Ska snart flytta till hus. Har en vecka på mig att fixa allt i huset innan flytten, hänga upp lampor, montera garderobe, dra nätverk, montera hyllor, montera belysning

Men vad behöver jag för saker? Försöker samla ihop en inköpslista inför helgen med saker som kommer behövs före flytt, under flytt och efter flytt.

Följande har jag hittills kommit på
TRAPPSTEGE 6-STEGS 26-202 469
Magasinkärra, hopfällbar 15-384 469
Betongborrsats, 3 st. 19-249 79
Betongborrsats, 5 st. 19-2077 44
Lättbetongplugg och skruv, mini medel och lång
Bitssats borrmaskin
Lamphållare
Lampkontakter


Borrmaskin har jag en fin 10V som funkar bra. Frågan är om jag behöver dubbla batterier när den ska rulla 8h/dagen i en vecka. Behöver jag fler maskiner?
 
M maximm skrev:
Ska snart flytta till hus. Har en vecka på mig att fixa allt i huset innan flytten, hänga upp lampor, montera garderobe, dra nätverk, montera hyllor, montera belysning

Men vad behöver jag för saker? Försöker samla ihop en inköpslista inför helgen med saker som kommer behövs före flytt, under flytt och efter flytt.

Följande har jag hittills kommit på
TRAPPSTEGE 6-STEGS 26-202 469
Magasinkärra, hopfällbar 15-384 469
Betongborrsats, 3 st. 19-249 79
Betongborrsats, 5 st. 19-2077 44
Lättbetongplugg och skruv, mini medel och lång
Bitssats borrmaskin
Lamphållare
Lampkontakter


Borrmaskin har jag en fin 10V som funkar bra. Frågan är om jag behöver dubbla batterier när den ska rulla 8h/dagen i en vecka. Behöver jag fler maskiner?
Beror på vad du tänker göra, för det du nämner räcker det nog med en vettig skruvdragare, men jag tycker nog en kap/gersåg är ett vettigt köp.
 
En 10V borrmskin låter som en skruvdragare. Den borrar du inte i betong med. Men vad du behöver beror ju på vad det är för hus och vad du sks göra. Jag förutätter att du inte ska borra 8h/dag.
 
D Daniel 109 skrev:
En 10V borrmskin låter som en skruvdragare. Den borrar du inte i betong med. Men vad du behöver beror ju på vad det är för hus och vad du sks göra. Jag förutätter att du inte ska borra 8h/dag.
Det är en skruvdragare, men den räcker för lättbetong. Ska bara fixa ett par nya borr.
 
Jag ställer mig frånan till den skruvdragaren och lättbetong som du har. Väljer du att inte skaffa en bättre maskin med slag så hade jag i alla fall satsat på betongborr av lite bättre kvalitet, det lönar sig i längden.

Jag hade satsat på ett set med ordentliga skruvmejslar! Gärna Wera men jag tycker även att bahco som titt som tätt dyker upp på extrapris är bra.

Har du en hammare och talmeter? Vattenpass?
 
N NoOne2k skrev:
Jag ställer mig frånan till den skruvdragaren och lättbetong som du har. Väljer du att inte skaffa en bättre maskin med slag så hade jag i alla fall satsat på betongborr av lite bättre kvalitet, det lönar sig i längden.

Jag hade satsat på ett set med ordentliga skruvmejslar! Gärna Wera men jag tycker även att bahco som titt som tätt dyker upp på extrapris är bra.

Har du en hammare och talmeter? Vattenpass?

De vanliga verktygen har jag. Jag har en bra borrhammare också jag kan ta med, SDS. Kanska ska unna mig en ny uppsättning borr?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
JanneJanne123
Laserpass tycker jag är ett måste för allehanda monteringsuppdrag.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Överväg om det inte är bättre med en lägre trappstege. Det är väldigt mycket bättre att stå på den översta plattformen. Har en Wibe 55p 3 stegs, perfekt upp till 270 som jag har i taket.

Sen en schysst bitssats, dyra skruvmejslar är överskattat
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Sortimentlådan med skruv i varierade längder och storlekar med torxskallar insåg jag va ett av de bästa köpen jag gjorde som ny husägare :)
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Överväg om det inte är bättre med en lägre trappstege. Det är väldigt mycket bättre att stå på den översta plattformen. Har en Wibe 55p 3 stegs, perfekt upp till 270 som jag har i taket.

Sen en schysst bitssats, dyra skruvmejslar är överskattat
Jag har 3,5m som högsta höjd i ryggåstaket, tror jag behöver 6steg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
K Krukmakaren skrev:
Sortimentlådan med skruv i varierade längder och storlekar med torxskallar insåg jag va ett av de bästa köpen jag gjorde som ny husägare :)
Var köper jag den? Älskar torx :)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Laserpass tycker jag är ett måste för allehanda monteringsuppdrag.
Laserpass tillagt i inköpslistan :)

Men hjälp, vilken ska jag köpa?
 
M maximm skrev:
Var köper jag den? Älskar torx :)
Har för mig att jag köpte min på bauhaus, kanske inte riktig kvalitetsskruv men den har funkat fint för mig :)
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Fulkemisten
Ett tips är att köpa på dig grejor efter att behovet uppstår. Annars blir det ofta fel. Precis samma med skruven. Köp en ask bra skruv av lämplig modell vartefter behovet uppstår. Då har du en kunglig sortimentlåda efter nåt år, jag gillar Essbox.

Alla gillar olika. Har använt lånat laserpass nån gång - skulle dö utan vinkelslipen och cirkelsågen. Du måste få märka vad du behöver. Bra grejor kostar oftast bra med pengar. Det där får man känna in.

Mitt stalltips är slutligen att du raskt kommer vilja anskaffa en grovdammsugare...
 
  • Gilla
Schuben och 9 till
  • Laddar…
När jag var i samma situation som du köpte jag en massa verktyg av billigaste kvalitet, för jag tänkte att man märker väl eftersom vad man har användning för, och då kan man köpa dyrare variant av just den. Så blev det iofs också, men nackdelen var att det var mycket som blev kasst i onödan pga dåliga verktyg.

Så köp så bra verktyg som du har råd med — och se förihelafriden till att kolla efter begagnat först!! Även om det är bättre att köpa ett billigt verktyg än inget alls, så man åtminstone kommer igång. Jag har snöat in lite på Bosch; gröna eller blå serien kan åtminstone jag rekommendera. Men det är en smaksak.

Skruvdragare med en ordentligt bitssats och DUBBLA batterier kommer man väldigt långt med. Det är nog mitt mest använda verktyg. Och man behöver ett extrabatteri som laddar medan man jobbar med det andra.

Hade du en borrhammare med SDS också sa du? I så fall är du väl rustad. Och ja, köp nya BRA borr. Skillnaden mellan bra och dåliga är ENORM!

Utöver det tycker jag att du ska köpa så lite som möjligt just nu. Vänta och se vad du behöver.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.