Hej! Som rubriken lyder skulle jag vilja åtgärda små sprickor osv (se nedan) för att göra hemmet lite finare, undrar om jag kan få hjälp med vad det är jag behöver köpa och/eller hur jag ska gå till väga. Det är vårt första hus, skulle inte påstå att jag är särskilt händig men vill gärna lära mig.

1) Vid köksfönstret

2 + 3) Sprickor i trappen (trä)

4) Löst fragment i väggen, antar att det är gips?

5) Köksväggen

Tack på förhand!
 
  • Fönsterkarm med sliten färg, vit gardin och kabel passerar. Skadat trä synligt. Behöver reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna av ett rum med smuts och slitage synliga på vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt, närbild, suddigt, objekt, vit bakgrund, svart textur, skuggor, diffust ljus, abstrakt komposition, oklart fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med avskalad färg och skador på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit hörnvägg med skada och flagnande målarfärg nära golvlist. Slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre bild
 
  • En smutsig vit vägg med fläckar och streck, märken efter tidigare slitage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Totte_S
Trädetaljerna, dvs fönstersmyg och trappan är till att skrapa bort det som är löst och sedan grundmåla och måla med lämplig färg.
Trappnosen är ett utsatt ställe för slitage, så att laga i den lilla skadan kanske inte håller så bra, men trappan ser gammal ut och i så fall är det inte så illa med en liten skada. Patina är fint 😊
Fönstret skulle jag passa på att se över och måla om hela smygen+foder.
Till fönstret använder du snickerifärg i lämplig färgton, efter grundning med slipgrund.
Trappan bör målas med en tåligare färg.
Ett tips från coachen är att du redan nu lär dig att köpa färg och verktyg av bra kvalitet.
Billig färg täcker ofta dåligt. Billiga penslar släpper strån och ger sämre resultat.
Så här första projekten är det inte dumt att gå till en färgbutik med trevlig och kunnig personal och be om råd. Köp bra penslar och färg där där. Sköter du penslarna håller de i många år.
Väggen med skada är lite svårt att se vad det är för material i väggen. Är det gipsväggar?
Det är inte värre än att det går att spackla upp och måla i.
 
  • Gilla
Ciella och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Trädetaljerna, dvs fönstersmyg och trappan är till att skrapa bort det som är löst och sedan grundmåla och måla med lämplig färg.
Trappnosen är ett utsatt ställe för slitage, så att laga i den lilla skadan kanske inte håller så bra, men trappan ser gammal ut och i så fall är det inte så illa med en liten skada. Patina är fint 😊
Fönstret skulle jag passa på att se över och måla om hela smygen+foder.
Till fönstret använder du snickerifärg i lämplig färgton, efter grundning med slipgrund.
Trappan bör målas med en tåligare färg.
Ett tips från coachen är att du redan nu lär dig att köpa färg och verktyg av bra kvalitet.
Billig färg täcker ofta dåligt. Billiga penslar släpper strån och ger sämre resultat.
Så här första projekten är det inte dumt att gå till en färgbutik med trevlig och kunnig personal och be om råd. Köp bra penslar och färg där där. Sköter du penslarna håller de i många år.
Väggen med skada är lite svårt att se vad det är för material i väggen. Är det gipsväggar?
Det är inte värre än att det går att spackla upp och måla i.
Tack så jättemycket för ett utförligt svar. Det stämmer bra, gipsväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.