Ska bygga ett Eksjöhus Balans och undrar lite hur pass inbrottssäkra nya plockepinn hus är egentligen? Var måste man själva förbättra försvaret? Är ej nitisk men vill ej ha undermålig säkerhet hemma.
 
Med en motorsåg kommer man väl igenom alla trähus. .


Ett dubbellås på ytterdörrar och lås på fönster är väl det man kan gör bättre
 
Varför skulle dessa va mindre inbrottsäkra? Beror ju på vilka fönster och dörrar du väljer.
 
Det bästa är nog ett inbrottslarm ( eller åtminstone larmskyltarna på fasaden ) som avskräcker en potentiell tjyv från att ens börja bryta på dörrar och fönster...
 
Jo, larm förstår jag och det ska jag sätta in. Men i övrigt. Kan man beakta nybyggen som säkrare än äldre hus? Väljer tjuven framför allt att gå på äldre hus än nybyggen eller är det sak samma för tjuven?
 
Äldre hus har oftast sämre lås och dörrar. Däremot är väggarna i trähus fram till 1970-talet byggda med betydligt grövre virke. Råspont förekommer för det mesta, men undermåligt med isolering. Moderna hus har tjock isolering och enbart en gipsskiva på innerväggarna. Nu går inbrottstjuvarna sällan genom väggarna, utan föredrar en skymd dörr med dåligt lås.

Så satsa på bra dörrar och lås, samt fönster där det inte bara går att lossa kantlisterna och lyfta ur glaskassetten.
 
thomas33 skrev:
Äldre hus har oftast sämre lås och dörrar. Däremot är väggarna i trähus fram till 1970-talet byggda med betydligt grövre virke. Råspont förekommer för det mesta, men undermåligt med isolering. Moderna hus har tjock isolering och enbart en gipsskiva på innerväggarna. Nu går inbrottstjuvarna sällan genom väggarna, utan föredrar en skymd dörr med dåligt lås.

Så satsa på bra dörrar och lås, samt fönster där det inte bara går att lossa kantlisterna och lyfta ur glaskassetten.
Hur kontrollerar man om man har fönster som går att ta lös glaskassetten?
Har ingen lust att börja bända utan att veta vad jag sysslar med.
 
Det kan vara en list i aluminium som bovarna helt enkelt skruvar bort utifrån och lyfter ut glaskassetten.
 
Inte svårt att bryta sig in i ditt hus. Bara en sån här:
250-tegelsten_154456463.gif
Eller en sån här:
v0_master.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kommer man in lätt som en plätt.
 
  • Gilla
erikn81
  • Laddar…
Normala fönster och dörrar så kommer du långt. Tjuven tar enklaste vägen men det blir ju aldrig svårare än att slå sönder en ruta..
Lås på dörrar och fönster som inte går att öppna innefrån är bra då dessa försvårar för tjuven att ta med mycket gods. (även obehagligt att inte ha någon snabb utväg)

Larm(dekalar) är bra
 
Den normala standarden i moderna räcker långt.
Normalt brukar det sitta ett ASSA lås med borta funktion i ytterdörrarna, fönsterdörrar brukar ha låsbara handtag.
Kompletterar du med fönsterlås på fönster. Larm med stora dekaler och ev. Extralås (sjutillhållarlås) på ytterdörrarna kommer du väldigt långt.
 
Om de siktar in sig på ditt hus och vill in så kommer de in, oavsett om det är nytt eller gammalt hus. Det är ju klart att du kan lägga upp gallergrindar och galler för fönster för att hindra en potentiell tjuv men jag tror inte du vill leva med det.
Det är förebyggande saker som är av vikt, larm med kamera, belysning, att inte lämna värdesaker synligt och aldrig lämna fönster eller dörrar öppna när man inte är närvarande, inte ens i "vädringsläge". Små vädringsluckor kan man ju dock lämna öppna.
Ser du till antalet hus i Sverige kontra antalet inbrott är det en väldigt liten risk att råka illa ut...
Det finns ju även andra aspekter, t.ex. att se till att man har en online backup för alla digitalfoton och filmer, t.ex. Dropbox eller liknande. Att inte förvara kamera tillsammans med bilder för då kanske en inbrottstjuv rafsar åt sig hela lådan inklusive bilder. Att ha backup på viktiga dokument på datorn och förvara handlingar som pass, registerbevis på bil etc. undanskymt och inte in någon mapp vid datorn t.ex.
Lägg också lösenord på datorer och surfplattor eller pinkod för att få access. En tjuv vill avyttra grejerna fortast möjligt och har man lösenord så lär tjuven inte sitta och försöka komma åt filer/bilder, etc.

Fundera själv hur tjuven tänker, vad skulle du ta hemma hos er?
Titta runt och försök tänka praktiskt och se till så de i så fall bara får med sig "ersättningsbara" saker som datorer, kameror, ipads, etc. Visst suger det fett att bli av med saker och känna att någon varit inne i ens hem men mycket värre om de far iväg med en massa personliga saker...

Mina två ören...
 
anders07 skrev:
Det finns ju även andra aspekter, t.ex. att se till att man har en online backup för alla digitalfoton och filmer, t.ex. Dropbox eller liknande. Att inte förvara kamera tillsammans med bilder för då kanske en inbrottstjuv rafsar åt sig hela lådan inklusive bilder. Att ha backup på viktiga dokument på datorn och förvara handlingar som pass, registerbevis på bil etc. undanskymt och inte in någon mapp vid datorn t.ex.
Lägg också lösenord på datorer och surfplattor eller pinkod för att få access. En tjuv vill avyttra grejerna fortast möjligt och har man lösenord så lär tjuven inte sitta och försöka komma åt filer/bilder, etc.
Jättebra tips från Anders. Jag använder Backblaze onlinebackup där jag har alla foton jag tagit. Vore väldigt tråkigt att bli av med dem. Backup-guiden listar andra alternativ för säkerhetskopiering. Tar du backup till en usb-hårddisk så se till att förvara den utom synhåll, gärna långt från datorn. Då minskar risken att en tjuv får med sig allt, precis som i Anders exempel med kamera och bilder.

Annars är nog mitt bästa tips att inte skylta med värdesaker. Ha inte bärbar dator, ipad och liknande liggande så de syns genom fönsterna, det är ju onödigt att ge tjuven extra motivation att bryta sig in.
 
Man behöver inte säkra upp till förbannelse. En stor del av alla inbrottstjuvar är pundare med kofot som vill göra ett enkelt, bekvämt och säkert inbrott. De gillar inte att riskera att skära sig på fönster, behöva stå och bryta i en kvart på dörren, hundar, larm eller frågvisa grannar. De har så gott som aldrig med sig bärbara vinkelslipar, borrmaskiner, motorsågar eller sprängämnen och är ute efter kontanter, smycken, dyra verktyg, lättsåld elektronik och alkohol.

Brytskydd på dörren, låsbar altandörr, vanliga fönsterlås på bottenvåningen, dörrstift, inget stöldbegärligt synligt och bra kontakt med grannarna räcker långt.
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
Reklam raderad
/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.