3 026 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Hjälp att välja luft/vatten-värmepump
Sida 1 av 2
Hej,
Nyligen flyttat till ett äldre hus som värms upp med radiatorer och elpanna. Elförbrukningen är rätt ordentligt hög, så vi kommer byta ut elpannan mot en luft/vattten-värmepump under sommaren.
Har hittills fått in 3 st offerter från olika firmor och har börjat sätta mig in i dem, men är mer än tacksam för synpunkter och egna erfarenheter av de modeller vi fått förslag på. Valuta för pengarna, effektivitet, ljudnivå, användarvänlighet, tillgång till support / service, bra att veta mm mm?
Vet i grova drag hur en luft/vatten- värmepump fungerar, men har inte haft en tidigare och har inte hunnit läsa på ordentligt än så utgå från att jag är nybörjare.
Offert 1:
Vaillant Hydraulstation Plus MEH 97/6 & Arotherm Plus VWL 125/6
300 liters Varmvattenberedare
Volymtank
Pris efter rot: c a 182 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Firman uppskattar att vi med deras lösning får en elförbrukning på 11 000 kWh om året.
Offert 2:
Mitsubishi Package 200L (EHPT20X-YM9D)
Mitsubishi Power inverter 11,2KW (PUZ-WM112YAA)
Pris efter rot: ca 153 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Offert 3:
Thermia iTec XT 14.
Thermia iTec XT Total Compact.
Pris efter rot: ca 159 000 kr, varav arbete 52 500 kr
I samtliga offerter ingår installation, rörarbeten, elarbeten, bortforsling mm, allt som behövs för att bara slå på och få värme.
Vårt hus är ett tegelhus byggt 1932 med 2 ordinarie våningsplan samt en mindre inredd vind och en oinredd källare. Total boyta ca 200 kvm. Källaren är på runt 70 kvm. Just nu endast tvåglasfönster. Ligger i södra Skåne så vintrarna är snälla. 5 pers i hushållet.
Tacksam för all form av feedback och hjälp.
Nyligen flyttat till ett äldre hus som värms upp med radiatorer och elpanna. Elförbrukningen är rätt ordentligt hög, så vi kommer byta ut elpannan mot en luft/vattten-värmepump under sommaren.