Unikt namn
Hej

Jag har en växtbelysningledlist från Plantagen som går att seriekoppla upp till 3 st irad.
Jag skulle vilja ha dem lite längre isär och undrar om någon kan hjälpa mig att hitta en passande "skarvsladd" på ca 50cm, eller lösa kontakter som är likadana?

Anslutningen ser ut såhär.
Hand som håller en manlig och en kvinnlig kontakt till en växtbelysningsledlist mot en bakgrund av växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hanen är ca 6mm tjock, och ca 13mm lång.
 
Detta är svagström antar jag och jag är 99% säker på att i den där sladden finns det två ledare.

Jag hade bara klippt kontakterna, skalat ledarna och kopplat ihop allt med nån lampsladd eller nåt och Wago. Det är mycket lättare än att försöka hitta kontakter som passar.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Test Kjell&co.
 
P
6mm rund DCkontakt är inte så lätt att hitta lokalt i butik tror jag.
Och även om du hittar kontakter, så måste du ju löda ihop dom med kabel.
Jag skulle skarvat på en en kabel på de kablar du redan har för att förlänga dom.
 
Totte_S
Köp lite nya kontakter tex ämnade för bil- eller båt och byt ut de befintliga och bygg en egen skarvsladd.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Unikt namn
Tack för flera bra tips, jag får fundera lite på hur jag smidigast löser detta.

Skulle vilja förlänga ca 6 kablar, och om kontakterna kostar typ 70 kronor styck så drar det ju iväg lite.
Lutar åt att kanske klippa kabeln ändå.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Totte_S
Eller 300 spänn för 10 kontakter på biltema:

Skärmbild från Biltema-appen som visar olika kontaktprodukter och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tack för flera bra tips, jag får fundera lite på hur jag smidigast löser detta.

Skulle vilja förlänga ca 6 kablar, och om kontakterna kostar typ 70 kronor styck så drar det ju iväg lite.
Lutar åt att kanske klippa kabeln ändå.
Klipp, skala ( inte med tång, värm med ciggtändaren och dra av skalet med nageln) dom är tunna, skaffa krympslang för ledarna och för hela kabeln, trä på krymp och glöm inte krympen som ska ytterst , lätt gjort, löd, krymp med hårtorken dra över den yttre och krymp. då får du en smidig skarv och billigare än med kontakter. Lite pill och jobb, men betalar sig.
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tack för flera bra tips, jag får fundera lite på hur jag smidigast löser detta.

Skulle vilja förlänga ca 6 kablar, och om kontakterna kostar typ 70 kronor styck så drar det ju iväg lite.
Lutar åt att kanske klippa kabeln ändå.
Inte ska du ha sådana. Vad är det för fel med
https://www.kjell.com/se/produkter/...-kontakt-med-lodanslutning-55x21x14-mm-p37327
Och
https://www.kjell.com/se/produkter/...-med-mittstift-och-lodanslutning-21-mm-p39174

Men du kanske har utrustning till att löda?
Köp färdiga förlängningar istället..

Eller varför inte kabelskor och lite krympslang?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/kabelskosats-101-delar-2000016451
 
3m förlängning finns på Amazon för 41kr st med leverans till 2:a maj. Jag själv skulle ha skarvat med sockerbit och krympplast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.