Hej,

Min granne är ansluten till min nya avloppsanläggning, vägrar betala löpande kostnader och saknar servitut. Hur lång tid är rimligt att ge denne att koppla bort sig innan begäran om handräckning från Kronofogden?

Mvh
 
  • Wow
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Behöver du ens handräckning?
 
  • Gilla
P skum och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om grannens avlopp har anslutits med medgivande från ägaren av din fastighet (du?) så vill du säga upp ett löpande avtal. Då krävs skälig tid. Vad som är skäligt baseras ju på vad grannen har för realistiska handlingsmöjligheter. Det krävs ju dels ett nytt avloppstillstånd för grannen och dels att entreprenör upphandlas. Så kanske sex månader så kan det aldrig bli en diskussion om att det är skäligt tänker jag. Troligen har du rätt till ersättning för driften av avloppen under dessa sex månader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om grannens avlopp har anslutits med medgivande från ägaren av din fastighet (du?) så vill du säga upp ett löpande avtal. Då krävs skälig tid. Vad som är skäligt baseras ju på vad grannen har för realistiska handlingsmöjligheter. Det krävs ju dels ett nytt avloppstillstånd för grannen och dels att entreprenör upphandlas. Så kanske sex månader så kan det aldrig bli en diskussion om att det är skäligt tänker jag. Troligen har du rätt till ersättning för driften av avloppen under dessa sex månader.
Grannen anslöts med medgivande från säljaren för ett par år sedan, så jag (ägaren) och grannen jag inget avtal och det omnämns heller inte i köpekontraktet. Vill koppla bort honom snarast möjligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Behöver du ens handräckning?
Det verkar tyvärr gå under egenmäktigt förfarande att gräva upp och plugga grannens avloppsledningar även om de är på min tomt
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fåris skrev:
Grannen anslöts med medgivande från säljaren för ett par år sedan, så jag (ägaren) och grannen jag inget avtal och det omnämns heller inte i köpekontraktet. Vill koppla bort honom snarast möjligt.
I praktiken har ni ju ett löpande avtal. Grannen anslöts ju med medgivande av ägaren av avloppsanläggningen (säljaren) och när du köpte fastigheten så ska du ha informerats om detta av säljaren. Grannen har ju inte gjort något fel. Du kan kräva ersättning från säljaren (dolt fel) om detta orsakar dig kostnader och inte var något du kunde enkelt upptäcka eller förvänta dig när du undersökte fastigheten. Samtidigt borde ju denna anslutning stå i avloppstillståndet som du kunde ta del av vid köpet via kommunen.

Men avtal går ju att säga upp, grannen måste bara ges skälig tid.

Grannen skyddas av de allmänna hänsynsreglerna i jordabalken samt det faktum att ett medgivande fanns att ansluta dennes avlopp.

Har du verkligen avloppstillstånd för att grannens avlopp ska vara ansluten till anläggningen? Vad står i avloppstillståndet?
 
  • Gilla
henric78 och 11 till
  • Laddar…
wildeside
Skicka en räkning på halva driftskostnaden, betalar han inte så överlämna räkningen till kronofogden.
När grannen inte betalat räkningen så begär du handräckning från kronofogden om att grannen ska koppla ur sitt avlopp.
 
  • Gilla
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I praktiken har ni ju ett löpande avtal. Grannen anslöts ju med medgivande av ägaren av avloppsanläggningen (säljaren) och när du köpte fastigheten så ska du ha informerats om detta av säljaren. Grannen har ju inte gjort något fel. Du kan kräva ersättning från säljaren (dolt fel) om detta orsakar dig kostnader och inte var något du kunde enkelt upptäcka eller förvänta dig när du undersökte fastigheten. Samtidigt borde ju denna anslutning stå i avloppstillståndet som du kunde ta del av vid köpet via kommunen.

Men avtal går ju att säga upp, grannen måste bara ges skälig tid.

Grannen skyddas av de allmänna hänsynsreglerna i jordabalken samt det faktum att ett medgivande fanns att ansluta dennes avlopp.

Har du verkligen avloppstillstånd för att grannens avlopp ska vara ansluten till anläggningen? Vad står i avloppstillståndet?
Grannen har tyvärr visat sig vara ett psykfall av rang, men det ska jag inte gå in på här. Grannens fastighet är med i avloppstillståndet hos kommunen. Är inte intresserad av någon process med säljaren, vill bara att grannen ska sluta använda mitt avlopp.

Hur bör en sådan uppsägning formuleras?
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Skicka en räkning på halva driftskostnaden, betalar han inte så överlämna räkningen till kronofogden.
När grannen inte betalat räkningen så begär du handräckning från kronofogden om att grannen ska koppla ur sitt avlopp.
Det hade ju varit väldigt smidigt. Räcker det verkligen att göra så utan att själv riskera någon märklig påföljd?
 
Claes Sörmland
Det är väl bara att skriva rakt upp och ned vad du vill:

"Till ägaren av fastighet X.

Härmed meddelas att avloppsvatten inte längre får ledas från fastighet X till fastighet Y efter 2024-11-30. Ledningen som för närvarande transporterar avloppsvattnet från fastighet X till Y kommer efter detta datum att kopplas bort från mitt avloppsreningsverk.

Hälsningar, ägaren av fastighet Y"

Notera att lagstiftningen är minst sagt luddig här. Jag är inte säker på att du vinner detta i domstol. Domstolar tenderar att bete sig underligt när man försöker avsluta gamla överenskommelser. Se t ex denna märkliga dom från tingsrätten i Luleå som @Falckman grävde fram: https://www.byggahus.se/forum/threa...laten-anvaendning-av-mark.518581/post-5747799
 
  • Gilla
Artemisia och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att skriva rakt upp och ned vad du vill:

"Till ägaren av fastighet X.

Härmed meddelas att avloppsvatten inte längre får ledas från fastighet X till fastighet Y efter 2024-11-30. Ledningen som för närvarande transporterar avloppsvattnet från fastighet X till Y kommer efter detta datum att kopplas bort från mitt avloppsreningsverk.

Hälsningar, ägaren av fastighet Y"

Notera att lagstiftningen är minst sagt luddig här. Jag är inte säker på att du vinner detta i domstol. Domstolar tenderar att bete sig underligt när man försöker avsluta gamla överenskommelser. Se t ex denna märkliga dom från tingsrätten i Luleå som @Falckman grävde fram: [länk]
Stort tack!

Överenskommelsen mellan grannen och säljaren verkar enbart vara en muntlig från 2021 eller 2020 och finns inte dokumenterad någonstans där jag kunnat ta del av den.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fåris skrev:
Stort tack!

Överenskommelsen mellan grannen och säljaren verkar enbart vara en muntlig från 2021 eller 2020 och finns inte dokumenterad någonstans där jag kunnat ta del av den.
Jag tror inte det spelar någon roll. Grannen finns med på avloppstillståndet och uppenbart är avloppet också anslutet till reningsanläggningen. Därmed fanns ett medgivande från ägaren av din fastighet, det fanns ett avtal som du s a s har ärvt. Att hävda att detta avtal inte fanns blir en omöjlig juridisk position för dig. Frågan är bara under vilka omständigheter du kan säga upp avtalet.

Jag utgår nu från att du är den enda ägaren av avloppsanläggningen och ledningen dit. Det vore ett elände om grannen har medfinansierat denna anläggning då äger ni plötsligt anläggningen tillsammans. Samägandelagen kickar in.

Om grannen har betalat delar av avgifterna för avloppstillståndet så kan du nog tänkas behöva ersätta grannen för detta tänker jag.
 
  • Gilla
Sernando och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
F fåris skrev:
Det verkar tyvärr gå under egenmäktigt förfarande att gräva upp och plugga grannens avloppsledningar även om de är på min tomt
Jo jag har också noterat det, men jag skulle inte tveka trots allt.

Precis som jag påstod i en annan tråd där oljespill spilldes ut på tomten från grannen.

Jag är av samma åsikt.
Min tomt, mitt avlopp, om inget servitut finnes.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
wildeside
F fåris skrev:
Det hade ju varit väldigt smidigt. Räcker det verkligen att göra så utan att själv riskera någon märklig påföljd?
Det juridiska överlåter jag nog till jurister att utreda.
Inget är så säkert som att det i en domstol är allt osäkert tills dom faller och då går det att överklaga i flera steg.
 
  • Gilla
Rolf Edorson1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
wildeside wildeside skrev:
Inget är så säkert som att det i en domstol är allt osäkert tills dom faller och då går det att överklaga i flera steg.
Om det inte finns prejudikat.

Men det låter jag vara osagt, för det vet jag inte...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.