Hej! Kanske finns det någon här som kan hjälpa oss! Vi har sedan några månader tillbaka flyttat in i ett hus där garageuppfarten har gjutits i flera sektioner. Tyvärr har man inte fått till bra fall från gäststugan så där samlas det vatten utanför ytterdörren. Det finns även några fler ställen på plattan där det samlas vatten. Är det någon som vet om man i efterhand kan förbättra dräneringen på en befintlig gjuten platta och i så fall hur? På flera ställen finns 1x1 cm stora hål borrade - är dessa till för dränering eller har de borrats i något annat syfte? Tack på förhand!
 
Säkerligen har det samlats vatten tidigare och hål borrats för det ska rinna ner i backen. Men med tiden så kommer det boss och annat att rinna ner och täppa till. Då blir det sjö igen, eftersom det är gjutet med betong så är det nog inget annat än borra i hålen och hoppas att det rinner ner. Ska det till något radikalt så blir att kanske fräsa/slipa ner kullarna så vattnet rinner bort på ovansidan. Mycket jobb är det. Att försöka lägga i hålen går inte bra, då ny betong fäster dåligt på gammal och kommer nog att frysa och släppa från underlaget.
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkerligen har det samlats vatten tidigare och hål borrats för det ska rinna ner i backen. Men med tiden så kommer det boss och annat att rinna ner och täppa till. Då blir det sjö igen, eftersom det är gjutet med betong så är det nog inget annat än borra i hålen och hoppas att det rinner ner. Ska det till något radikalt så blir att kanske fräsa/slipa ner kullarna så vattnet rinner bort på ovansidan. Mycket jobb är det. Att försöka lägga i hålen går inte bra, då ny betong fäster dåligt på gammal och kommer nog att frysa och släppa från underlaget.
Tack för svar! Misstänkte att det inte finns någon enkel lösning..Vi har testat att borra i hålen tidigare men det har tyvärr inte hjälpt.. Vad tror du kan markarbetet under vara bristfälligt dvs. att materialet inte är tillräckligt genomsläppligt för att hålen ska kunna leda bort vattnet? Annars kanske fler borrade hål möjligen förbättrar dräneringen? Verkar ju dock inte som det i och med att hålen som finns inte verkar fungera som tänkt.
 
Att det inte släpper igenom kan bero på massorna under och vad det är vet kanske ingen. vet du hur tjock betongen är. Det kan gå att spåra ur rännor med en vinkelslip och en diamantskiva som kan avleda vattnet. Klart det kanske inte är så estetiskt med något som liknar ett spindelnät på betongen. Men är nog det billigaste sättet. Men vad gör man, när nöden är som störst.
Nästa steg att tala med någon byggare och fråga, samt kolla vad det skulle kosta att riva upp allt och göra om. Eller om det går att gjuta på ett lager till. Troligtvis inget gratis
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
W Willowtree skrev:
Tack för svar! Misstänkte att det inte finns någon enkel lösning..Vi har testat att borra i hålen tidigare men det har tyvärr inte hjälpt.. Vad tror du kan markarbetet under vara bristfälligt dvs. att materialet inte är tillräckligt genomsläppligt för att hålen ska kunna leda bort vattnet? Annars kanske fler borrade hål möjligen förbättrar dräneringen? Verkar ju dock inte som det i och med att hålen som finns inte verkar fungera som tänkt.
Hur djupt borrade du? Jag kan tänka mig att det kan behövas en kraftfullare SDS borrmaskin och att man borrar minst 40cm och samtidigt studerar vad som kommer upp samt om det är sten därunder.
 
Vad som finns under TJA , finns det berg, kan vara kross i botten och något bärlager på det och sedan betong. Behöver nog inte vara någon större del av dränering under. Betongen i sig är tätt och släpper inte genom något vatten, utan nog tänk från början att vatten ska rinna bort ovanpå. Var är groparna, där en bil har hjulen, går det se det. Kan vara armering i betongen troligtvis för att hålla. Ta en ståltråd och vik den, sätt ner i ett hål och känn var kanten på undersidan är, då kan det gå att få en uppfattning på tjockleken, bör var 10 cm för att bära en bil. Att försöka borra djupare tror jag inte riktigt på. Det brukar kännas rätt bra när man träffar på grövre massor, borren vill liksom hugga och sprattla lite. Jag har inte det problemet, utan bara själva marken med stenmjöl på och den blir nästan som betong efter alla år.
 
B
En markränna kopplad till dagvattensystemet eller något form av dike, ev rör försedda med följevärme är väl det skottsäkra alternativet som alltid fungerar.
 
J jonaserik skrev:
Vad som finns under TJA , finns det berg, kan vara kross i botten och något bärlager på det och sedan betong. Behöver nog inte vara någon större del av dränering under. Betongen i sig är tätt och släpper inte genom något vatten, utan nog tänk från början att vatten ska rinna bort ovanpå. Var är groparna, där en bil har hjulen, går det se det. Kan vara armering i betongen troligtvis för att hålla. Ta en ståltråd och vik den, sätt ner i ett hål och känn var kanten på undersidan är, då kan det gå att få en uppfattning på tjockleken, bör var 10 cm för att bära en bil. Att försöka borra djupare tror jag inte riktigt på. Det brukar kännas rätt bra när man träffar på grövre massor, borren vill liksom hugga och sprattla lite. Jag har inte det problemet, utan bara själva marken med stenmjöl på och den blir nästan som betong efter alla år.
Jo jag tror på iden men man måste använda en riktigt SDS-maskin typ Hilti, sen är en standardlängd just 400mm. Tar man sig ner 400mm så är man då också säker på vad som finns därunder, sen spräcker en Hilti alla småstenar därunder. MEN viktigast om man nu borrar så måste man då ta sig en funderare på om det kan ligga någon ledning därunder.
 
B BSOD skrev:
En markränna kopplad till dagvattensystemet eller något form av dike, ev rör försedda med följevärme är väl det skottsäkra alternativet som alltid fungerar.
Ingen dum ide i start av gjutning. Men blir nog svårt att få dit en markränna i färdig gjutning, då kapas betongen och ev armering, med resultat att det inte bär bra i en skarv som blir.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Samt om man kapar av betongplattan så blottläggs armeringen för rostning..
 
P paralun skrev:
Hur djupt borrade du? Jag kan tänka mig att det kan behövas en kraftfullare SDS borrmaskin och att man borrar minst 40cm och samtidigt studerar vad som kommer upp samt om det är sten därunder.
Borret var nog ca 20 cm. Ingen dum ide att kanske borra djupare och använda kraftfullare borrmaskin. Tack för tips!
 
Tack för alla svar! Vi börjar med att borra ännu en gång och lite djupare så får vi se om det kan ge resultat. Bifogar bilder på de två ställena vattnet samlas. Vattenpölan vid carporten kan vi leva med. Det är mest vid ytterdörren vi oroar oss för, hur det kan påverka stugan på lång sikt.
 
  • Regnig uppfart, vattenpöl reflekterar nakna träd, grå molnig himmel, återstående snöhög, molntäckt dag, grått och brunt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bil parkerad vid trästaket på vått garagegolv med löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willowtree skrev:
Borret var nog ca 20 cm. Ingen dum ide att kanske borra djupare och använda kraftfullare borrmaskin. Tack för tips!
Jo men fundera först om det kan ligga någon ledning under plattan..... el, vatten, fiber etc.🤔

Jag tror det är värt ett försök, sen ser man om det börjar dränera så kan man ju borra något mer hål.
Men du behöver en riktig SDS-maskin typ Hilti och en 400mm långborr för betong.
 
  • Gilla
Willowtree
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.