Hej 👋
Jag monterar kök och håller på att sätta upp täcksidor på undersidan av väggskåpen. Täcksidorna måttsågar jag så de ska dölja ljuslisten. Allt kändes bra tills jag kom till spishällen. Ånga… Hmm…

Jag vet att stommarna (där folien är skadad) är fuktkänslig, men hur är det med täcksidorna? De verkar vara i MDF. Behöver jag försluta snittytan med lack eller så?
 
Har du inte en fläkt ovanför , så ingen skiva över spisen.
 
J jonaserik skrev:
Har du inte en fläkt ovanför , så ingen skiva över spisen.
Jo, fläkt har jag. Sen vet jag inte hur stark den är.
 
OK men täckskivorna sitter dom direkt vid spisen, normalt utan brukar det vara en avställningsyta på varje sida om spisen.
 

Bästa svaret

oshu oshu skrev:
Jo, fläkt har jag. Sen vet jag inte hur stark den är.
Jag har gjort exakt så….i två kök

”lagt” en täcksida under överskåpen, fräst in ledlist och sedan sågat ut för kolfilterfläkt.

Inte en tillstymmelse till skador, påverkan efter 3 respektive 6 år.

…..och då gillar jag att koka pasta och grytor
 
  • Gilla
EdvardA och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK men täckskivorna sitter dom direkt vid spisen, normalt utan brukar det vara en avställningsyta på varje sida om spisen.
Vi har täcksidor på undersidan av överskåpen, så att man dels får en slät yta, dels har vi även fällt in ledlist.
Vit kaklad vägg, grå skåpluckor, LED-belysning under köksskåp, minimalistisk, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis så där gjorde jag också och dessutom över spisen med utsugning för kolfilterfläkten.

Dock hade fläkten en fläns som gick över täcksidan med 2-3 cm vilket såklart åtminstone till en början döljer ev skador vid sågsnittet.
 
D Derbyboy skrev:
”lagt” en täcksida under överskåpen, fräst in ledlist och sedan sågat ut för kolfilterfläkt.
Jag trodde man sänksågade två snitt. Vad är fördelen med fräsa?
 
Jag tror absolut att det går bra att sänksåga

Min överhandsfräs är bättre än min sänksåg.

Kan dock tänka mig att det flisar lite mindre med en överhandsfräs. Täcksidan är väl 13 mm och de ledlister jag hade inkl profil va 8 mm har jag för mig, så då valde jag överhandsfräsen. Skivan blir ju lite stabilare vid uppsättning och montering av list.

Kan tänka mig att det inte blir lika lätt att få led-profilen att sitta snyggt om du sågar med sänksågen rakt igen täcksidan. Det är dock bara en känsla.
 
D Derbyboy skrev:
Kan dock tänka mig att det flisar lite mindre med en överhandsfräs. Täcksidan är väl 13 mm och de ledlister jag hade inkl profil va 8 mm har jag för mig, så då valde jag överhandsfräsen.
Ah, på så sätt. Jag tror du har rätt i allt och hade velat göra som du. Dock är mina ledlister IKEAs Mittled och de är 14 mm djupa, så jag har inget annat val än att sänksåga. Speciellt som att jag inte har någon fräs 😏
 
Har du mittled från Ikea så skulle jag bara sätta dit dom under. Jag tror inte det kommer bli snyggt att försänka dom. Kanten, sågsnittet kommer synas och det är inte snyggt enligt mig.

Lämna tillbaka mittled och köp profiler med en fläns som döljer snittet.
 
Jag körde dom här (finns vita). Du förstår ju principen med flänsen som döljer sågkanten.
 
  • LED-ljuslist i aluminiumprofil, tvärsnitt och dimensionsdiagram ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk förbi ett snickeri och be dom fräsa
 
D Derbyboy skrev:
Har du mittled från Ikea så skulle jag bara sätta dit dom under. Jag tror inte det kommer bli snyggt att försänka dom. Kanten, sågsnittet kommer synas och det är inte snyggt enligt mig.

Lämna tillbaka mittled och köp profiler med en fläns som döljer snittet.
Hmm, så kan jag ju iofs göra. Att sågytan blir flisig är min stora (och väl befogade oro). Varken min kompetens eller utrustning är high-end.
Fast det som var attraktivt med Mittled var att jag kunde få till belysning utan att behöva elektriker.

En kompromiss kanske är att köpa flänsar separat? Jag får göra ett google-gräv i mellandagarna.
 
Finns massor av trådar hur man ska undvika flis, tejpa, såga motsatt sida mm. Jag har aldrig lyckats helt trots bra sänksåg. Det blir bra men inte perfekt. Jag tror inte det blir snyggt mot ledlisten du valt men allt handlar ju om vilka krav man har. Du kan ju alltid testa, en täcksida från Ikea är ju inte svindyr.

LED-tejp är 12-24v och det får du koppla själv har jag för mig.
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.