Om där nu ska på ett lager klinker med fix ovanpå det golvet så ser det ju verkligen inte ut som att dörren kommer kunna öppnas utåt oavsett den inbyggda lyftfunktionens hjälp.
Redan om han hade satt den på befintligt golv känner jag att det skulle kunna bli ett problem av den nya klinkern men nu har han ju dessutom sänkt den motsvarande den gamla plattans tjocklek och sen ska det även på ett lager till 🙃

Som sagt... det enda rätta är att den monteras på FÄRDIGT nytt golv och inget annat hittepå. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du nu är så orolig för tätskiktet - vad har du för tätskikt under den befintliga klinkersen? Om du inte kan svara på den frågan så är det snarare det jag blir orolig för med tanke på att du tänkt lägga ny klinkers över...
Och kioskmongot som monterat den duschdörren kan du be lämna direkt för att hänga vid kiosken igen.
 
  • Gilla
Mangeln2
  • Laddar…
BirgitS
N Nicklas Wahlström skrev:
Blir ett spännande samtal imorgon
Kan man få en liten uppdatering? 🙏
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
A AynS skrev:
Om du nu är så orolig för tätskiktet - vad har du för tätskikt under den befintliga klinkersen? Om du inte kan svara på den frågan så är det snarare det jag blir orolig för med tanke på att du tänkt lägga ny klinkers över...
Och kioskmongot som monterat den duschdörren kan du be lämna direkt för att hänga vid kiosken igen.
Varför är det relevant? Badrummet gjort fackmannamässigt (såvitt jag vet) 2014. Påverkar val av tätskikt om man kan montera klinker på klinker? Jag förstår att det inte är det mest optimala men vi har inte utrymme att göra om hela badrummet för att vi inte gillar golvet :)
 
Uppdatering:

Har nu pratat med snickaren och varit där. Han påstår att han var tvungen att göra så för att dörren på andra väggen ska hamna i nivå så att det inte ska bli 3cm skillnad i höjdled. Jag påpekade det ni har sagt och att för min del spelar det ingen roll om det blir en nivåskillnad. Han påstod också att han var tvungen eftersom att upphöjningen i golvet kom vid just 80 cm som är duschdörrens bredd för att den ska möta den andra väggen och inte bli en nivåskillnad. Summa summarum efter lång diskussion fick han montera ner den och fylla med silikon och fakturan blev 0 kronor (han hade gjort lite annat småjobb). Skadan på klinker består men enligt honom är det lätt att jämna ut. Plattsättaren får sätta upp duschdörren och en nivåskillnad eller att dörren inte kommer att möta den andra i exakt 90 grader får jag leva med om det inte går att lösa.

Tusen tack för er hjälp. Har läst så många inlägg här att man måste vara som en hök på sina hantverkare men har alltid tänkt ”inte händer det mig”…
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
T
Tack för den utförliga återkopplingen!
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Det var så lite. Blev inte supersnyggt med silikon i hålen dock. Men men jag är bara glad att han inte gjort något irreversibelt.
 
T
N Nicklas Wahlström skrev:
Det var så lite. Blev inte supersnyggt med silikon i hålen dock. Men men jag är bara glad att han inte gjort något irreversibelt.
Troligen kan du sätta duschväggen på samma ställe så att hålen döljs.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte om det är en duschhörna 80x80, hur det kan skilja 30mm mellan de punkterna där de båda dörrarna ska stå. 😱
De punkterna borde ju vara i våg med varandra.
 
  • Gilla
Borgir och 4 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Troligen kan du sätta duschväggen på samma ställe så att hålen döljs.
Ja just det! Tack så mycket för insikten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte om det är en duschhörna 80x80, hur det kan skilja 30mm mellan de punkterna där de båda dörrarna ska stå. 😱
De punkterna borde ju vara i våg med varandra.
Hur menar du? Alltså ena dörren är ju mot sidan av väggen som är nedsänkt. Det området är 80 cm brett och dörren hamnar således exakt vid upphöjningen så för att de skulle hamna i våg var han tvungen att göra som han gjorde. Men han kanske borde höjt den andra dörren istället?
 
Du skriver ju duschdörr 80x80 vilket är en duschzon som är 80cm på vardera hållet och då ska ju punkterna markerat med rött vara i våg med varandra.
De ska även vara i våg med innerhörnan samt där dörrarna möts.
Men jag har tydligen missuppfattat hur det ser ut hos dig och vad Du menar med 80x80 och det är svårt och se på dina bilder hur helheten ser ut. 😉

Ritning av en duschzon 80x80 cm med markerade punkter i rött för att illustrera nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du skriver ju duschdörr 80x80 vilket är en duschzon som är 80cm på vardera hållet och då ska ju punkterna markerat med rött vara i våg med varandra.
De ska även vara i våg med innerhörnan samt där dörrarna möts.
Men jag har tydligen missuppfattat hur det ser ut hos dig och vad Du menar med 80x80 och det är svårt och se på dina bilder hur helheten ser ut. 😉

[bild]
Är snarare jag som är en lekman deluxe :) nu förstår jag vad du menar. Visst menar du att det ska vara samma nivå i ”höjdled” när du säger i våg? Det ser ut som du ritat. Men av någon anledning så hamnade profilen på den andra duschdörren inom duschhörnan. Alltså det blev verkligen extremt knasigt med denna snickare 🤣
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej!

Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!

Mvh
Nicklas
Helt galet, kakla först såklart!!! ser dessutom nästan ut som han vänt duschväggen uppochner och satt dit gummilisten på ovansidan (som nu är nedåt) 🙈
 
M MariaCCD skrev:
Helt galet, kakla först såklart!!! ser dessutom nästan ut som han vänt duschväggen uppochner och satt dit gummilisten på ovansidan (som nu är nedåt) 🙈
Hahahaha. Det vore verkligen pricken över i:et.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.