Byggahus.se
På sidan minpension.se finns möjligheten att ta ut pension när man är 55 år gammal. för min del är det 3,5 år kvar tills dess. Jag har inte tjänat mycket pengar i mitt liv men jag har skött om förvaltningen själv... och sedan länge (tydligen) har avkastningen helt tagit över! Värdeökningen för januari var 100.000, men då är det lite pengar som kommer utifrån och som helt ärligt inte alls är avkastning.

Jag vet inte hur mycket jag har om 3,5 år men om det fortsätter i denna takten, vilket man inte alls kan räkna med, borde det vara någon eller några miljoner till.

Jag skulle vara nöjd med 2-3-4 hundra tusen i utdelning på ett år och detta året har precis börjat!

Vad gäller finansiella kriser vill jag göra en reflektion. Alla kriser hanteras rätt bra i Sverige. Framför allt om man jämför med andra länder och här sticker länder som UK (hela England) och delar av Asien som Indonesien ut.

Den finansiella Ukrainakrisen var över på 6-8 månader, pandemin var också överstökad rätt fort. Finanskrisen 2008 varade i flera år i andra länder, men var borta på nåt år i Sverige.

Generellt om kriser är att "en kris skapar alltid nya vinnare" men det tar givetvis tid innan marknaden hinner anpassa sig till "den nya tidens vinnare", så att säga.

1/3 av mitt kapital förvaltar jag själv, resten är "låsta och förvaltade tillgångar" som inte jag rår över. Just nu är de ca 1,8 miljoner i just min situation. Det har gått bra även med de förvaltade delarna som inte jag rår över.

Så till min fråga! Om jag nu har 5 miljoner när jag är 55, kan jag ställa in en pension på 80 tusen första året för att kunna plocka ut en rejäl slant och sen minska den året där på? Kan man variera sig på det viset eller hur går det egentligen till!?

Förvaltningen är jag duktig på men momentet efteråt är jag helt okunnig om!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
På sidan minpension.se finns möjligheten att ta ut pension när man är 55 år gammal. för min del är det 3,5 år kvar tills dess. Jag har inte tjänat mycket pengar i mitt liv men jag har skött om förvaltningen själv... och sedan länge (tydligen) har avkastningen helt tagit över! Värdeökningen för januari var 100.000, men då är det lite pengar som kommer utifrån och som helt ärligt inte alls är avkastning.

Jag vet inte hur mycket jag har om 3,5 år men om det fortsätter i denna takten, vilket man inte alls kan räkna med, borde det vara någon eller några miljoner till.

Jag skulle vara nöjd med 2-3-4 hundra tusen i utdelning på ett år och detta året har precis börjat!

Vad gäller finansiella kriser vill jag göra en reflektion. Alla kriser hanteras rätt bra i Sverige. Framför allt om man jämför med andra länder och här sticker länder som UK (hela England) och delar av Asien som Indonesien ut.

Den finansiella Ukrainakrisen var över på 6-8 månader, pandemin var också överstökad rätt fort. Finanskrisen 2008 varade i flera år i andra länder, men var borta på nåt år i Sverige.

Generellt om kriser är att "en kris skapar alltid nya vinnare" men det tar givetvis tid innan marknaden hinner anpassa sig till "den nya tidens vinnare", så att säga.

1/3 av mitt kapital förvaltar jag själv, resten är "låsta och förvaltade tillgångar" som inte jag rår över. Just nu är de ca 1,8 miljoner i just min situation. Det har gått bra även med de förvaltade delarna som inte jag rår över.

Så till min fråga! Om jag nu har 5 miljoner när jag är 55, kan jag ställa in en pension på 80 tusen första året för att kunna plocka ut en rejäl slant och sen minska den året där på? Kan man variera sig på det viset eller hur går det egentligen till!?

Förvaltningen är jag duktig på men momentet efteråt är jag helt okunnig om!
Det går att simulera på minpension.se.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Så till min fråga! Om jag nu har 5 miljoner när jag är 55, kan jag ställa in en pension på 80 tusen första året för att kunna plocka ut en rejäl slant och sen minska den året där på? Kan man variera sig på det viset eller hur går det egentligen till!?
Förstår inte riktigt frågan.
Om du har eget kapital som inte är bundet till någon pensionssparande/tjänstepension kan du börja plocka av det givetvis som du själv vill innan du plockar ut pensionspengar. Kom ihåg att du har minst 12 år till din vanliga pensionsålder så pengarna skall räcka länge...
Ring pensionsmyndighetens support, de kan guida dig.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du missade min fråga! Varför måste jag ens arbeta om det finns så mycket pengar i pensionen!?

Det är många som både tar pension och arbetar samtidigt, just för att kunna plocka ut pengarna från PPM att använda till konsumtion eller att spara på banken. Det känns ju fullt rimligt att man kan välja att göra så, beroende på hur livet i övrigt ser ut samt att man klarar sig. Jag klarar mig!

På sidan för minpension.se finns en tydlig graf över de pengar man själv kan administrera och de som blir administrerade och där man inte kan välja. Det är samma för alla, men olika fondbolag, givetvis, och olika siffror, givetvis.

Just idag ser dessa siffror ut som nedan, men detta är verkligen färskvara för det flyttar på sig hela tiden!

Cirkeldiagram och stapeldiagram visar fördelning av pensionskapital mellan olika pensionsbolag i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram visar pensionskapital fördelning, text om placerbarhet, listor över placerbara och ej placerbara pensionssparanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



* * * * * * *

Läser nu om Uttagsplaneraren:
"Uttagsplaneraren vänder sig till dig som överväger eller planerar att ta ut pension i närtid. Du som använder Uttagsplaneraren är 54 år eller äldre och har minst en pension som är möjlig att ta ut inom det närmsta året."

Det kanske är svaret på min fråga!? Jag får lugna mig lite, helt enkelt!
 
C Civilpolisen skrev:
Det är många som både tar pension och arbetar samtidigt, just för att kunna plocka ut pengarna från PPM att använda till konsumtion eller att spara på banken. Det känns ju fullt rimligt att man kan välja att göra så, beroende på hur livet i övrigt ser ut samt att man klarar sig. Jag klarar mig!
Du kan inte börja plocka ut allmän pension/PPM förrän 3 år före din riktålder, dvs i ditt fall kanske tidigast 65 år. Det har du koll på va?

Logga in på minpension.se och labba lite med Simulatorn eller Uttagsplaneraren. Där får du en inblick hur låsta dina pengar är i form av startålder och uttagstid.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag postar på denna hemsidan är att det borde finnas många pensionärer här med tanke på hur aktiva vissa av deltagarna är! En del verkar ha näst intill oändligt med tid till förfogande och med detta sagt, även ha bra koll på pension!

Man får ta ut pension när man är 55 år men med olika avtal kan det variera. Det är kanske det du tänker på!? Jag är 51 år idag och ska jag vänta tills jag är 65, dvs i 14 år, kommer där att finnas otroligt mycket pengar... Det skulle stressa mig åt andra hållet, hur blir man av med allt!?

Jag ska posta i sommar och sen i december eller nästa januari, så man får lite perspektiv på allt. De exempel jag har hittat förutsätter en utveckling av 4%... det är ju helt galet lågt och inte alls så för mig!

Det är inte så bra att posta siffror som ovan, för det betyder ingenting. Men tillsammans i framtiden får man perspektivet. PPM, framgår inte i grafen ovan, den delen man kan sköta om själv. Den delen har hittills i år ökat med 61.000 i år... Jag bifogar bild nedan.

Skärmbild av fondöversikt visar Swedbank Robur Technology med positiv årlig avkastning och totalt värde.

Man ska vara tydlig med att dessa saker flyttar på sig upp och ner och att jag satte in dessa i en orolig tid, kriget i Ukraina började den 20 februari 2022. Jag visste att ett krig kunde vara på gång, men som jag skrev ovan, det finns alltid en vinnare i varje kris och svenska finansiella kriser brukar hålla i sig i några månader, sen vänder det!

Jag måste vara 54 år för att kunna titta i Uttagsplaneraren. Det står på hemsidan men kanske inte för de som är över 54 år... fullt rimligt!
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Den allmänna pensionen kan du inte ta ut förrän du fyllt 63.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Anledningen till att jag postar på denna hemsidan är att det borde finnas många pensionärer här med tanke på hur aktiva vissa av deltagarna är! En del verkar ha näst intill oändligt med tid till förfogande och med detta sagt, även ha bra koll på pension!

Man får ta ut pension när man är 55 år men med olika avtal kan det variera. Det är kanske det du tänker på!? Jag är 51 år idag och ska jag vänta tills jag är 65, dvs i 14 år, kommer där att finnas otroligt mycket pengar... Det skulle stressa mig åt andra hållet, hur blir man av med allt!?

Jag ska posta i sommar och sen i december eller nästa januari, så man får lite perspektiv på allt. De exempel jag har hittat förutsätter en utveckling av 4%... det är ju helt galet lågt och inte alls så för mig!

Det är inte så bra att posta siffror som ovan, för det betyder ingenting. Men tillsammans i framtiden får man perspektivet. PPM, framgår inte i grafen ovan, den delen man kan sköta om själv. Den delen har hittills i år ökat med 61.000 i år... Jag bifogar bild nedan.

[bild]

Man ska vara tydlig med att dessa saker flyttar på sig upp och ner och att jag satte in dessa i en orolig tid, kriget i Ukraina började den 20 februari 2022. Jag visste att ett krig kunde vara på gång, men som jag skrev ovan, det finns alltid en vinnare i varje kris och svenska finansiella kriser brukar hålla i sig i några månader, sen vänder det!

Jag måste vara 54 år för att kunna titta i Uttagsplaneraren. Det står på hemsidan men kanske inte för de som är över 54 år... fullt rimligt!
Är nog bättre att fråga på rikatillsammans.se
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
engs
Det är få förunnat att kunna hålla en stabil avkastning långt över index över tiotals år. Således bör man nog inte ta några beslut baserade på att man tror det är möjligt för en själv heller.

(Eller börja rita kurvor mot evigheten baserat på en enstaka bra månad).

De där FIRE-tokarna som lever på ris och bönor i hela livet för att gå i tidig pension och sen fortsatta med samma asketiska livsstil. Brukar prata om att man kan räkna med att plocka ut 4% av kapitalet / år för att det inte ska urholkas för mycket på sikt av inflation, lågkonjunkturer etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nergårds-Anna och 4 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag är 51 år idag och ska jag vänta tills jag är 65, dvs i 14 år, kommer där att finnas otroligt mycket pengar... Det skulle stressa mig åt andra hållet, hur blir man av med allt!?
Det kommer nog finnas mindre pengar än du tror den dagen, och dom är värda mindre än i dag.
 
  • Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Börja med att dela upp din pension hur mycket det är.
Allmänn+premie
Tjänstepension
Privat pensionssparande
Annat kapitalsparande

Och inte minst en uppskattning vad du räknar med att behöva per månad.
Och allmän+premie uttag kommer vara riktålder, idag är det väl 63 år, läs på länken
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder

Och pensionärsskatt är idag det år du fyller 66år, även det kan ändras enligt ovan länk.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att du överskattar hur långt ett kapital på 2,5 mkr räcker samt vilken avkastning du kan förvänta dig.

Använd dig av simulatorn på minpension så för du en bra bild av vad som är rimligt.

/Krille
 
  • Gilla
perror och 13 till
  • Laddar…
Fundering, du har idag 2,5Mkr och skriver att det kan vara 5Mkr om fyra år. Såg nu din fördelning i bilden.
Och du kan själv påverka 42%.
Det ska också beskattas vid uttag som pension och idag med högre beskattning än vanlig löneinkomst fram till året man fyller 66år, inga jobbskatteavdrag.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 5 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Den allmänna pensionen kan du inte ta ut förrän du fyllt 63.
Det kommer inte gälla TS, förmodligen tidigast vid 65 år.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Man får ta ut pension när man är 55 år men med olika avtal kan det variera. Det är kanske det du tänker på!?
Nej, jag tänker det jag skrev.
Tjänstepension kan du börja plocka från 55 år, men inte allmänna pensionen (inkl. PPM).
 
  • Gilla
Bollmax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.