Hej Hallå

Har som sommarprojekt att uppdatera jobbets personalrum med lite ny köksinredning och beställde igår köksskåpen från IKEA. Pratade med vvs-firman idag och dom var lite tveksamma att det skulle gå att flytta vatten och avlopp de 2 metrarna som det behövdes med IKEA's nya standardhöjd på socklar som är 80mm...

Min fundering är om det inte skulle gå att köpa typ möbelben från Jula (http://www.jula.se/mobelben-344408) som är 150mm och fästa på undersidan av skåpen istället... sedan bara köpa ett vitt hyllplan och kapa till som sockel?
 
Problemet är ju att redan med den idiotiskt låga sockeln är de högre än all annan standard med sina 80+800+40mm = 920mm mot alla andras 900mm... ;)

Så med 150 sockel får du ju 990mm till ovankant bänkskivan vilket är 90mm högre än normalt och i mina ögon rent för högt.
Sen passar inga andras ben på deras nya och egna hålbilder för benen så då får man skaffa ben som skruvas fast under till.

De benen du länkar till kan du inte sätta sockeln emot heller då du inte får något mothåll till sockeln.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är ju att redan med den idiotiskt låga sockeln är de högre än all annan standard med sina 80+800+40mm = 920mm mot alla andras 900mm... ;)

Så med 150 sockel får du ju 990mm till ovankant bänkskivan vilket är 90mm högre än normalt och i mina ögon rent för högt.
Sen passar inga andras ben på deras nya och egna hålbilder för benen så då får man skaffa ben som skruvas fast under till.

De benen du länkar till kan du inte sätta sockeln emot heller då du inte får något mothåll till sockeln.
Suck... får nog bli en speciallösning med byggd sockel som man gjorde innan då... frågan är hur fasen jag gör med diskmaskinen... kan man ställa den på en sockel med?
 
Hade du nu inte redan beställt skåpen kunde du ju valt de som är smarta nog att bibehålla standardhöjderna typ HTH GörDetSjälv till samma låga priser som Ikea men med bättre kvalité i mina ögon sett iaf. ;)
(...och NEJ... jag har inga aktier i HTH och inte heller provision på deras GDS-kök.) ;)

Kanske kan du annullera beställningen ?

Just detta med ändring av avloppen är något Ikea missat fullkomligt och det är väldigt vanligt att folk vill göra det numera.

Byggd sockel hjälper ju inte dig för totalhöjden blir ju likadan ändå.
Andra ben som går att använda säljs på t.ex Hornbach och liknande ställen men då blir det ju för högt. :(

...och som du skriver... det blir problem med diskmaskinen också som man då får höja upp också.

Men 99cm till bänkskivans ovankant blir högt. :(
 
Jag tycker tvärtom att det är det bästa som hänt i köksvärlden att man gick ifrån höga socklar och 70cm skåp.
Att det eventuellt kan bli jobbigare för den som monterar köket är helt ointressant för mig när man ska ha köket i tiotals år.
Betydligt mer utrymme och snyggare proportioner på köket på plussidan för mig.
Låt du rörkrökarna jobba lite, det är nog inte omöjligt att flytta på vatten och avlopp.
 
  • Gilla
Bengt65 och 2 till
  • Laddar…
Ordet "nog" är väldigt vanligt bland folk som inte ska utföra saker och ting själva... precis som uttrycket "det är bara att göra si och så"...

Det går inte att trolla dit avloppet utan fall och med 80mm sockel är det i de flesta fall fullkomligt omöjligt att flytta avloppet och få tillräckligt fall så det hade varit bättre om vi håller oss till verkligheten och inte skrivbordet där det mesta är möjligt... ;)
 
Inget är omöjligt för den som inte behöver göra det själv.......
 
  • Gilla
luffarn och 3 till
  • Laddar…
Jo fast gör jag ett så stort jobb som köksbyte så bryter jag lite i golvet och fixar ner rören i golvet och simsalabim är det fixat. Visst har man detta som jobb är det nog inte så roligt att förklara för kunden att det krävs ett stort jobb för flytt av avlopp samt att det troligtvis drar iväg en del i pengar. Men som Peter 2400 skrev anser jag också att det är kanon bra uppfinning eftersom dels är jag lång och vill ha köket lite högre än standard och dessutom blir köket snyggare och mer plats vilket är bra eftersom förvaring i köket alltid är en bristvara.
 
OXYD
Håller med att den nya låga höjden är suverän. Mer plats och betydligt snyggare, ser helt enkelt modernare ut.
 
Det här blir ju bara värre och värre... 2" rör får ju plats som han sa men muffarna bygger på i storlek så att det blir mer än 70mm och då är det utan fall...
Skärmavbild 2014-06-27 kl. 08.33.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade hon ännu närmare nu. Avlopp och vatten finns vid väggen till höger där det stått en gammal diskbänk tidigare så nu rör det sig om under 1m som allt skall flyttas. Till vänster om hon sitter diskmaskinen men den ansluts ju via slangar till diskhon så det borde inte vara några problem.
 
"Jo fast gör jag ett så stort jobb som köksbyte så bryter jag lite i golvet och fixar ner rören i golvet och simsalabim är det fixat"
Inte så lätt när man ha platta på mark (de flesta nybyggda hus)...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Precis... så det är inte bara att vara Joe Labero... för oftast är det två saker som går hand i hand också...

Köper man billigt kök typ Ikea eller andra GDS-kök så får ingenting kosta pengar och jobb kostar pengar... ;)
 
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Vi satte in Kvik-kök i vintras, deras skåp XL är också 80 höga, men har benhöjd 12cm. Det gör att man harlite mer utrymme under samt att köksbänken hamnar på c:a 95cm med vanlig 30mm skiva.
95cm är enligt mig en perfekt höjd då jag ofta fick ont i ryggen av de lägre köksskåpen.
Är inte över medellängd så jag är inte nån jätte. 179 lång och då är 95 perfekt.
Om du absolut skall ha ikea, kolla om du kan köpa ben på kvik? Diskmaskin fanns också för de högre skåpen. suveränt med mer plats i den och framför allt extravolymen i skåpen är grym!
 
Tjena, vad är det för vägg bakom där skåpen ska sitta? Eventuellt kan du fälla in avloppsröret i väggen.
Eller så kör du med lådhurtsar som har en grund låda längst ner. Då kan du dra avloppet i skåpen.

Finns plats så är det absolut enklaste att bygga en vägg rakt på den befintliga, dra avloppet i väggen.
Samt att du får en fin slät vägg med OSB/Plywood i för ett enklare montage.

Mvh P
 
Direktörpelle skrev:
Tjena, vad är det för vägg bakom där skåpen ska sitta? Eventuellt kan du fälla in avloppsröret i väggen.
Eller så kör du med lådhurtsar som har en grund låda längst ner. Då kan du dra avloppet i skåpen.

Finns plats så är det absolut enklaste att bygga en vägg rakt på den befintliga, dra avloppet i väggen.
Samt att du får en fin slät vägg med OSB/Plywood i för ett enklare montage.

Mvh P
Eller köpa ett kök av en fabrikant med plats för rören under skåpen......

Fälla in avloppsrören i väggen blir "säkert bra" för väggens hållfasthet........:wow:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.