Hej! Jag är otroligt ledsen och besviken. Jag har en tomt jag fått av en släkting dör det finns ett gammalt hus som ingen bott i på över 20 år.

Tomten är ganska mycket värd och drömmen har alltid varit att bygga mig nåt på platsen. I vinter tog jag kontakt med en arkitekt efter att ha sett ett hus denna byggt jag blev inspirerad av. Tomten är som ni ser lite knepig i utformning så tog hjälp av en arkitekt för att få till ett bra hus utefter önskemål.

Nu då till det som sätter käppar i hjulen. Detaljplanen är upprättad 1972 och tillåter Max 4.5 m bygghöjd och 180kvm byggyta. Inga konstigheter. Tomten är 576 kvm.

Men som synes är avståndet till gränsen inte 4.5m på några ställen. Jag har markerat dem här. Vi har ritat upp ett hus som är 13 m brett & 10.20 långt. En del av marken är prickad som jag också skrivit in här.

För det första när det gäller avståndet till gatan, så säger byggstadgan 39 kap att byggnad ska läggas i gatulinjen, detta innebär som jag fattat att det inte behöver vara 4.5 m? Där det är 3.8 m till gräns är kommunens mark. Och det är en väg som enligt lantmäteriet icke ska brukas för allmän trafik. Detaljplanen är upprättad efter att nuvarande hus byggdes.

Med det nya huset skulle det innebära att vi skulle behöva ta oss ca 0.5 m in på den prickade marken och något närmare gatan där det är 3.20 m, ca 10-15 cm.

Från början sa kommunen att ett nytt hus kunde utan problem placeras som det nuvarande är placerat, och om det skulle skilja lite som jag beskrev skulle förmodligen inte vara ett problem.

Men nu låter det annorlunda, det kommer med all sannolikhet inte gå att få igenom detta. Om det ska vara 4.5 m åt alla håll finns inga planer att man kan bygga ett hus som vi vill, ska jag bygga en stuga då?

Märkligt då huset i bild 2 är byggts nyligen, tomten är mindre än min. Och man har överstigit byggarean med 4 kvm, man har också fått bygga en bit in på prickad mark.

Det känns rent ut sagt för jävligt att andra ska få bygga precis hur dom vill i samma område men jag ska få se min husdröm gå i kras?

Vad säger ni hur ska jag tänka? Lika bra att sälja tomten?
 
  • Luftbild över tomt med markerade mått och gränser som visar utmaningar för byggnation enligt detaljplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av tomt med markerad gräns och befintligt hus, indikerar problem med avstånd till tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
Grunden är att alla ärenden bedöms enskilt så du kan inte kolla på grannar eller dylikt.

En del hus är faktiskt planstridiga och har problem att få igenom bygglov i modern tid så det är inte ovanligt heller.

Antingen kan du köra på att "renovera/bygga om" befintliga huset men du kör i princip en totalrenovering och får allting nytt.

Eller så får du och din arkitekt hitta några saker så ni får till ett bra hus ändå, t.ex. attefallstillbyggnad 15 kvm? Påbyggnad för att höja huset utan att Byggnadshöjden ökar etc.

Kommunala tjänstemän är oftast bra att ha göra med så du kan boka ett möte tillsammans med din arkitekt och försöka komma fram till en lösning! Håller tummarna!
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 8 till
  • Laddar…
Har arkitekten problem att klämma in ett spännande hus på den tomten? Inte såg det omöjligt ut.
Finns det något förslag redan? Är tomten slät och fin eller kuperad?
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Man kan ifrågasätta arkitektens kompetens. Är det verkligen en universitetsutbildad arkitekt (yrkestiteln är inte skyddad) eller en småskuttare?
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har arkitekten problem att klämma in ett spännande hus på den tomten? Inte såg det omöjligt ut.
Finns det något förslag redan? Är tomten slät och fin eller kuperad?
Nja den lutar lite men inte mycket nog för suterränghus ex. Det som är det största problemet är att den smalnar av så mycket åt ena hållet.
 
yonna yonna skrev:
Man kan ifrågasätta arkitektens kompetens. Är det verkligen en universitetsutbildad arkitekt (yrkestiteln är inte skyddad) eller en småskuttare?
Haha… ja du har ju faktiskt rätt i det. Vad jag vet är det en erfaren arkitekt men finns nog andra som är bättre. Tänker du på hur storleken på huset inte skulle gå att få in?
 
  • Gilla
groidum
  • Laddar…
Jag upplever det som svårt att få igenom bygglov som strider mot detaljplanen nuförtiden. Detta beror på att när bygglov har överprövats av högre rättsliga instanser så har avvikelserna inte accepterats. Detta är prejudicerande vilket har fått bygglovshandläggarna att anamma samma princip vid handläggningen av bygglov. Om detaljplanen inte anger något minst avstånd till fastighetsgräns eller gata men är från 1972 så brukar det innebära 4,5 meter enligt dåvarande praksis.

Ett hus med måtten 13x10 meter låter svårt att å in på tomten. Innan du stångar dig blodig med kommunen skulle jag föreslå att din arkitekt tittar på ett annat alternativ som inte bygger på prickmark eller för nära fastighetsgränserna. Är det så att du ändå vill bygga på prickmarken kan du förbereda för att bygga en attefallstillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter efter att huset har fått slutbesked. Denna tillbyggnad får ligga på prickmark men måste vara 4,5 meter från fastighetsgräns såvida inte berörd granne godkänner ett närmare avstånd. Är kommunen granne brukar det vara svårt att få till ett sådant godkännande.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Att ”byggnad ska läggas i gatulinjen” betyder att den ska placeras parallellt med gatan. Det har inget med avstånd att göra.

Om jag var du skulle jag ta tomtkartan, dra bort 4,5 m buffertzon mot gata och annan kommunal mark (för kommunen kan aldrig ge dispens på det måttet om inte detaljplanen säger annat), lägg även in övrig prickmark (om det finns någon) och sen be arkitekten rita något på den ytan som blir över.

Att bygga närmare än 4,5 m mot grannar (som inte är kommun) behöver inte vara omöjligt, bara man har snälla grannar som går med på det.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P PeteMaverickMitchell skrev:
Hej! Jag är otroligt ledsen och besviken. Jag har en tomt jag fått av en släkting dör det finns ett gammalt hus som ingen bott i på över 20 år.

Tomten är ganska mycket värd och drömmen har alltid varit att bygga mig nåt på platsen. I vinter tog jag kontakt med en arkitekt efter att ha sett ett hus denna byggt jag blev inspirerad av. Tomten är som ni ser lite knepig i utformning så tog hjälp av en arkitekt för att få till ett bra hus utefter önskemål.

Nu då till det som sätter käppar i hjulen. Detaljplanen är upprättad 1972 och tillåter Max 4.5 m bygghöjd och 180kvm byggyta. Inga konstigheter. Tomten är 576 kvm.

Men som synes är avståndet till gränsen inte 4.5m på några ställen. Jag har markerat dem här. Vi har ritat upp ett hus som är 13 m brett & 10.20 långt. En del av marken är prickad som jag också skrivit in här.

För det första när det gäller avståndet till gatan, så säger byggstadgan 39 kap att byggnad ska läggas i gatulinjen, detta innebär som jag fattat att det inte behöver vara 4.5 m? Där det är 3.8 m till gräns är kommunens mark. Och det är en väg som enligt lantmäteriet icke ska brukas för allmän trafik. Detaljplanen är upprättad efter att nuvarande hus byggdes.

Med det nya huset skulle det innebära att vi skulle behöva ta oss ca 0.5 m in på den prickade marken och något närmare gatan där det är 3.20 m, ca 10-15 cm.

Från början sa kommunen att ett nytt hus kunde utan problem placeras som det nuvarande är placerat, och om det skulle skilja lite som jag beskrev skulle förmodligen inte vara ett problem.

Men nu låter det annorlunda, det kommer med all sannolikhet inte gå att få igenom detta. Om det ska vara 4.5 m åt alla håll finns inga planer att man kan bygga ett hus som vi vill, ska jag bygga en stuga då?

Märkligt då huset i bild 2 är byggts nyligen, tomten är mindre än min. Och man har överstigit byggarean med 4 kvm, man har också fått bygga en bit in på prickad mark.

Det känns rent ut sagt för jävligt att andra ska få bygga precis hur dom vill i samma område men jag ska få se min husdröm gå i kras?

Vad säger ni hur ska jag tänka? Lika bra att sälja tomten?
Köp en nybyggnadskarta på tomten från kommunen så vet du vad du har att utgå ifrån.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Vinkla huset. Eller bygg ett L-hus. Eller bygg med källare. Finns väl oändliga möjligheter om man vill.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om jag var du skulle jag ta tomtkartan, dra bort 4,5 m buffertzon mot gata och annan kommunal mark (för kommunen kan aldrig ge dispens på det måttet om inte detaljplanen säger annat),
Jodå. det kan dom när det gäller bygglov. Däremot inte om det gäller en bygglovsfri byggnad som attefall eller friggebod.

Hur villiga de sedan är att ge dispens är en annan femma.
 
När jag byggde (detaljplanerat område) tog arkitekten kontakt med kommunen i tidigt ritskede för att undvika det som skett i TS fall och för att bespara onödig tid = kostnad.

Visserligen är min kommun picky men vad jag förstod var detta arkitektens vanliga rutin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Men hur kan det andra huset ha fått ett godkännande att bygga så nära vägen? Det är samma väg som löper förbi min tomt. Dom har dessutom avstånd reglerat i detaljp
yonna yonna skrev:
När jag byggde (detaljplanerat område) tog arkitekten kontakt med kommunen i tidigt ritskede för att undvika det som skett i TS fall och för att bespara onödig tid = kostnad.
hur blev utfallet? För dig/er
 
  • Gilla
Erik Stensman
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Men hur blev utfallet? För dig/er
Smidigt och snabbt.
 
En granne med liknande problem byggde ett fyrkantigt hus där de skar av ett hörn för att inte bygga närmare än 4,5m från tomtgräns. Det ser lite konstigt ut på utsidan innan man vant sig, men det blev väldigt fint faktiskt.

4,5, i byggnadshöjd kan man exempelvis hantera med svagt sluttande tak och loft i ena änden (titta på hur en del attefallshus löser begränsningarna), eller med helt platt tak. Man kan då ha ett halvplan med förvaring och skåp under, bara för att ge några exempel..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.