Vår VVS-are skulle höja badrumsbänken eftersom förra ägarna satt dem lågt för barnens skull. Inga problem. Bänken var monterad med stödben. Hantverkaren monterade nya slangar och avlopp och borrade för ny infästning i tegelväggen. Tyvärr tryckte han på för hårt varvid teglet i väggen sprack och flyttades ut lite grann varvid putsen rasade på väggens kökssida. Se bilder. Jobbet med höjningen var ju ok men hur ställer man dig till skadotna? Ska jag kräva att firman återställer väggen? Eller får man räkna med sådant i 80 år gamla tegelväggar och göra reparationen själv?
 
  • Vit vägg med skador, färgglad tavla, termostat, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada, avflagande målarfärg och puts, exponerat tegel, närbild av strukturer och texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vit vägg med ett litet hål avslöjande inre struktur nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
robertmaria och 6 till
  • Laddar…
S
Det där ska inte behöva hända om man borrar utan att trycka på som en galning tycker jag.
Det där hade vi tagit på oss att åtgärda om vi orsakade det när vi jobbade mot privatpersoner.
 
  • Gilla
Hellwiz och 18 till
  • Laddar…
Kort fråga, när målades väggen om och har ni färg kvar?

Tänker att om ni har färg och det är målat i modern tid så kan det vara ett jobb på en halvtimme för er att åtgärda och har en chans att bli bra. Ska hantverkarna göra det är risken att de hyr in en målare som utför det enligt praxis vilket inte alltid är så jättebra, men "good enough" enligt branschstandard.

Så, lite om ni har grejor och känner er bekväma med att åtgärda det själva hade jag gjort det enkla före det "rätta" och fixat det själv.
 
  • Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Ja det känns som att man skulle vilja fixa till det lite snabbt själv istället för att invänta motvilliga utgörare.
 
  • Gilla
FolkeF och 3 till
  • Laddar…
Man vill ju att hantverkaren erbjuder sig att göra vid det.

Sen om ni själva VÄLJER att göra det är ju något annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Åh tusan heller, tar ni in en hantverkare som har sönder når får de väl fixa det.

Om ni sen inte är nöjda med målningen kan ni ju måla lite till själva. Men antingen får de väl erbjuda ordentligt prisavdrag eller ta in nån som fixar.
(Detta hade iaf varit min inställning om det hänt mig!)
 
  • Gilla
Hemmapysslaren och 15 till
  • Laddar…
B
L Thorén L Thorén skrev:
Vår VVS-are skulle höja badrumsbänken eftersom förra ägarna satt dem lågt för barnens skull. Inga problem. Bänken var monterad med stödben. Hantverkaren monterade nya slangar och avlopp och borrade för ny infästning i tegelväggen. Tyvärr tryckte han på för hårt varvid teglet i väggen sprack och flyttades ut lite grann varvid putsen rasade på väggens kökssida. Se bilder. Jobbet med höjningen var ju ok men hur ställer man dig till skadotna? Ska jag kräva att firman återställer väggen? Eller får man räkna med sådant i 80 år gamla tegelväggar och göra reparationen själv?
Så det hela hände i samband med borrning för plugg? Varför trycktes borrmaskinen så hårt? Slö eller fel borr?
 
Jag förstår inte hur det där kan hända. Tegel är otroligt lättborrat. Känns som att han antingen haft maximal otur eller haft ”tur” som inte borrat igenom väggen. Jag tror inte det är många millimeter kvar innan där hade varit ett utgångshål. En annan teori är att borret har varit riktigt kasst så att det blivit onödigt mycket vibrationer. Tegel är som att borra i smör och man får på allvar akta sig så att man inte borrar igenom väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H
L Thorén L Thorén skrev:
Vår VVS-are skulle höja badrumsbänken eftersom förra ägarna satt dem lågt för barnens skull. Inga problem. Bänken var monterad med stödben. Hantverkaren monterade nya slangar och avlopp och borrade för ny infästning i tegelväggen. Tyvärr tryckte han på för hårt varvid teglet i väggen sprack och flyttades ut lite grann varvid putsen rasade på väggens kökssida. Se bilder. Jobbet med höjningen var ju ok men hur ställer man dig till skadotna? Ska jag kräva att firman återställer väggen? Eller får man räkna med sådant i 80 år gamla tegelväggar och göra reparationen själv?
Har du pratat med hantverkaren? Vad säger hantverkaren? Det är ju klart att hantverkaren ska åtgärda skadorna. Färgen kanske inte blir helt identisk eftersom de är en ny färg om man bara målar där skadorna är, kanske kan ni måla hela väggen för att få samma nyans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De är ganska ovilliga. Hör inte av sig med förslag till ev åtgärd.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
B
L Thorén L Thorén skrev:
De är ganska ovilliga. Hör inte av sig med förslag till ev åtgärd.
Har du betalat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Thorén L Thorén skrev:
De är ganska ovilliga. Hör inte av sig med förslag till ev åtgärd.
Alltså. Då är det inga hantverkare.

Illa nog att man borrar för hårt. Men det minsta är ju att återställa det man gör fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Har du betalat?
Näe har inte fått fakturan än.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Alltså. Då är det inga hantverkare.

Illa nog att man borrar för hårt. Men det minsta är ju att återställa det man gör fel.
Tyvärr är skadan större än det ser ut på bilden eftersom ett större område runt den vänstra skadan har släppt från väggen och måste nog knackas bort. Som amatör vill man ju inte själv hålla på med detta kanske.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Thorén L Thorén skrev:
Tyvärr är skadan större än det ser ut på bilden eftersom ett större område runt den vänstra skadan har släppt från väggen och måste nog knackas bort. Som amatör vill man ju inte själv hålla på med detta kanske.
Nä jag förstår.

Jag själv som väldigt gärna hellre fixar problemet själv för att veta att det blir bra. Hade googlat mig till hur man gör på bästa sätt eller hört mig för här inne.

Någon som gör så där och dessutom skiter i det tror jag inte hade gjort ett bra jobb där heller.

Sen förstår jag att alla inte är intresserade av göra det själv, men alla kan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.