Hej!

vi bygger nytt hus i gammal stil och behöver hjälp att tänka kring höjd på fönster ifrån golv. Vad är lämpligt utifrån följande mått:

2,60 cm i takhöjd
1,40 cm höga fönster
2,10 höga dörrar

Tack för hjälp!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Åsa Lund
Det brukar generellt vara snyggt att ha samma höjd till ovankant på fönster och dörrar.
Utseendet på fönstren och dörrarna nästan viktigare än storleken.
 
  • Gilla
Tompafix och 4 till
  • Laddar…
Förr satt ofta fönstren lågt. Ungefär 70 cm över golvet.
 
  • Gilla
Bvl
  • Laddar…
Det var vad jag anade, men så blev jag förvillad av att jag läste att typiskt för moderna fönster är att sitta lågt och äldre något högre? Men tack för svar, tar sikte på drygt 70 som även livar med dörrens ovankant som också föreslagits!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Åsa Lund
Höjden på bröstningen spelar roll även beroende på vilken typ av rum det är på insidan. 70 cm bröstning i ett kök med bänkskiva 90 cm över golv är inte så praktiskt.
 
B Bvl skrev:
Hej!
vi bygger nytt hus i gammal stil och behöver hjälp att tänka kring höjd på fönster ifrån golv.
Vad är gammal stil?
Är det funkis, jugend, sekelskifte eller något ännu äldre som långhus? Det finns många varianter av äldre hus så det är kanske bra om du kan lägga en bild här på ett äldre hus som du har som inspiration.

Redigerat: långhus hade inte fönster, annat än vindögat. My bad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
K
Vi har sjuttio cm till fönsterbrädan och 180 höga fönster. Tycker att det blev kanonbra. Inte samma skyltfönsterkänsla som hos grannarna men ändå bra ljusinsläpp. Håller med om att det är snyggt om dörrar är lika höga så våra fönsterdörrar är 250 höga.

Över ytterdörren och alla innerdörrar är det överljusfönster för att undvika kyrkkänsla.. 285 har vi i innertakshöjd
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.