P
Hej, är nu på jakt efter ett fritidshus. Har tittat på ett objekt men blir lite orolig när jag tittat på husgrunden. Jag vore så tacksam för hjälp från alla er med koll. Jag bifogar lite bilder där min största oro gäller det vita (på själva bjälken under huset) jag ser på de 3 nedersta bilderna. Jag kan tillägga att den delen av husgrunden ligger under ett badrum från 80-talet med platsmatta. Är det mögel jag ser? Eller kanske något ännu värre?
 
  • Närbild på träbjälke med vita fläckar som kan vara mögel, under ett fritidshus från 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke under hus med möjliga vitaktiga mögelspår i hörnet och en spricka i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk och suddig bild under husgrunden med synlig vit beläggning och spindelnät som kan vara mögel eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälke under hus med vita fläckar som kan vara mögel, synlig sten och bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund under fritidshus med vit beläggning på träbjälke och stenar, eventuellt mögel eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt för dålig bildkvalitet för att kunna bedöma vad det vita på bjälken skulle kunna vara. Skulle kunna vara vitmögel, men det går inte att avgöra.

Däremot på de första två bilderna ser det ut som att brädorna (trossbotten?) är fuktiga i kanterna, men inte mitt på. Det tyder på att det varit/är läckage ovanifrån (badrummet?).

Grunden/marken är ett typexempel på hur det inte ska se ut. Massor med byggskräp och organiskt mtrl, samt eländiga stenar som gör det svårt/smärtsamt att ta sig in och inspektera. (Denna typ av grund behöver inspekteras årligen.) En typisk fusklösning, ungefär som att sopa skiten under mattan.
Marken ser också mkt blöt ut. Det är inte bra, (utom då för mögel och röta som får goda förutsättningar att trivas).

Med tanke på hur grunden ser ut, och om det är läckage från badrummet, så indikerar det låg kvalitet. I så fall är det stor risk att också resten av stugan håller samma klass. => Om så - spring därifrån.
 
P
Hej, tack för svar. Ja, om vi går vidare så blir det en rejäl besiktning i allafall...
 
det har läckt lite vatten eller om det är kondens.
verkar som att det även vuxit in rötter i din trossbotten
 
P
Hej igen, är det någon som vet om man kan hitta någon som gör en utredning av detta? Jag antar att det inte ingår i en vanlig besiktning - utan kräver någon med specialkompetens?
 
Nä det ingår i en vanlig besiktning. Sålänge man kommer åt.

Bedöms det dock behöva utökad undersökning så ingår inte det.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.