Hej forumet (bra forum dessutom), har en intressant dialog med min byggfirma efter en vattenskada i april 2019.

Standard entreprenadkontrakt där försäkringsbolaget ersatte rivning, torkning, återuppbyggnad av ett badrum. Arbetet var avslutat i december samma år.

Flertalet punkter har reklamerats och även fått nedslag på besiktningen, där är vi inte i mål än men tror det kommer att landa till vår fördel med reparationer utan kostnad.

Däremot har byggaren nu hört av sig (över tre år efter avslut) och vill ha mer betalt för att åtgärda brister i utförande av snickerier efter flytt av en dörr, något som byggaren själv föreslog 2019 utan några som helst indikationer på att detta inte skulle betalas ur försäkringsskadan.

Är det rimligt att komma tre år senare och kräva betalt för ett jobb som de aldrig flaggat för att det skulle bekostas av mig ?
 
Redigerat av moderator:
H
O olof63 skrev:
Hej forumet (bra forum dessutom), har en intressant dialog med min byggfirma efter en vattenskada i april 2019. Standard entreprenadkontrakt där försäkringsbolaget ersatte rivning, torkning, återuppbyggnad av ett badrum. Arbetet var avslutat i december samma år. Flertalet punkter har reklamerats och även fått nedslag på besiktningen, där är vi inte i mål än men tror det kommer att landa till vår fördel med reparationer utan kostnad. Däremot har byggaren nu hört av sig (över tre år efter avslut) och vill ha mer betalt för att åtgärda brister i utförande av snickerier efter flytt av en dörr, något som byggaren själv föreslog 2019 utan några som helst indikationer på att detta inte skulle betalas ur försäkringsskadan. Är det rimligt att komma tre år senare och kräva betalt för ett jobb som de aldrig flaggat för att det skulle bekostas av mig ?
Nej!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Troligen har de tunnt med pengar och inte så mycket uppdrag och försöker därmed få in extrapengar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Tre år enligt preskriptionslagen, så det borde vara för sent om det blev klart i April.

" Preskriptionstid 2 §
En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Bara att svara skriftligt att du bestrider fakturan. Gå inte i diskussion. Bevisbördan ligger på dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bröderna Näslund?
 
Orderboken tom. Räkningarna ska betalas. Panik på kontoret.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Arbetet var avslutat i december samma år
Frågan är väl möjligen om firman kan hävda att det inte var klart förrän senare eftersom det finns bes. anmärkningar som inte är åtgärdade. I så fall rätt krystat.
 
Hej, det var klart i december 2019, så mer än tre år har gått. Vi har tjafsat fram och tillbaks om brister i utförandet som de intygat var enligt BKR vid slutleverans. När jag tröttnade på att de aldrig fixade felen tog jag in en egen besiktningsfirma som hittade flera nya brister, inklusive fel i golvbrunnar, golvets fall mm vilka jag reklamerade direkt. Detta var hösten 2021, så jag tror det blir svårt för dem att komma nu och kräva mer betalt av flera skäl. Tack för info om 3-års gränsen där, det stärker mitt case.

På samma tema: byggaren har ju lämnat garantier/våtrumsintyg på hela kunstruktionen daterade dec-19, nu när de kommer tre år senare och skall riva upp och göra om delar av golv, vägg inkl delreparation av tätskikt, kan jag kräva en ny garantiperiod på hela utrymmet eller bara det reparerade delarna ?
 
B
Förutom 3årsgränsen kan du ju alltid be om att få se beställningen du gjorde. Har de inte någon skriftlig beställning på detta lär ju de inte komma någonvart med detta. Blir ju ord mot ord om vad som ni kommit överens om, och då har ju konsumenten generellt en fördel mot entreprenören.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns ingen beställning ... detta var byggarens rekommendation för att "uppnå gällande branschregler". At de sedan bommade 8 punkter i efterföljande besiktning hade jag ju inte räknat med. Två besiktningar samt en kommande tredje ombesiktning när de förhoppningsvis är klara i december kostar mig ca 20,000 ur egen ficka... plus otaliga telefonsamtal och mejl. Suck
 
Fast ombesiktningarna skall firman betala. Så det kan du ju iallafall "moraliskt" dra av från den preskriberade fakturan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara så att dom försöker utnyttja det faktum att det är grejer kvar att åtgärda och att dom först ska klara ytterligare en besiktning? Dom tänker att vi kan nog klämma TS på lite pengar eftersom hen är rädd att vi annars inte ska åtgärda alla fel etc.

Är det förresten Bröderna Näslund det handlar om? Undrar eftersom dom gör mycket försäkringsjobb OCH tycker mig känna igen allt strul från en bekant som hade oturen att ha med dom att göra vid en försäkringsskada. Riktiga jävla skojare!
 
  • Gilla
Catmas
  • Laddar…
Hej, nej inte Bröderna Näslund, utan en större firma som verkar ha satt i system att komma med invändningar, skylla ifrån sig och massa andra tråkigheter. Är det självklart att ombesiktningarna skall bekostas av byggaren ? I så fall har jag ju lite att hämta där, vad skall jag hänvisa till för jag har bara ett standardkontrakt. De har också fakturerar försäkringsboalget direkt, dvs jag har aldrig godkänt några fakturor.
 
Det är ju alltid extra knivigt när man har ett försäkringsbolag som beställer och bestämmer vem som ska utföra arbetet och betalar. Men vid efterföljande problem är det inte försäkringsbolaget man har som motpart utan en byggare man inte valt och som redan fått fullt betalt. Känns som upplägget så otroligt ofta skapar problem att försäkringsbolagen borde ta sig i kragen och själva inse att de måste göra en besiktning och först efter betala och lämna över ärendet till försäkringstagaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.