3 026 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Hjälp att välja luft/vatten-värmepump
Sida 1 av 2
Hej,
Nyligen flyttat till ett äldre hus som värms upp med radiatorer och elpanna. Elförbrukningen är rätt ordentligt hög, så vi kommer byta ut elpannan mot en luft/vattten-värmepump under sommaren.
Har hittills fått in 3 st offerter från olika firmor och har börjat sätta mig in i dem, men är mer än tacksam för synpunkter och egna erfarenheter av de modeller vi fått förslag på. Valuta för pengarna, effektivitet, ljudnivå, användarvänlighet, tillgång till support / service, bra att veta mm mm?
Vet i grova drag hur en luft/vatten- värmepump fungerar, men har inte haft en tidigare och har inte hunnit läsa på ordentligt än så utgå från att jag är nybörjare.
Offert 1:
Vaillant Hydraulstation Plus MEH 97/6 & Arotherm Plus VWL 125/6
300 liters Varmvattenberedare
Volymtank
Pris efter rot: c a 182 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Firman uppskattar att vi med deras lösning får en elförbrukning på 11 000 kWh om året.
Offert 2:
Mitsubishi Package 200L (EHPT20X-YM9D)
Mitsubishi Power inverter 11,2KW (PUZ-WM112YAA)
Pris efter rot: ca 153 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Offert 3:
Thermia iTec XT 14.
Thermia iTec XT Total Compact.
Pris efter rot: ca 159 000 kr, varav arbete 52 500 kr
I samtliga offerter ingår installation, rörarbeten, elarbeten, bortforsling mm, allt som behövs för att bara slå på och få värme.
Vårt hus är ett tegelhus byggt 1932 med 2 ordinarie våningsplan samt en mindre inredd vind och en oinredd källare. Total boyta ca 200 kvm. Källaren är på runt 70 kvm. Just nu endast tvåglasfönster. Ligger i södra Skåne så vintrarna är snälla. 5 pers i hushållet.
Tacksam för all form av feedback och hjälp.
Nyligen flyttat till ett äldre hus som värms upp med radiatorer och elpanna. Elförbrukningen är rätt ordentligt hög, så vi kommer byta ut elpannan mot en luft/vattten-värmepump under sommaren.
Har hittills fått in 3 st offerter från olika firmor och har börjat sätta mig in i dem, men är mer än tacksam för synpunkter och egna erfarenheter av de modeller vi fått förslag på. Valuta för pengarna, effektivitet, ljudnivå, användarvänlighet, tillgång till support / service, bra att veta mm mm?
Vet i grova drag hur en luft/vatten- värmepump fungerar, men har inte haft en tidigare och har inte hunnit läsa på ordentligt än så utgå från att jag är nybörjare.
Offert 1:
Vaillant Hydraulstation Plus MEH 97/6 & Arotherm Plus VWL 125/6
300 liters Varmvattenberedare
Volymtank
Pris efter rot: c a 182 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Firman uppskattar att vi med deras lösning får en elförbrukning på 11 000 kWh om året.
Offert 2:
Mitsubishi Package 200L (EHPT20X-YM9D)
Mitsubishi Power inverter 11,2KW (PUZ-WM112YAA)
Pris efter rot: ca 153 000 kr, varav arbete 60 000 kr
Offert 3:
Thermia iTec XT 14.
Thermia iTec XT Total Compact.
Pris efter rot: ca 159 000 kr, varav arbete 52 500 kr
I samtliga offerter ingår installation, rörarbeten, elarbeten, bortforsling mm, allt som behövs för att bara slå på och få värme.
Vårt hus är ett tegelhus byggt 1932 med 2 ordinarie våningsplan samt en mindre inredd vind och en oinredd källare. Total boyta ca 200 kvm. Källaren är på runt 70 kvm. Just nu endast tvåglasfönster. Ligger i södra Skåne så vintrarna är snälla. 5 pers i hushållet.
Tacksam för all form av feedback och hjälp.
Hej! Vilken framledningstemperatur behövs till värmesystemet vid DUT/DVUT för att hålla 21 grader inne? DUT/DVUT för södra Skåne brukar räknas som -10 °C. En vägledning kan vara att läsa av shuntautomatikens inställningar i el-pannan.
Mitsubishi Ecodan har tyvärr fått ganska många klagomål angående ljudnivån från utedelen så det beror på hur ljudkänslig man är där man bor(?) Priset brukar dock vara fördelaktigt, de har många återförsäljare/servicefirmor och Mitsubishi är också ett kvalitetsfabrikat. Vaillant är ett tyskt fabrikat och man behöver kolla upp om de har någon service-firma där man bor. Förvånad av det höga priset. Thermia Itec XT är en ny/uppdaterad modell från dem som verkar riktigt bra.
Mitsubishi Ecodan har tyvärr fått ganska många klagomål angående ljudnivån från utedelen så det beror på hur ljudkänslig man är där man bor(?) Priset brukar dock vara fördelaktigt, de har många återförsäljare/servicefirmor och Mitsubishi är också ett kvalitetsfabrikat. Vaillant är ett tyskt fabrikat och man behöver kolla upp om de har någon service-firma där man bor. Förvånad av det höga priset. Thermia Itec XT är en ny/uppdaterad modell från dem som verkar riktigt bra.
Redigerat:
Bra fråga med framledningstemperaturen, men mer än jag klarar svara på i dagsläget tyvärr. Ska se om det är något jag kan lyckas klura ut under helgen.
Tack även för övrig input. Känner igen att jag läst om att Mitsubishis pumpar inte alls är så tysta som de bör vara.
Tack även för övrig input. Känner igen att jag läst om att Mitsubishis pumpar inte alls är så tysta som de bör vara.
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Välkommen till forumet!
Oljudet, eller frånvaron av detta, kan vara ganska viktigt inte minst för grannsämjan!
VVB's behövliga storlek beror ganska mycket på duschvanor. Är det många långduschande fruntimmer ungefär samtidigt så kostar det dig en rejäl slant i längden.
Framledningstemperatur: Gamla pannor (olja/ved/el) hade ofta hög framledningstemperatur (70C) och kunde sig därför klara sig med relativt små radiatorer. Men VP borde framledningstemperaturen inte överstiga 45-50C för att få en vettig verkningsgrad. Det kan bli så att i vissa rum känns det otillräckligt.
Jag skulle välja en framledningstemperatur som inte kräver extra elpatronstöd i VP för det kostar ordentligt.
Kör på och vänta ut nästa vinter. Visar det sig att vissa rum inte blir tillräckligt varma är det enkelt att byta radiatorn där till en effektivare, eller köpa raggsockor.
Oljudet, eller frånvaron av detta, kan vara ganska viktigt inte minst för grannsämjan!
VVB's behövliga storlek beror ganska mycket på duschvanor. Är det många långduschande fruntimmer ungefär samtidigt så kostar det dig en rejäl slant i längden.
Framledningstemperatur: Gamla pannor (olja/ved/el) hade ofta hög framledningstemperatur (70C) och kunde sig därför klara sig med relativt små radiatorer. Men VP borde framledningstemperaturen inte överstiga 45-50C för att få en vettig verkningsgrad. Det kan bli så att i vissa rum känns det otillräckligt.
Jag skulle välja en framledningstemperatur som inte kräver extra elpatronstöd i VP för det kostar ordentligt.
Kör på och vänta ut nästa vinter. Visar det sig att vissa rum inte blir tillräckligt varma är det enkelt att byta radiatorn där till en effektivare, eller köpa raggsockor.
Tack för välkomnandet. Har småhäckat här på forumet i ganska många år, men aldrig haft anledning att skriva tidigare. Svårt att bidra också när min egen kunskap finns på helt andra områden.
Är både för egen och för grannarnas skull intresserad av en tyst utedel, men helt avgörande är det inte. Har egentligen bara en granne som kommer vara påverkad och deras utedel är långt ifrån tyst. Låter ungefär som när man eldar i luftballong på lite håll 😂
Är både för egen och för grannarnas skull intresserad av en tyst utedel, men helt avgörande är det inte. Har egentligen bara en granne som kommer vara påverkad och deras utedel är långt ifrån tyst. Låter ungefär som när man eldar i luftballong på lite håll 😂
Luftvattenvärmepump IVT
Utedel IVT AirX 413 på 13 kW och
innedel IVT Airmodul E15 volym varmvattenberedaren 190 Liter, kanske vore något?
De tillverkas på fabrik i Tranås. Tydligen säljs de även under annat varumärke, nämligen Bosch.
Det är vatten i rörledningarna mellan utedelen och innedel. Gör installationen litet enklare, men vid strömavbrott vintertid, kan det frysa i dessa rörledningar.
Om det finns en tystare utedel än AirX 413, vet jag inte, men de lägger till ett "S" på slutet i beteckningen i så fall, dvs AirX 413S. (jag gissar "S" står för silent, dvs tyst på engelsmannens språk)
"S"-modellen har en slags diffusor på luftutblåset på utedelen, och det är väl den då som minskar ljudet.
Man får se upp då tillverkare anger varmvattenmängd, ibland anger de bruksfärdig 45 oC varmvatten, ibland är det vattenvolymen(ca 55 oC) på varmvattenberedaren. Det är inte samma sak.
Bosch motsvarande luftvattenvärmepump heter:
Utedel Bosch 7000 AW 13, på 13 kW
Innedel Bosch AWM 17
Sedan har du klart NIBE också.
Det verkar som om NIBE har propan i sina luftvattenvärmepumpar?
Utedel IVT AirX 413 på 13 kW och
innedel IVT Airmodul E15 volym varmvattenberedaren 190 Liter, kanske vore något?
De tillverkas på fabrik i Tranås. Tydligen säljs de även under annat varumärke, nämligen Bosch.
Det är vatten i rörledningarna mellan utedelen och innedel. Gör installationen litet enklare, men vid strömavbrott vintertid, kan det frysa i dessa rörledningar.
Om det finns en tystare utedel än AirX 413, vet jag inte, men de lägger till ett "S" på slutet i beteckningen i så fall, dvs AirX 413S. (jag gissar "S" står för silent, dvs tyst på engelsmannens språk)
"S"-modellen har en slags diffusor på luftutblåset på utedelen, och det är väl den då som minskar ljudet.
Man får se upp då tillverkare anger varmvattenmängd, ibland anger de bruksfärdig 45 oC varmvatten, ibland är det vattenvolymen(ca 55 oC) på varmvattenberedaren. Det är inte samma sak.
Bosch motsvarande luftvattenvärmepump heter:
Utedel Bosch 7000 AW 13, på 13 kW
Innedel Bosch AWM 17
Sedan har du klart NIBE också.
Det verkar som om NIBE har propan i sina luftvattenvärmepumpar?
Redigerat:
Tack, läser på även om denna modell.
Jag har sett att luftvattenvärmepumptillverkarna(egentligen färdig installation) har höjt sina priset med ca 40 % jämfört med för ca 2 à 3 sedan. Lönerna i Sverige för montörerna har ju inte stigit nämnvärt sedan 3 år, så det måste därför vara luftvattenvärmepump-tillverkarna som höjt sina priser. Därför kan man gissa att priserna kan sjunka litet framöver.
Jo, jag har också reagerat på att offerter nu verkar vara en god bit dyrare än exempel jag hittar som är lite äldre. Tyvärr inte läge för oss att vänta med en installation.
Jag är i samma läge, behöver köpa en pump inom ett halvår.
För min del står det (just nu...) mellan Mitsubishin i din andra offert och en CTC.
CTCn kostar 30k mer och de lanserar en ny serie (med propan) efter sommaren, frågan är vad den kommer kosta.
För min del står det (just nu...) mellan Mitsubishin i din andra offert och en CTC.
CTCn kostar 30k mer och de lanserar en ny serie (med propan) efter sommaren, frågan är vad den kommer kosta.
Du får gärna dela med dig av hur dina tankar går och vad du landar i i slutändan.P p_k skrev:
Läste att Thermia har en del värmepumpar som går att timpris-styra via Thermia Online och att fler VP kommer få tillgång detta framöver. Den Thermia-VP jag fått offert på har inte denna möjlighet så jag hörde mig för med Thermia om det var på gång, men det verkar det inte vara tyvärr. Verkar mest vara deras bergvärmepumpar som har ett annat styr/operativsystem som får detta.
På IVT hemsida ivt.se idag den 21 maj 2024 under flik "fakta och priser" anges
Utedel IVT AirX 407S, 9 kW, pris exkl. installation, ca 89000 kr.
Innedel, IVT Airmodul 5-9, pris exkl. installation, ca 55625 kr
Oklart om de då tar hänsyn till ROT-skattereduktionen, förmodligen inte.
Det blir ju då modiga 144625 kr, exkl. installation.
De anger inget om priserna är inkl. 25 % moms eller inte.
Utedel IVT AirX 407S, 9 kW, pris exkl. installation, ca 89000 kr.
Innedel, IVT Airmodul 5-9, pris exkl. installation, ca 55625 kr
Oklart om de då tar hänsyn till ROT-skattereduktionen, förmodligen inte.
Det blir ju då modiga 144625 kr, exkl. installation.
De anger inget om priserna är inkl. 25 % moms eller inte.
En total gissning är att de fått ökade kostnader i samband med senaste årens inflation, men att de samtidigt också passar på att höja sina priser utöver vad kostnadsökningarna kräver och därmed bidrar till ytterligare inflation.
Riktar de sig inte enbart till återförsäljare borde priserna väl vara inkl moms.
Riktar de sig inte enbart till återförsäljare borde priserna väl vara inkl moms.
Propanfyllda (R290) maskiner för 12 kW och nedåt kommer att bli standard närmaste åren framöver då nya EU-styrda köldmediekrav kommer att verka från 2027 - 2030 i en trappstege där köldmedier som har GWP150 och högre inte längre får användas (undantag finns dock om det kan motiveras) där tex. R32 inte längre kan användas i nya installationer.P p_k skrev:
En propanfylld LVVP med vatten/glykol-slinga till huset placerad en bit ifrån huset är inte att betrakta som en risk ur brandsynpunkt medans LLVP med köldmedierör mellan utsida och insida i fastigheter kommer ha dimmensionerade krav i hur mycket köldmedel som får vara i maskin beroende i avseende rumsstorlekar, ventilation och om det är i källarplan utan dörrar fritt ut i källarplanvåning mm. (dvs om ev utläckande gas kan rinna ut och nedåt eller inte vid en läcka då gasen är tyngre än luft)
Samma sak gäller med LLVP även om det i praktiken inte är ett problem med normalstora rum då laddningsmängden med köldmedel sällan är över 500 gram (motsvarar ca 1.2 kg R410A) R290 i standard storlekar av LLVP (typ 9, 12, 14 kBTU)
---
med tanke på framtiden (och vad det skulle kosta att fylla upp dem igen om en läcka skulle uppkomma med tiden) så skulle jag nog inte satsa på maskiner med kylmedierör och R32 till innerdelen utan en med vattenslinga (och ev iblandad glykol) mellan inne och utedel.
Mitsubishis maskiner med köldmedierör till innerdelen har heller inte allt för gott rykte när det gäller ljudbild utomhus.
---
Men visst - alla produkttillverkare håller nu på att desperat gå över till R290 i tid innan förbuden inträffar för att alls ha några produkter att erbjuda när bilan faller och det kommer att vara barnsjukdomar precis som alltid när det sker köldmediebyte till nytt - bara att folk glömmer bort detta...
Det var inte problemfritt när man gick ifrån R12 till R134a (det var hundratusentals kompressorer för R134a som fick bytas i det tysta i olika vitvaror vid övergång från R12, innan R600a slog ut det helt - även om starten med R600a inte var problemfri heller), R22 till R407C, R502 till R404A, R410A till R32 etc. men nu är fördelen att det börja finnas kompressorer som faktiskt är byggda för att använda R290 - vilket inte fanns för så sent som 5-10 år sedan och de som försökte med R290 ändå med R404A/R407C-kompressorer hade helt enkelt ingen bra utgångsläge och därmed högre risk för kompressorhaveri.
Håller helt med, det känns som fel tid att köpa pump. Höga priser och teknikskifte.
Angående CTC och propan så kommer säkert barnsjukdomar finnas men eftersom Nibe kört propan ett tag hoppas jag de värsta är lösta. Tror IVT/Bosch också skulle släppa sina nya pumpar i år.
Återstår att se hur stor prisskillnaden mot befintliga modeller blir, för min del tar det emot att köpa pump med R407C eller R32 idag men egentligen spelar det kanske ingen större roll. Åtminstone med vatten till innerdelen som jag tittar på.
F_Svensson: Thermia har jag inte tittat på efter att ha hört att deras tidigare luft/vatten-maskiner inte varit bra men en firma rekommenderade dem före Mitsubishi. Lite tveksam till IVT också men framförallt för att deras service och support verkar sådär numera.
Angående CTC och propan så kommer säkert barnsjukdomar finnas men eftersom Nibe kört propan ett tag hoppas jag de värsta är lösta. Tror IVT/Bosch också skulle släppa sina nya pumpar i år.
Återstår att se hur stor prisskillnaden mot befintliga modeller blir, för min del tar det emot att köpa pump med R407C eller R32 idag men egentligen spelar det kanske ingen större roll. Åtminstone med vatten till innerdelen som jag tittar på.
F_Svensson: Thermia har jag inte tittat på efter att ha hört att deras tidigare luft/vatten-maskiner inte varit bra men en firma rekommenderade dem före Mitsubishi. Lite tveksam till IVT också men framförallt för att deras service och support verkar sådär numera.