Hur säkerställer jag att bärlinan eller ”ramen” för trallen ligger i samma linje som hus väggen?

Enkel handritad skiss med två rektanglar, möjligen symboler eller text, omgivna av röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns många metoder, men det första jag kommer på är "murarsnöre" utmed bägge sidor på huset och altanen....eftersom jag har det hemma och vet var det ligger ;-)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Droynas skrev:
[länk]

3,4,5 regeln så blir det rakt :)
Förstår inte
 
En annan metod som påminner om det Droynas länkar till är att mäta ut från varje hörna av huset och sen kryssmäta från hörnen på huset till yttre hörnen på altanen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Både 3-4-5 och kryssmätning säkerställer att det blir vinkelrätt mot gaveln, men det gäller då att gaveln är vinkelrät mot väggen ;-)
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Förstår inte
Mät upp 3m längs väggen ut mot hörnet.
Mät upp 4m ut från det hörnet.
Mät upp 5m från senaste mätningen in mot väggen och punkten där du började mäta 3m.

När måtten stämmer har du ett vinkelrätt hörn mellan 3 och 4m sträckan.
 
S sblixten skrev:
En annan metod som påminner om det Droynas länkar till är att mäta ut från varje hörna av huset och sen kryssmäta från hörnen på huset till yttre hörnen på altanen.
Och hur vet jag att yttre hörnen på altanen går i linje med huset?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Och hur vet jag att yttre hörnen på altanen går i linje med huset?
Om du först mäter säg 3m ut från väggen i båda ändarna av tänkt altan, därefter mäter du från ena yttre punkten till början av andra mätpunkten och sedan tvärtom.
När du har samma mått i kryssmätningen är det vinkelrätt/ i linje.
 
Om husets väggar är 90 grader kommer det fungera med kryssmätning, d.v.s. att diagonalerna från hus till yttre hörna på altanen ska vara lika och är inte hustests hörnor 90 grader, så får du hålla dig till snören som du spänner upp utmed väggarna och till yttre hörnen på altanen.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Och hur vet jag att yttre hörnen på altanen går i linje med huset?
Som tidigare nämnts ”Muraresnöre” !!!
Helt överlägset, den andra metoden är att flukta = titta med ett öga och sätt en markering.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Enkel teckning: två korsade flaggor under ordet ”flug” skrivet i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När de gula, som går från den ena grönas inre punkt till den andras yttre är lika långa är det vinkelrätt, under förutsättning att de gröna är lika långa. 😉
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
När de gula, som går från den ena grönas inre punkt till den andras yttre är lika långa är det vinkelrätt, under förutsättning att de gröna är lika långa. 😉
Ok men hur får jag det vinkelrätt OCH lika brett som huset?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men hur får jag det vinkelrätt OCH lika brett som huset?
På samma sätt. 👍
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
För att hjälpa ögonmåttet lite för en första utsättning av murarsnöre kan du lägga en lång hyfsat rak regel längs med huset och ha som riktmärke.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.