Vi bor i en villa byggd 1902 som är renoverad i omgångar. Senaste renoveringen är (tyvärr) gjord i slutet av 70-talet. Då sänkte man bland annat innertaket och satte in kvadratiska fönster utan spröjs.

Vi är nu i full färd med att höja innertaken till orginalhöjd, vilket är drygt 270cm, samt att välja nya fönster. Vi har bestämt oss för att sätta in flaggfönster i samma stil som det var från början. Det vi funderar på nu är vilken höjd vi ska välja på fönstren. Vi vill ju ha in så mycket ljus som möjligt, men det måste ju samtidigt se proportionerligt ut. Bröstningshöjd 70cm.

Vi funderar på att sätta in 12x18 fönster. Detta skulle innebära att det är drygt 20cm vägg ovanför fönstret kvar till foder, taklist och eventuellt eluttag. Jag tror att det skulle bli fint utvändigt, men vill inte att det ska se konstigt ut inifrån. Alternativet är kanske att välja 12x17.

Är det någon som har erfarenhet eller en åsikt i frågan?

Tacksam för all input!
 
Ni har inte originalritningarna? Har ni begärt ut samtliga handlingar från kommunens byggavdelning, där kan man ofta hitta godbitar för hus från den tiden.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Borde väl gå att hitta spår/märken på reglarna inne i väggen var den gamla "kortlingen" för fönstren har suttit?
Den kanske tom sitter kvar...?
Hur är väggarna konstruerade?
Timmer, stående plank...?
Det borde gå att se var det gamla fönstret slutade.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror 12x18 blir för stort. Vi har det, men vår takhöjd är 293 cm, med en bröstning på 75.
 
Jag skulle absolut riva bort innerväggen runt ett av fönstren för att försöka se hur stora orginalfönstren var.
 
Jag har ett sådant hus och vill gärna också ha originalfönster men i en del rum ser det verkligen konstigt ut då fönstren såklart är fina men de går oftast väldigt högt mot taket. Så högt att på övervåningen i ett rum så gick det ända mot taket typ och nä, Nå avsteg mot original blir det troligen här den dagen jag vinner på lotto och ska byta. Här byttes tyvärr alla (nästan) fönster på 70talet till nå pissfula.........
Det ska dock sägas att takhöjderna på övervåningen är lägre än nere.
 
  • Gilla
TinaM
  • Laddar…
Det var väl väldigt vanligt att fönster på över våningen var lägre än på entrevåningen.
Tycker faktiskt att det mest ser konstigt ut på 100år gamla hus när fönster på övervåningen är lika höga, lika breda är de oftast dock.

images
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.