Har målat väggar och taket i några rum i lägenheten men övergången mellan tak och väggaq blev inte helt bra trots maskering. Målade på tapet så det går ej att maskera med tejp på väggen nu i efterhand. Är lister enklaste lösningen i detta fallet?
 
Tyresö
Lister är alltid snyggt - vare sej det behövs eller inte (för att dölja skavanker). Snyggt gerade lister förhöjer alltid utséendet på ett rum.
 
finns en blå eller lila målartejp den brukar gå använda på målad tapet. sen brukar ja använda en liten smal pensel med fin spets o måla närmast tak o lister osv ibland har man kört med konstnärspensel modell större för o få snygg skarv mellan vägg/tak dock målar jag alltid taket först

o ang list är de trävägg/tak så funkar lister men är det betong ja då lär du nog svära ett antal ramsor med monteringen av listerna.... ett annat alt. är ju en liten diskret bård ist för list..
 
Det finns ju taklister av frigolit som man limmar på plats.
 
Det finns en sorts målardyna med hjul som du kan använda. Jag tror att en bra färghandlare kan leda dig rätt.
 
Jag brukar använda akrylfog eller målarfog som det också heter. Får påpeka att den blåa tejpen är till för utomhus ibland så gör inte det misstaget! Det brukar stå på "sensitive" etc när det är för tapeter. i tesas sortiment är tejpen rosa :)
 
M
Jag har kört den blåa tejpen inomhus och det fungerar fint. Varför ska man bara ha den utomhus?
 
Den är UV tålig och kan sitta på t.ex fönster i två veckor. Den fungerar säkert kanon inomhus, men den är inte direkt för känsliga ytor :) Nu talar jag bara för Tesas produkter då, i annat märke kanske den blåa är just för inomhus!
 
På målade ytor inomhus funkar den blå utomhustejpen från Tesa utmärkt. Har använt 3 rullar de senaste veckorna hemma....
 
Brukar måla ner taken med maskeringstejp, blir rätt snyggt. tricket är att måla ner taket utan maskeringstejp först. sedan tejpa. sedan täta tejpen genom att måla över den med takfärg igen. sedna måla vägg. då får man en laserskarp linje. även med billig skit-tejp. dock kan du ju köpa blå tejp om du e rädd för tapetsläpp.

bara lite idéer!

:)
 
  • bild (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar dock hellre den rosa för känsliga ytor t.ex direkt på en omålad tapet. :)
 
Fungerar med en spardyna eller en sparboggi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.