Hej!
Fritidshus på en skärgårdsö som vi äger sedan 2022. Vår och höst samlas extremt mycket vatten i och runt omkring den gamla brunnen i svackan nedanför slänten. Jag har en idé om att försöka hjälpa upp dräneringen genom att gräva ner ett dräneringsrör från brunn till diket ca 3 m ifrån. Röret tänker jag ansluts (hur vet jag inte riktigt nu) utifrån i håltagning ca 25 cm ner på den översta cementeringen. Hittills har jag pumpat brunnen torr flertalet gånger med hjälp av en dränkbar pump men den fylls snabbt upp och vatten rinner över översta kanten och ut över gräsmattan runt om.

Min förhoppning är att mycket av vattnet som kommer uppifrån berget ska kunna ”fångas upp” i brunnen och ledas till diket via det inmonterade röret när vattennivån i brunnen stiger över rörets nivå, ca 25 cm ner från cementeringens övre kant.

Jag förstår att det måste vara väldigt svårt att veta, men tror ni att det är nån idé överhuvudtaget, eller kommer det inte att göra nån märkbar skillnad alls?

Har ni också möjlighet att uppskatta ungefär vilken radie som brunnen i så fall kommer att ”fånga upp” vattnet ifrån? Typ om det är 1 meter eller 10 meter?
 
  • Vatten samlas runt en gammal brunn vid ett rött fritidshus, omgivet av skog och en gräsmatta täckt med höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad gammal brunn vid fritidshus, vattensamling i gräset, röd stuga och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad gräsmatta med en gammal brunn nära ett rött fritidshus på en skärgårdsö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus med röda väggar, vitt tak omgivet av gröna träd och gräsmatta med översvämmad brunnen i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på insidan av en gammal brunn fylld med vatten med synliga rötter som hänger från kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med vattensamling vid översvämmad gammal brunn, dränkpump och slangar på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattensamling runt en gammal brunn i svacka med löv och gräs, slänt och rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal brunn med vattensamling i gräsmattan, pump och trädgårdsstol intill, på landet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som pumpar vatten ur en brunn med trädgårdsslang och hinkar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad gräsmatta med vatten runt en gammal brunn; dränkbar pump synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedförsbacke hitom brunnen då, då gräver du ner en 25 mm PEM-slang om slutar på en minnivå i brunnen. som du vill ha lämpligt ca 20 cm under mark. Borrar ett hål i betongeringen, trä in slangen så den kommer med änden på den nivå som ska vara ca 10 cm under ingångshålet. Det med längd på PEM avgörs på hur låg den blir, ska vara minst 30 - 40 centimeter under hålet i brunnen, ju med desobättre. Då när nivån stger i brunnen så kommer det att börja rinna i slangen, kommer det mycket till brunnen så kommer även slangen att fyllas och det blir ett självtryck ( kapilärkraft ) som tömmer brunnen. När nivån i brunnen går ner under slangen, så kommer det luft in och det slutar rinna, tills nästa gång nivån stiger. Fungerar ypperligt och ingen pump behövs, bara naturlagarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan göra en enkel skiss för det.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan göra en enkel skiss för det.
Tack snälla det vore guld värt
 
Tack @jonaserik!
Lite osäker på hur långt under nivån för ingångshålet du menar att PEM-slangens mynning/början bör gå ner mot botten av brunnen?
Du skriver ”10 cm under ingångshålet” men sedan ”ska vara minst 30-40 cm under hålet i brunnen, ju mer desto bättre”…

Ser fram emot en skiss🙏
 
R rolfino skrev:
Tack @jonaserik!
Lite osäker på hur långt under nivån för ingångshålet du menar att PEM-slangens mynning/början bör gå ner mot botten av brunnen?
Du skriver ”10 cm under ingångshålet” men sedan ”ska vara minst 30-40 cm under hålet i brunnen, ju mer desto bättre”…

Ser fram emot en skiss🙏
Kanske lite underlig förklaring, men inte för för en som kan lite. Ska se om jag blir sams med windows att rita.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Sorry, jag kan uppenbarligen lite för lite för att fullt förstå. Rita på papper och fota om Windows krånglar.
 
Det med W11 och paint är skit. För se om du hajar det.
 
  • Skiss av vattennivåer i en brunn med markeringar och anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack än en gång! Nu fattar jag👌
Finns någon kritisk maxlängd på slang för att bibehålla kapillärkraften? Eller är det som avgör det hela att slangänden i diket ligger under minnivån i brunnen?
 
R rolfino skrev:
Tack än en gång! Nu fattar jag👌
Finns någon kritisk maxlängd på slang för att bibehålla kapillärkraften? Eller är det som avgör det hela att slangänden i diket ligger under minnivån i brunnen?
Det är att slangen ska ligga i nedförsbacke hela vägen och under mininivån som du vill ha. Viktigt är även att slangen ligger så rakt som möjligt utan att det blir någon stor mage på den. Ju mer den faller destobättre blir suget.
Innan du gräver den, så kan du prova med att någon håller för änden och du fyller slangen med vatten, kör ner änden i brunnen till den nivå som ska var, släpper stoppet i ändan och det börjar suga ur brunnen. Ett tips, en PEM är korvig och svår att få rakt, dra ut den i solen, tjudra ändarna och låt den ligga några dagar och efterspänn, då blir den rakt och snäll. Är du med ?
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jo jag är med på att solvärma PEM-slangen i så rak form som möjligt. Behöver jag en speciell betongborr, +25 mm i diameter? Eller görs hålet på ett smartare sätt?
 
R rolfino skrev:
Tack för tipsen! Jo jag är med på att solvärma PEM-slangen i så rak form som möjligt. Behöver jag en speciell betongborr, +25 mm i diameter? Eller görs hålet på ett smartare sätt?
Borra med det du har bara, är det små betongborrar ( coromantborr som har hårdmetall i nosen ) så blir det att borra flera hål runt om och kacka ur bitar så slangen går att få in. Ringen är liksom lite hård så det är bara att gnaga på, blir hålet lite för stort, bara täta med vad du har , silkon eller annat. Skulle borren helt plötsligt inte inte vilja gå in, kan det vara en armering och bara flytta till nytt ställe på sidan om och fortsätta borra. Glöm inte hörselskydd.
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Borra med det du har bara, är det små betongborrar ( coromantborr som har hårdmetall i nosen ) så blir det att borra flera hål runt om och kacka ur bitar så slangen går att få in. Ringen är liksom lite hård så det är bara att gnaga på, blir hålet lite för stort, bara täta med vad du har , silkon eller annat. Skulle borren helt plötsligt inte inte vilja gå in, kan det vara en armering och bara flytta till nytt ställe på sidan om och fortsätta borra. Glöm inte hörselskydd.
Kan det funka lika bra med en 32 mm PEM? Styvare förstås och lite klumpigare men med bibehållen ”häverteffekt”?
 
R rolfino skrev:
Kan det funka lika bra med en 32 mm PEM? Styvare förstås och lite klumpigare men med bibehållen ”häverteffekt”?
Spelar ingen roll vad du tar för slang, är det nedförsbacke en bit bort så blir det hävert tills nivån är lägre i brunnen. Det som kan vara bra är att ut från brunnen ligger högre än vad ut från slangen är. Kanske inte så snyggt, men paraktiskt är att sätta en regel på ca 1 meter högt vid brunnen och gå upp med slangen till topp. då blir det en bra nedförsbacke med en stark hävert. När luft kommer i slangen så är det bara den del som är upp till topp regel som sugs tillbaka till brunnen. Är du med.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Jag är med! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.