Hej,

jag tittade lite på vad som finns på marknaden för hemautomation och blev besviken.
Det verkar som att enda möjligheten att få till ett vettigt system är att göra en egen mix av olika automatiseringssystem för de olika behov som finns.

Alternativen som jag hittat är:
centralt styrda (nexa, knx/eib)
mesh-styrda (zigbee, z-wave)

Helt utan säkerhet (nexa, knx/eib)
, kass säkerhet (z-wave).
eller bra säkerhet (något trådbundet säkert system med kryptering som jag inte hittat ännu)

Visst kan man lägga ribban högt och göra allt i samma system, men det blir ju orimligt dyrt att ha samma krav på säkerhet och tillgänglighet för hallampan som för värmepannan eller larmet.

Sedan är de flesta av systemen rätt dåliga eftersom de bara har lösningar för ett visst slags scenario.
Ingen verkar ha ett system som fungerar i en mixad miljö av trådbunden och trådlös styrning (utom knx då, men det är ju osäkert och straffar ut sig redan på ritbordet). Ingen använder någon vettig krypteringsalgoritm, utom zigbee, men där är å andra sidan problemet att 2.4GHz är idiotiskt att använda i hemautomation på grund av kass räckvidd (och att det bara är trådlöst). Och kryptering är ju inte det enda som gör saker och ting säkert för den delen heller.

Så, en bra kombo borde vara att använda nexa för ovikiga saker som hallampan, z-wave för belysningen i trädgården, där man vill dra nytta av mesh-nätverket. Och för lås och larm något som är trådbaserat eller i vart fall hyffsat säkert. EIBsec kanske, men det verkar inte finnas annat än i teorin.

Sedan hur man kopplar ihop alla dessa system till ett vet jag inte, men det låter som att man behöver ha en server hemma som knyter ihop systemen.
Är det någon som gjort något liknande?
 
Finns inbrottslarm som även kan styra x10.
 
Hej!

Ja jag har lite samma problem....
Jag har bestämmt mig till 99% hur systemet skall vara uppbyggt...

Jag tänker ha en linuxdator förmodligen en sån här https://www.m.nu/seagate-dockstar-p-361.html som kör en webbserver och vissa server applikationer
Webbservern skall jag använda för administations gränsnitt..
serverappklikationerna skall samla in data via ett 1-wire-lan temeratur mm.. samt även styra både via 1-wire lanet och i/o-kort sittande ute på ethernet lanet.. Förmodligen blir det även nån form av nexa-styrning jag gillar inte ricktigt den lösningen eftersom man inte får nån feedback.
här finns ett I/O-kort http://www.audon.co.uk/netiom.html

Jag har skrivit en server applikation som går under windows men skall nu ändra den så det blir linux i stället..
Nu har jag inte bestämt mig om jag skall köra Java eller freepascal "Lasarus" för att skriva applikationen.
Det finns mycket färdigt skriver i Java det talar för att köra java men sen så vill jag inte använda minne i onödan utan jag vill att det hela skall kunna köras på en liten simpel dator. Det talar för att skippa Javavirualmachine.. Men om annat ändå kommer behöva en virtualmachine så kommer jag satsa på Java.

Nu letar jag lite olika I/O-kort som kan göra småsaker jag har tittat lite på "Eternet till Centronic" och kollar om man skulle kunna använda sådanna, dom är ganska så billiga... där finns det även billiga trådlösa.

Jag skall ha det hela till att både styra lysen och att övervaka och ev. även styra värme anläggningen.

Det här skulle vara kul att sätta upp som ett opensource-projekt om det finns fler som vill bidra med kodning.
det finns redan nu en comunity runt OWFS http://owfs.org/www.temperatur.nu så jobbar dom stenhårt med det hela.. men jag vill ha nått mera tillrättalagt för mig, därför kommer jag göra det mesta själv..

Det är synd att windows är så stängt.. annars skulle jag fortsätta med det som jag redan gjort..
 
Se där.

Har du kollat på detta? :
www.openremote.org

De kör java för serverprogrammet och så kan man kontrollera saker med en app på android/iPhone, där användar-interface kan göras i en online-editor.
Speciellt trevligt eftersom en Androidplatta går att få tag i för under 500kr från Kina.
Serverprogrammet kan köras på något liknande NASen du nämnde, eller vad som helst.

Sensorer verkar inte vara stött i interface-delen.
De har inte heller någon schedulering.
Tellstick stödjs inte (tror jag), men det är nog inte så svårt att få till en plugin för tellstick.
KNX stödjs i alla fall.

Men, deras server pratar REST :) Bara att läsa av sensorn och skicka lite http från en egenbyggd demon.
Sedan behöver man ju ett scheduleringsprogram som också kan skicka REST.

IO-kortet du hade där såg lite dyrt ut. Arduino kan kanske vara ett alternativ?
300kr för en arduino + en ethernet shield för 100kr. Den klarar av one-wire har jag bestämmt för mig.

Men om du kör vidare på din lösning, så lycka till. Det är precis denna typ av serverlösning som behövs för hemautomation tycker jag. Openremote eller din variant.
Det är i alla fall bra att någon kommer dragandes med lite standarder som HTTP så att man har en chans att använda det.
 
Ja det där ser ju smutt ut... Ja nån sånt "styrdon" skulle vara perfekt och kan man få för 500:- så kan man
göra en fin panel o sänka in i väggen så får man en billig lösning där man kan visa övervakning och styra lampor via tutchscreen.. Ja en sån lösning skulle vara kanon... Jag har funderat ganska så mycket på hur man skall göra en panel för väggmontering... Tar man en 7" skärm med tuchscreen så måste man sen ha en liten dator... pengarna tickar iväg... Men det här var smutt.

Arduino Shield - Ethernet w SD ..... ja det var ju helt bra priser...
dom kände jag inte till... det tipset tackar jag för.

Jo serverprogrammet jag gjort för windows har både HTTP och com+ så den är lätt o kommunisera med
Men nu skall jag försöka porta om det hela till Linux där finns inte com+ men väl HTTP.
Jag föredrar iof. i vissa fall com+ så jag gråter faktiskt lite att ge upp det.. Hade det funnits en Win98 i modernare tappning så skulle jag vara kvar i windows... XP och Vista där har man ju stängt användningen av portar om man inte skriver drivers i c++ förståss... men det språket är jag inte jättebra på.

Uppbyggnaden är tänkt att vara så att Serverprogrammet endast loggar och sänder events till applicationerna
som sen får behandla data serverprogrammet kan sen senda data tillbaka ut till olika I/O på kommando från applikationerna.. Dvs. Servern pratar med allt och klientapplikationerna precenterar eller behandlar data..
 
Vilka portar vill du kommma åt?
Parrallelporten är enkel från windows.En färdig driver och sen går det bra med tex vb6
 
Jo jag har laddat ner en driver från nätet... en dll där man kommer åt portarna.. men jag vill inte köra med dll
utan jag vill kunna komma åt portarna själv.. sen behöver man kunna stänga av alla interrupt för att inte ha nått som stör när man läser porten... i win98 så var det ganska så enkelt.. då kom man åt systemet..
 
PÅ 9X är du ju ensam användare i systemet så där äger du alla sessioner och resurser. NT serien är ju äkta multiuser där även systemet är en användare. Därmed blir det en helt annan hantering av HW för att det ska funka. jag har inte behövt göra något åt interupthanteringen alls men jag har inte haft några "långa" läsningar heller utan jag har mer läst relativt långsamma pulståg eller TTL signalering på porten
 
Ja nu är det inte så ofta jag behöver stänga av interrupten och för just det här behövs det nog inte..
men det är en hel del overhed i windows som man slipper i Linux och man kan ha en liten billig dator för att köra systemet på... samt man slipper betala för OP:t, annars tycker jag XP är helt bra..
 
Den sista punkten ser jag som den största fördelen.
Dock skulle jag säga att ska du koda för Linux så rekommenderar jag C.
 
Jo jag förstår att det är C som gäller... nu är jag ingen höjdare på det så jag kommer köra med Lazarus (free pascal) eller Java. Tröskeln att komma igång på C är lite förstor för mig... Jag har iof. kodat i C++ men jag är ingen höjdare på det. Pascal kan jag i sömnen..
 
Krillew skrev:
Ja det där ser ju smutt ut... Ja nån sånt "styrdon" skulle vara perfekt och kan man få för 500:- så kan man
göra en fin panel o sänka in i väggen så får man en billig lösning där man kan visa övervakning och styra lampor via tutchscreen.. Ja en sån lösning skulle vara kanon... Jag har funderat ganska så mycket på hur man skall göra en panel för väggmontering... Tar man en 7" skärm med tuchscreen så måste man sen ha en liten dator... pengarna tickar iväg... Men det här var smutt.

Arduino Shield - Ethernet w SD ..... ja det var ju helt bra priser...
dom kände jag inte till... det tipset tackar jag för.

Jo serverprogrammet jag gjort för windows har både HTTP och com+ så den är lätt o kommunisera med
Men nu skall jag försöka porta om det hela till Linux där finns inte com+ men väl HTTP.
Jag föredrar iof. i vissa fall com+ så jag gråter faktiskt lite att ge upp det.. Hade det funnits en Win98 i modernare tappning så skulle jag vara kvar i windows... XP och Vista där har man ju stängt användningen av portar om man inte skriver drivers i c++ förståss... men det språket är jag inte jättebra på.

Uppbyggnaden är tänkt att vara så att Serverprogrammet endast loggar och sänder events till applicationerna
som sen får behandla data serverprogrammet kan sen senda data tillbaka ut till olika I/O på kommando från applikationerna.. Dvs. Servern pratar med allt och klientapplikationerna precenterar eller behandlar data..
Hej,

Jag har tittat på mjukvaran http://www.switchking.se/ som körs som server tillsammans med en Telldus stick och nexa system. Den har stöd för REST kommandon som du skulle kunna skicka från openremote ?
 
Krillew skrev:
Hej!

Ja jag har lite samma problem....
Samma lika!

Började bygga lite på WAMP server för att kunna styra larmet, DVR och Arduino från allt som har en webbläsare.

Hann dock bara med att lyckas skicka kommandon via com och hämta videoströmmar från DVR:ens webbserver. Sen flyttade vi så det blev inget mer med det men det skulle vara kul att bygga ett system som styrs endast av en webbserver, om det går...
 
bootroos skrev:
skulle vara kul att bygga ett system som styrs endast av en webbserver, om det går...
Ja visst går det... lite beroende på hårdvara... vissa grejer går att styra direckt från PHP eller ASP andra måste man gå via nån service... Jag tänker gå via en service så breddar man lite vad som går att anropa.. Jag kommer förmodligen köra Linux + PHP + tomcat men det funkar ju lika bra med Windows + ASP o IIS, fördelen med Linux...... (1) Gratis (2) kan köra på en "liten" dator
 
Låter intressant..
Går det köra Linux + PHP + Apache och köra cronjobs på Seagate Dockstar?
Är det svårt att kommunicera med COM-port(via USB) i Linux?
Kommer du dela med dig av ditt projekt någonstans?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.