Har ett badrum där golvvärme (vattenburen) plus element styrs av fjärrvärmen som styrs av områdets termostat. Jag har ingen möjlighet att ställa in värmenivå på varken golvvärmen eller elementet (vilket jag kan på övriga element i huset 1-5) Så är det kallt ut så blir det tokvarmt i badrummet och tvärtom. Detta är. Väldig irriterande då de även leder till unken lukt där inne. Har funderat om bättre fläkt i badrummet skulle lösa det hela men jag tror inte det.

Är de någon som vet om detta går att åtgärda så jag kan styra golvvärmen? Elementet antar jag går att byta till ett element med reglage?
 

Bästa svaret

Låter som det är felgjort. Vattenburen golvvärme skall inte köras på samma temperatur på vattnet som radiatorer. Golvet får inte bli för varmt, då kan plattor börja lossna.

Det finns lite olika lösningar för att begränsa temperaturen. Vanligast är en shunt. Då har man en egen liten cirkulationspump för golvvärmen, och som i princip kör runt vattnet. Sedan tillförs via en termostatventil lite "färskt" radiatorvatten. Genom att vattnet som cirkuleras gör det med rätt hög fart, så blir temperaturen någorlunda jämn i hela slingan, på varje "varv" vattnet tar så byts lite av det ut mot nytt varmare vatten.

ALternativet är att ha en strypning, så att bara lite hetvatten släpps in. Men då kommer slingan att vara jättevarm precis efter strypningen, och sedan snabbt svalna, så att den kanske bara värmer på första delen av golvet, då strömmar ju vattnet dessutom extra långsamt tack vare strypningen.

Skulle föreslå att du kallar in en erfaren VVS firma som får se över värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.