Hej!

I huset vi nyligen flyttat in i sitter golvvärmefördelaren på bilden. Installerad av en tidigare ägare, ej säljaren.
Huset har en blandning av element och golvvärme så vattnet kan blir väldigt varmt från värmepumpen. Just nu blir det ingen begränsning av värmen till golvvärmen. Termometer visade 50 grader idag.
Någon som vet hur dessa grejer ska fungera, kanske har en gammal manual. Hittar ingen på nätet. Fabrikat Thermotech.

B på bilden är en termostat som var inställd på 80 grader. Jag provade att minska den till 35 grader, men den stänger bara av cirkulationspumpen och värmen blir ojämn i golven.
Borde det inte sitta en termostat på ventil A som har en givare på framledningstemperaturen till golven?
Någon som vet vad som finns inuti fördelare C? Kan vattnet cirkulera om ventil A stängs?

Tacksam för tips!
 
  • Golvvärmefördelare med termometer, termostat inställd på 80 grader, och en Grundfos cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med märkningarna A, B och C, cirkulationspump och inställningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ratten märkt [A] skall väl reglera temperaturen på golvslingans framledningstemp.
Stäng kranen så bör tempen på termometern minska.
 
  • Gilla
Katarina Andersson2
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ratten märkt [A] skall väl reglera temperaturen på golvslingans framledningstemp.
Stäng kranen så bör tempen på termometern minska.
Ja det stämmer då sjunker tempen. Men jag tycker det borde ju vare en termostat där, kan ju inte ändra på ratten så fort pannans temperatur ändras.
 
U
Ratten märkt B ser ut att va shunt, det bör sänka temperaturen.

men egentligen om systemet är justerat rätt från början bör du endast behöva sänka på pannan för att reglera upp och ned temperaturen totalt i huset.
Vad har du för panna och är det endast rummen med golvvärme som anses varma?
Har du radiatorer med termostater i resterande delar av huset?
 
Jag håller med om att ratt A är den som ska reglera temperaturen relativt övriga värmesystemet, D.v.s. om du har 50 gr ut i framledning så kan du strypa A så du får 40 gr i golvvärmen. Blir det varmare ute så framledningen sjunker så sjunker även golvvärmen. men vad C gör är en gåta, den får sin ström från pumpen som om den ska stänga när pumpen stannar? finns det en beteckning på den?
 
Jag har radiatorer i övriga huset som jag kör med fullt öppna ventiler och låter värmepumpen reglera tempen i huset.
Golvvärmen är egentligen bara föra att golven med klinker i hall och kök inte ska kännas kalla, behövs inte så mycket för uppvärmningen. Men när det blir 50 grader i golven får man steppa. Önskvärt skulle vara en termostat begränsning så det aldrig blir mer en tex 35 grader i golven.
Den grön burken med ratten B är ett temperaturstyrt relä. Sitter fastspänns med en fjäder på fördelaren och har en känselkropp på baksidan. Stänger av cirkulationspumpen vid inställd temp, men minskar jag här till tex 30 grader blir bara halva golvet varmt.
 
U
När du säger halva golvet, menar du endast en av slingorna?
A sänker inte temperaturen utan det stryper flödet från pumpen. Det man gör med golvvärme är ju att man shuntar ned framledningstemperaturen med returen. Det är det du ställer in med B.
Om det är så att slingorna blir olika varma skulle du behöva reglera strypningen på returen för respektive slinga tills du får dem temperaturskillnaden du vill mellan slingorna. Är det så att du får ojämn temperatur på samma slinga så måste du öka cirkulationen.

Tänk bara på att göra en förändring i taget och att göra ändringar typ varannan dag. Injustering gäller att ha is i magen för att få det bra.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det är A som är shunten. Pumpen ska normalt gå hela tiden. Termostat B troligen (men märkvärdigt) ditsatt för att begränsa tempen men man tappar även funktion på anläggningen då pumpen stannar.
Sätt dit en termostat på A med kapillärgivare monterad nånstans i pumpkretsen.
Då får du begränsning på slingtemp.
Men du skulle ju även behöva kunna shunta kretsen för att få golvvärmen att följa radiatortempen på lagom nivå.... den funktionen tappar du då.
Jag kör ungeffär som du utan tempbegränsning och tycker det funkar.
Ingen strypning på slingorna, fullt flöde ska det va.
C innehåller nog just ingenting. Från A går 2 kanaler , till och retur.
 
Tack för alla svar. Jag håller med Bjober vill man begränsa behövs en termostat på A. Något tips på var man kan köpa en termostat med kapilärgivare? Gärna en där man kan montera givaren utanpå fördelaren och inte kräver dykrör.
För mig är det ok om golven följer pannas temp upp till tex 40 grader och sen inte blir varmare. Golvvärmen är lagd efteråt så rummen har även element, golvvärmen är bara för att klinkern inte ska kännas kall att gå på.
 
Pumpen i bilden, är det den separata Pumpen för golvvärmen?
Radiatorerna har en egen pump?
 
Jag tror inte du behöver en termostat på A, det är väl en ratt som du kan justera inflödet från det vanliga värmesystemet, och du har ratt A på halvöppen så får du en lägre temperatur på golvvärmen, och golvvärmens temperatur kommer att följa värmesystemets temperatur. (Förutsatt att du inte alltid vill ha 40 gr. för att torka golvet?)
 
Jag föreslår att byta ut A mot 2st termostatventiler eller en termostatventil+en shuntventil. I vart fall skall all shuntning av temperatur ske runt A. I alla andra komponenter på bild justeras eventuellt flödet enbart i syfte att få slingorna lika.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pumpen i bilden, är det den separata Pumpen för golvvärmen?
Radiatorerna har en egen pump?
Ja bara golvvärmens pump.
 
Eller finns justering under locket under A?
Då räcker det att shunta med den.
 
AnOberg AnOberg skrev:
Ja bara golvvärmens pump.
Bra, har man separat pump för golvvärmekretsen finns förutsättningarna för att köra med en annan och lägre temperatur där.
Shunta ut lägre rent statiskt/% eller ännu hellre via tempsensor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.