggnadsinspektörens nit?
 
Problemet är att inspektören inte får säga något annat än att det krävs nytt bygglov. Det är ett direkt tjänstefel att säga annat eftersom det de facto är en förändring och då följer du ju inte bygglovet.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Problemet är att inspektören inte får säga något annat än att det krävs nytt bygglov. Det är ett direkt tjänstefel att säga annat eftersom det de facto är en förändring och då följer du ju inte bygglovet.
Är verkligen lagstiftningen så stel? Ger den inte något som helst utrymme ens för små små avvikelser utan att det enligt lagen krävs nytt bygglov?
 
Claes Sörmland
F Fatti skrev:
Är verkligen lagstiftningen så stel? Ger den inte något som helst utrymme ens för små små avvikelser utan att det enligt lagen krävs nytt bygglov?
Ja det är så stelt. 10 kap. 2 § PBL ger detta eftersom den stipulerar "Om annat inte särskilt anges i denna lag eller i föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, ska en åtgärd som avser ett byggnadsverk, en tomt eller en allmän plats genomföras så att åtgärden inte strider mot 1. det lov som har getts för åtgärden"

Boverket förtydligar hur detta ska tolkas:

"Exempelvis får inte byggnadens läge på tomten eller dess höjdläge ändras. De på ritningarna angivna markhöjderna ska följas. Utformningen får inte heller ändras, exempelvis får inte fasad- eller takmaterial, fönster- eller dörrsättning eller kulör bytas

Om byggherren vill ändra en åtgärd under byggtiden så att den inte följer det givna lovet krävs ett nytt lov för hela åtgärden. Om någon exempelvis har sökt ett bygglov för nybyggnad av garage och denne vill ändra garagets läge på tomten, måste ett nytt bygglov för nybyggnad av garage sökas. Det finns inga möjligheter att besluta om ändring av lov."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...mot-lov-detaljplan-eller-omradesbestammelser/

Egentligen är det inte så konstigt, annars skulle vi behöva införa ungefärliga bygglov. Tolkningsmöjligheterna skulle bli oändliga.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen är det inte så konstigt, annars skulle vi behöva införa ungefärliga bygglov. Tolkningsmöjligheterna skulle bli oändliga.
Fast det är väl det vi redan har i praktiken eftersom man får avvika lagom mycket från bygglovet (om man inte frågar)? Skillnaden är bara att kommunen godkänner det i efterhand som en mindre avvikelse.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.