Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har inte koll på priserna i Stockholm och har ju ingen koll på vad som kan gå åt till just ditt badrum men bara en grov uppskattning blir följande:

Riv, bygg, platt : 4v x 40h = 160 tim á ca. 700kr = 112000kr
EL-arbeten : 10 tim á 700kr = 7000kr
VVS-arbeten : 20 tim á 750kr = 15000kr
Måleri : 10 tim á 600kr = 6000kr
TOTALT ARBETE: 140000kr - 30% ROT 42000kr = 98000kr

Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr

Material underarbete bygg/platt : 25000kr
Material EL med golvvärme : 12500kr
Material VVS : 10000kr
Material Måleri : 2500kr
TOTALT MATERIAL : 50000kr

TOTALT: 160000kr efter ROT

Sen tillkommer ytskikt och inredning efter önskemål. :)

Att tilläggas kan.. det är inte vanligt att man som hantverkare vill kunna "göra det lite när man vill" för det går väldigt mycket tid på att släpa saker fram och tillbaka och jag rek. dig INTE att ta in en firma som "gör det när de har luckor" för då kan det verkligen dra ut på tiden för dig och det du sparar tappar du på förlorade hyresintäkter istället. ;)
Tar du betalt för framtida p-böter, eller vad är 12000kr i kö och parkeringsavgifter? 😂
 
  • Wow
  • Gilla
Byggtips och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tar du betalt för framtida p-böter, eller vad är 12000kr i kö och parkeringsavgifter? 😂
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mazdarune och 23 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Man gör ju avdrag för parkeringsavgifter. Men ja, jag förstår - felparkerar man för 12000kr på 20 dagar så kostar det onekligen. Jag skulle tro att det är en post som bara gäller innanför tullarna på väldigt svåra adresser.
 
  • Älska
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Man gör ju avdrag för parkeringsavgifter. Men ja, jag förstår - felparkerar man för 12000kr på 20 dagar så kostar det onekligen. Jag skulle tro att det är en post som bara gäller innanför tullarna på väldigt svåra adresser.
Avdrag 🙈🤔

Jag tror inte du har riktig vetskap om hur det fungerar som företagare och vilka kostnader som är förknippade med en bil som är att av hantverkarens viktigaste arbetsredskap för man ska kunna frakta allt material, maskiner, verktyg till kunderna.

PARKERINGSBÖTER :
De här 12000kr jag tog ur luften har ingenting att göra med parkeringsböter.
Får företagaren eller dess anställda böter för de parkerat fel får de betala de ur egen ficka med skattade pengar precis som vem som helst och det är ingen avdragsgill kostnad.

PARKERINGSAVGIFTER :
Det kostar att parkera på många ställen och billigt är det inte heller.
Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

KÖRERSÄTTNINGAR :
En bil kostar ex antal tusen varje månad i leasing, försäkringar, skatter, slitage, underhåll/service och inte minst bränsle.
De 30 arbetsdagarna blir snabbt 150 mil om man räknar med att alla hantverkarna har 5mil ToR till dig som kund och dessa kostnader måste ju täckas upp på något sätt.

Förut kunde dessa kostnader vara inbakade i arbetet men det får inte vara så längre utan måste specas om inte Skatteverket ska gå bananas.

Om du nu reagerar så starkt på denna kostnaden kan du väl förklara hur man skulle kunna trolla bort den. 😉🙏🏼

...och NEJ... tro det eller ej men det kostar att äga, köra och parkera med en bil i princip oavsett var i landet kunden befinner sig. 😉
Parkeringsavgifterna kan man ha tur och slippa i de flesta villaområden men överallt annars kostar det slantar att stå parkerad. 🙈
 
  • Gilla
wrobel.se och 5 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Avdrag 🙈🤔

Jag tror inte du har riktig vetskap om hur det fungerar som företagare och vilka kostnader som är förknippade med en bil som är att av hantverkarens viktigaste arbetsredskap för man ska kunna frakta allt material, maskiner, verktyg till kunderna.

PARKERINGSBÖTER :
De här 12000kr jag tog ur luften har ingenting att göra med parkeringsböter.
Får företagaren eller dess anställda böter för de parkerat fel får de betala de ur egen ficka med skattade pengar precis som vem som helst och det är ingen avdragsgill kostnad.

PARKERINGSAVGIFTER :
Det kostar att parkera på många ställen och billigt är det inte heller.
Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

KÖRERSÄTTNINGAR :
En bil kostar ex antal tusen varje månad i leasing, försäkringar, skatter, slitage, underhåll/service och inte minst bränsle.
De 30 arbetsdagarna blir snabbt 150 mil om man räknar med att alla hantverkarna har 5mil ToR till dig som kund och dessa kostnader måste ju täckas upp på något sätt.

Förut kunde dessa kostnader vara inbakade i arbetet men det får inte vara så längre utan måste specas om inte Skatteverket ska gå bananas.

Om du nu reagerar så starkt på denna kostnaden kan du väl förklara hur man skulle kunna trolla bort den. 😉🙏🏼

...och NEJ... tro det eller ej men det kostar att äga, köra och parkera med en bil i princip oavsett var i landet kunden befinner sig. 😉
Parkeringsavgifterna kan man ha tur och slippa i de flesta villaområden men överallt annars kostar det slantar att stå parkerad. 🙈
Ja, för näringsidkare är det avdragsgillt. Du kanske skulle prata med din revisor (om du har en?)
 
  • Skärmdump av webbsida som diskuterar avdragsgillhet för olika typer av utgifter för näringsidkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, för näringsidkare är det avdragsgillt. Du kanske skulle prata med din revisor (om du har en?)
Parkeringsavgifter != Parkeringsböter

(Du ska kanske prata med din svenskalärare (om du haft en?)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Mazdarune och 22 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, för näringsidkare är det avdragsgillt. Du kanske skulle prata med din revisor (om du har en?)
Jag har drivit företag i 20år och vet att PARKERINGSAVGIFTER, leasingavgifter, bränsle, service/underhåll etc. , samt allt annat som härleds till att kunna bedriva verksamheten är avdragsgilla kostnader men de ska lik förbannat betalas av företagets intäkter. ;)
Eftersom man då inte får baka in det i timpengen utan enligt skatteverket MÅSTE redovisa rimliga körersättningar så är det fullt normalt att debitera kunderna för dessa bilkostnader och i dem ingår som sagt ibland även parkeringsavgifter.
Sorry men jag förstår inte vad det är du inte förstår i denna enkla matematik. 😱

Avdragsgilla kostnader betyder inte att man slipper betala dem utan bara att man får betala dem med företagets pengar och inte behöver betala dem med skattade privata pengar. ;)

PARKERINGSBÖTER är däremot något helt annat och de är fortfarande INTE avdragsgilla !!
 
  • Gilla
  • Haha
Björkskär och 23 till
  • Laddar…
Hej! Jag har hela tiden skrivit parkeringsavgifter. Det är inte desamma som böter.

De är avdragsgillt för företaget.



Men det är helt ok för mig att du lägger kostnaden för P-bot på kunden. Men jag tror att det är ovanligt. Kanske finns, som sagt, undantag för svårpakerade innerstad arbeten.
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej! Jag har hela tiden skrivit parkeringsavgifter
Hej... i nedan inlägg du gjorde så tolkas det helt annorlunda för där tolkar man det verkligen som att du ser parkeringsavgifter som felparkering. ;)
Globetrot Byggis1976 skrev:
Man gör ju avdrag för parkeringsavgifter. Men ja, jag förstår - felparkerar man för 12000kr på 20 dagar så kostar det onekligen. Jag skulle tro att det är en post som bara gäller innanför tullarna på väldigt svåra adresser.
Dessutom spelar det ju kvitta för fortfarande ska de betalas som sagt och inte av mig utan av kunden som vill jag ska utföra en tjänst åt densamme på en adress där jag måste betala för att befinna mig. ;)
 
  • Gilla
Robomow och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag kan se att jag kan feltolkas. Jag menar lagliga parkeringsavgift (precis som det står) mm såsom finns i inlägget från Visna. Böter är inte avdragsgillt (det förstår jag).

Jag har ett AB och jobbar ganska mycket i stan. Har ganska sällan problem att parkera lagligt dagtid då många boende är på jobbet. Någon enstaka gång har jag lastat ur saker precis utanför och sedan parkerat 300m bort. Det är väldigt sällan ett problem. Jag har aldrig tänkt tanken att det är ett problem. Och har någon enstaka gång fått böter som jag tagit själv - de flesta AB har ändå marginal inräknat i timpris.

Hantverkare har (enligt mig) tendens (säger inte nu att det gäller dig) att tänka att kunden ska betala både tex 12% påslag på material, timpenning när de handlar / åker bil, sant för transporter separat, och utöver det marginal på fastprisavtal.

Så den reella kostnaden för en resa på 1 mil ToR till Hornbach på 2 timmar för ett inköp på 10000kr kan kosta:

- 1200kr marginal på material
- 800kr/t X 2 = 1600kr (Rot timtaxa)
- transport kostnad 3500kr (som exempel baserat på vad jag ofta offereras)
= 6300kr.

Det är således 3150kr/tim utöver faktisk material kostnad och det är nästan lite oskäligt hög kostnad för ”bil slitage ”.

Men, det kanske är det du menar (att det inte skall göras så…) när du skriver att det inte berättigar till ROT? Så vi tänker kanske samna? Men i många inlägg här, och min erfarenhet säger att hantverkare lägger det i arbetstid också. Jag har haft många på löpande där de debiterar heldag när de kommer kl 13 med motiveringen att de gjorde inköp på fm.
 
  • Gilla
Bonde50 och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej! Jag har hela tiden skrivit parkeringsavgifter. Det är inte desamma som böter.

De är avdragsgillt för företaget.



Men det är helt ok för mig att du lägger kostnaden för P-bot på kunden. Men jag tror att det är ovanligt. Kanske finns, som sagt, undantag för svårpakerade innerstad arbeten.
JAG gör inte så men jag har hört kollegor som gett kunderna alternativ när de t.ex bor i t.ex centrala Lund där det är stört omöjligt att hitta parkeringsplatser för att stå hela dagar när man jobbar som hantverkare.

Alternativ 1:
Får vi några parkeringsböter så betalar ni som kund dem.
(Eftersom ifall företaget ska betala dem så måste de fakturera det dubbla då de inte är avdragsgilla)

Alternativ 2:
Vi får parkera så långt ifrån och avgifterna är så dyra så merkostnaden för allt spring inklusive parkeringsavgifter debiterar vi er.

Lite gambling för kunden men det är ju knappast hantverkaren som ska ta kostnaderna oavsett de är avdragsgilla eller inte vilket du undviker att svara på gång efter annan för det har du gett sken av att du tycker. ;)

Globetrot Byggis1976 skrev:
Man gör ju avdrag för parkeringsavgifter. Men ja, jag förstår - felparkerar man för 12000kr på 20 dagar så kostar det onekligen. Jag skulle tro att det är en post som bara gäller innanför tullarna på väldigt svåra adresser.
Själv har jag i princip slutat ta jobb i lägenheter i t.ex Lund & Malmö då jag är trött på trafiken och parkeringsproblemen samt alla avgifter så jag håller mig gärna utanför städerna och i villaområdena. :)
Avundas absolut inte de som kämpar i Stockholm. 😱
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
JAG gör inte så men jag har hört kollegor som gett kunderna alternativ när de t.ex bor i t.ex centrala Lund där det är stört omöjligt att hitta parkeringsplatser för att stå hela dagar när man jobbar som hantverkare.

Alternativ 1:
Får vi några parkeringsböter så betalar ni som kund dem.
(Eftersom ifall företaget ska betala dem så måste de fakturera det dubbla då de inte är avdragsgilla)

Alternativ 2:
Vi får parkera så långt ifrån och avgifterna är så dyra så merkostnaden för allt spring inklusive parkeringsavgifter debiterar vi er.

Lite gambling för kunden men det är ju knappast hantverkaren som ska ta kostnaderna oavsett de är avdragsgilla eller inte vilket du undviker att svara på gång efter annan för det har du gett sken av att du tycker. ;)



Själv har jag i princip slutat ta jobb i lägenheter i t.ex Lund & Malmö då jag är trött på trafiken och parkeringsproblemen samt alla avgifter så jag håller mig gärna utanför städerna och i villaområdena. :)
Avundas absolut inte de som kämpar i Stockholm. 😱
Jag kan försöka svara. Intressant diskussion.

Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt). Sen beror det på vad som är avdragsgillt för bolaget, det kanske är bara viss %. Men principiellt tycker jag att även om företag ligger ute tills deklaration så bör de inte både få tillbaka pengar från staten och från kund. Men, som konstaterats gäller det såklart inte böter.

Med det sagt, så förstår jag dock principen med att diskutera parkering/ böter om det är extremt svårt att parkera. Jag skulle nog försöka hitta en lösning som inte innebär att kunden betalar böter för jag blir väldigt tveksam till om det är lagligt?Men det kanske du vet?

Jag skulle också gissa att har man som entreprenör har företagsbilar som drar kostnader så bakar man in kostnaden någonstans. Köper man bil göra det väl på pengar i ABt. Vinst. Alla AB som är sunda har marginal. Arvode för hantverkare borde tillåta marginal och bra löner/vilkor tycker jag.

Jag personligen har aldrig påfört parkering böter eller andra bot (fortkörning) på kund någonsin. Men ja, om det inte finns parkering (lagligt) inom rimligt avstånd så skulle jag såklart ha dialog med kunden. Jag skulle nog ärligt inte ta ett sådant uppdrag. Eller ta rejält betalt. Men, som du säger ROT ställer till det lite i er bransch kanske?

Jag skulle nog basera min arbetstid på när jag kom fram till kund. Lastar jag av så för mig skulle ”att flytta” bilen bli arbetstid om jag måste leverera tunga saker varje dag. Bärande och inköp gör jag på arbetstid. Jag skulle som alternativ leverera allt o ha det stående hos kund (om det var ok). Sen åka o parkera och gå dagligdags. Jag skulle nästan se det som en förmån att få en promenad på någon km. Det skulle jag betrakta som ej arbetstid. Åker jag o handlar för kund räkning så betalar de arbetstid (men jag tar sällan betalt för mer men jag har inte ROT heller). Min privata bil används för det och jag gör egna avdrag om jag kan (privat).

Jag har massor av bekanta med AB. Dock inga i byggbranschen. De flesta har kontor ”hemma”, och sen om de anlitas betraktas kundens adress som arbetsplats. Så den allra största majoriteten åker o bekostar hela transporten till kund på sin fritid, och betalar allt privat. Det är ovanligt med tjänstebil. Och väldigt ovanligt att kunden betalar den mer än indirekt då ABs vinst bekostat den. De flesta tar förmånlig utdelning och köper privat. Om saker ska levereras eller inköpas, ärenden göras mm så görs det på arbetstid. Men många förhandlar om sk hybrid arbete (ingen transport alls) och det är ju omöjligt för byggbranchen. Och jag tänker att företagsbil är vanligare i bygg. Ärenden mm är dock ovanligt för mig. Men som hantverkare borde man kunna köpa och leverera material en gång till kund och sen ha det där? Har man lite erfarenhet av det man bygger så borde man klara av 2-4 resor till bygghandel på 4-5 veckor? Många varuhus levererar hem? Det är väl en väldigt rimlig lösning utifall parkering saknas?

I dyra innerstan kan det kosta 120kr/dag att parkera bilen i garage. 2500kr då totalt. Jag skulle tro Stockholm ligger högt. Men om det i Lund är dyrare så kanske man rimligtvis med bilkostnad o parkering kommer upp på 12000kr. Men det lät väldigt mycket.
 
  • Gilla
Bsved och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag kan försöka svara. Intressant diskussion.

Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt). Sen beror det på vad som är avdragsgillt för bolaget, det kanske är bara viss %. Men principiellt tycker jag att även om företag ligger ute tills deklaration så bör de inte både få tillbaka pengar från staten och från kund. Men, som konstaterats gäller det såklart inte böter.

Med det sagt, så förstår jag dock principen med att diskutera parkering/ böter om det är extremt svårt att parkera. Jag skulle nog försöka hitta en lösning som inte innebär att kunden betalar böter för jag blir väldigt tveksam till om det är lagligt?Men det kanske du vet?

Jag skulle också gissa att har man som entreprenör har företagsbilar som drar kostnader så bakar man in kostnaden någonstans.
Köper man bil göra det väl på pengar i ABt. Vinst. Alla AB som är sunda har marginal. Arvode för hantverkare borde tillåta marginal och bra löner/vilkor tycker jag.

Jag personligen har aldrig påfört parkering böter eller andra bot (fortkörning) på kund någonsin. Men ja, om det inte finns parkering (lagligt) inom rimligt avstånd så skulle jag såklart ha dialog med kunden. Jag skulle nog ärligt inte ta ett sådant uppdrag. Eller ta rejält betalt. Men, som du säger ROT ställer till det lite i er bransch kanske?

Jag skulle nog basera min arbetstid på när jag kom fram till kund. Lastar jag av så för mig skulle ”att flytta” bilen bli arbetstid om jag måste leverera tunga saker varje dag. Bärande och inköp gör jag på arbetstid. Jag skulle som alternativ leverera allt o ha det stående hos kund (om det var ok). Sen åka o parkera och gå dagligdags. Jag skulle nästan se det som en förmån att få en promenad på någon km. Det skulle jag betrakta som ej arbetstid. Åker jag o handlar för kund räkning så betalar de arbetstid (men jag tar sällan betalt för mer men jag har inte ROT heller). Min privata bil används för det och jag gör egna avdrag om jag kan (privat).

Jag har massor av bekanta med AB. Dock inga i byggbranschen. De flesta har kontor ”hemma”, och sen om de anlitas betraktas kundens adress som arbetsplats. Så den allra största majoriteten åker o bekostar hela transporten till kund på sin fritid, och betalar allt privat. Det är ovanligt med tjänstebil. Och väldigt ovanligt att kunden betalar den mer än indirekt då ABs vinst bekostat den. De flesta tar förmånlig utdelning och köper privat. Om saker ska levereras eller inköpas, ärenden göras mm så görs det på arbetstid. Men många förhandlar om sk hybrid arbete (ingen transport alls) och det är ju omöjligt för byggbranchen. Och jag tänker att företagsbil är vanligare i bygg. Ärenden mm är dock ovanligt för mig. Men som hantverkare borde man kunna köpa och leverera material en gång till kund och sen ha det där? Har man lite erfarenhet av det man bygger så borde man klara av 2-4 resor till bygghandel på 4-5 veckor? Många varuhus levererar hem? Det är väl en väldigt rimlig lösning utifall parkering saknas?

I dyra innerstan kan det kosta 120kr/dag att parkera bilen i garage. 2500kr då totalt. Jag skulle tro Stockholm ligger högt. Men om det i Lund är dyrare så kanske man rimligtvis med bilkostnad o parkering kommer upp på 12000kr. Men det lät väldigt mycket.
Oj oj oj... nu är vi verkligen ljusår ifrån varandra och frågan är vem som ska samtala med revisorn 😉😱😎

Jag försöker färgsätta för att få ett sammanhang i ditt inlägg och i mitt svar. ;)

ALLA kostnader mitt företag har är i princip avdragsgilla kostnader så du menar på att man då inte ska debitera någon för någonting man har kostnader för ??
VAR ska då intäkterna komma ifrån... 😱😱

Det fungerar ju knappast som så att ifall jag har parkeringsavgifter på 50000kr under ett år så får jag 50000kr från staten, "bara jag ligger ute med dem till deklarationsdags". 🙃
Nä du... nu får du allt förklara bättre hur du tänker för detta köper jag absolut inte.
Man minskar företagets vinst med 50000kr och således minskas skatten, men knappast med 50000kr !!

Ett annat exempel:
Jag hyr en mattupptagare för 500kr när jag ska ta bort en plastmatta hos en kund och det är en avdragsgill kostnad men inte fan ligger jag ute med 500kr och får tillbaka de av staten sen. 😱😂
Tror du seriöst staten vill betala för att jag ska hyra en mattupptagare och ta bort din gamla plastmatta ?


Jag Har väldigt svårt och se att det skulle vara olagligt att låta någon annan människa betala ens räkningar. ;)

Exakt... i det vi kallar körersättning därför att vi måste redovisa detta separat !!

Det har jag aldrig påstått att jag gör heller utan man tar diskussionen med kunden när man har sådana knepiga situationer och i vissa fall kan det säkert bli billigare för kunden att bekosta eventuella böter istället för att bekosta både parkeringsavgifter och all tid när hantverkaren måste springa fram och tillbaka till sin bil för att hämta verktyg etc.
I annat fall höjer man ju bara priset då man som hantverkare riskerar att få böter för inte fan vill vi betala böterna med surt skattade pengar som sagt.
På ett eller annat sätt är det i min värld kunden som får och ska bekosta detta om de valt att bo svåråtkomligt.


Nu kan man ju inte alltid leverera allt på en gång vid en renovering och definitivt inte om det är en liten lgh.
Om jag måste köra och parkera någon annanstans och gå en massa p.g.a att kunden bor dumt till det så är det kunden som får bekosta den mertiden jag måste lägga och det räknas självfallet in i arbetstid för min del för det är inget jag valt själv. Jag går gärna ut på en promenad om kvällarna eller på morgnarna "gratis" när jag känner för det men knappast i arbetskläder under "arbetstid". ;)


Som sagt, leverera allt på en gång är i princip omöjligt men 2-4 leveranser med material klarar man sig oftast på till t.ex en badrumsrenovering.
Hemleveranser fungerar inte utan planering och det är inte alltid man vet innan exakt vad som kommer behövas så det alternativet går bort och är ju inte gratis heller. ;)


Precis det jag sagt ju men då tycker du att hantverkaren ska stå för den kostnaden för du inbillar dig att staten sedan betalar tillbaka de pengarna till hantverkaren. 😱🙃
I Lund tror jag inte man kommer undan med de pengarna ens om man ska stå hela dagar.


***
Var snäll och slå ner de där 12000kr som jag tog ur luften som en uppskattning. ;)

12000kr / 30 arbetsdagar = 400kr -25% moms = 300kr ex. moms / arbetsdag.

Ponera att hantverkarna har 5 mil och köra ToR från sitt företag för att utföra tjänster åt dig.
60kr/mil i körersättning ex. moms är absolut inget orimligt för att täcka upp bilkostnaderna och då har vi inte ens börjat prata om eventuella parkeringsavgifter. ;)


Du kan säkert debitera en saftig timpeng i din verksamhet så där är täckning för dessa kostnader utan problem men vi kan fortfarande inte göra detta då det måste specificeras på fakturorna i vår bransch. ;)
 
  • Gilla
wrobel.se och 8 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Oj oj oj... nu är vi verkligen ljusår ifrån varandra och frågan är vem som ska samtala med revisorn 😉😱😎

Jag försöker färgsätta för att få ett sammanhang i ditt inlägg och i mitt svar. ;)

ALLA kostnader mitt företag har är i princip avdragsgilla kostnader så du menar på att man då inte ska debitera någon för någonting man har kostnader för ??
VAR ska då intäkterna komma ifrån... 😱😱

Det fungerar ju knappast som så att ifall jag har parkeringsavgifter på 50000kr under ett år så får jag 50000kr från staten, "bara jag ligger ute med dem till deklarationsdags". 🙃
Nä du... nu får du allt förklara bättre hur du tänker för detta köper jag absolut inte.
Man minskar företagets vinst med 50000kr och således minskas skatten, men knappast med 50000kr !!

Ett annat exempel:
Jag hyr en mattupptagare för 500kr när jag ska ta bort en plastmatta hos en kund och det är en avdragsgill kostnad men inte fan ligger jag ute med 500kr och får tillbaka de av staten sen. 😱😂
Tror du seriöst staten vill betala för att jag ska hyra en mattupptagare och ta bort din gamla plastmatta ?


Jag Har väldigt svårt och se att det skulle vara olagligt att låta någon annan människa betala ens räkningar. ;)

Exakt... i det vi kallar körersättning därför att vi måste redovisa detta separat !!

Det har jag aldrig påstått att jag gör heller utan man tar diskussionen med kunden när man har sådana knepiga situationer och i vissa fall kan det säkert bli billigare för kunden att bekosta eventuella böter istället för att bekosta både parkeringsavgifter och all tid när hantverkaren måste springa fram och tillbaka till sin bil för att hämta verktyg etc.
I annat fall höjer man ju bara priset då man som hantverkare riskerar att få böter för inte fan vill vi betala böterna med surt skattade pengar som sagt.
På ett eller annat sätt är det i min värld kunden som får och ska bekosta detta om de valt att bo svåråtkomligt.


Nu kan man ju inte alltid leverera allt på en gång vid en renovering och definitivt inte om det är en liten lgh.
Om jag måste köra och parkera någon annanstans och gå en massa p.g.a att kunden bor dumt till det så är det kunden som får bekosta den mertiden jag måste lägga och det räknas självfallet in i arbetstid för min del för det är inget jag valt själv. Jag går gärna ut på en promenad om kvällarna eller på morgnarna "gratis" när jag känner för det men knappast i arbetskläder under "arbetstid". ;)


Som sagt, leverera allt på en gång är i princip omöjligt men 2-4 leveranser med material klarar man sig oftast på till t.ex en badrumsrenovering.
Hemleveranser fungerar inte utan planering och det är inte alltid man vet innan exakt vad som kommer behövas så det alternativet går bort och är ju inte gratis heller. ;)


Precis det jag sagt ju men då tycker du att hantverkaren ska stå för den kostnaden för du inbillar dig att staten sedan betalar tillbaka de pengarna till hantverkaren. 😱🙃
I Lund tror jag inte man kommer undan med de pengarna ens om man ska stå hela dagar.


***
Var snäll och slå ner de där 12000kr som jag tog ur luften som en uppskattning. ;)

12000kr / 30 arbetsdagar = 400kr -25% moms = 300kr ex. moms / arbetsdag.

Ponera att hantverkarna har 5 mil och köra ToR från sitt företag för att utföra tjänster åt dig.
60kr/mil i körersättning ex. moms är absolut inget orimligt för att täcka upp bilkostnaderna och då har vi inte ens börjat prata om eventuella parkeringsavgifter. ;)


Du kan säkert debitera en saftig timpeng i din verksamhet så där är täckning för dessa kostnader utan problem men vi kan fortfarande inte göra detta då det måste specificeras på fakturorna i vår bransch. ;)
Hejsan! Ja, vi kanske får enas om att vi har olika syn. Jag tycker inte det finns någon anledning att vara nedlåtande mot dig så det avstår jag. Jag tar inte åt mig av dina nedlåtande kommentarer så det är ok att du fortsätter om du tycker det nyanserar diskussionen.

I mitt AB skulle jag nog säga att ganska lite är helt avdragsgillt. Mitt arvode (timpenning) och vinst på försäljningen är det jag lever på och det är inget jag till 100% drar av eller får från staten. Det är ffa arvode jag lever av. Och om jag utvecklar produkt - så försäljning. Men eftersom det kostar att utveckla saker så är det ffa vinst. Jag betalar ju mindre för att tillverka än det jag säljer. DÄREMOT är det inte avdragsgillt på det sättet att staten ersätter mig inte tex för mina kostnader som för tex parkering eller saker som krävs för verksamheten.

Eftersom hantverkare säljer tjänst skulle jag anta att man lever till absolut största delen av timpenningen. Den är väl inte avdragsgill mer än mot vinsten? Eller kan du utveckla vad du menar? En hantverkare som tar 600kr/tim kan ju ta bra lön. Lön är inte något du får från staten? Eller? Utöver era 30%? Sen, ja den är avdragsgill mot vinst.

Jag låter inte mina kunder betala för min telefon, dator och sådant utan det är en del i arvodet. Sen betalar jag ju inte privat. Men det är mitt AB som betalar. Med vinsten. Nej, jag debiterar som andra högspecialiserade personer i mitt fält, mellan 600-950kr/timme. Hantverkare har ofta bra betalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan! Ja, vi kanske får enas om att vi har olika syn. Jag tycker inte det finns någon anledning att vara nedlåtande mot dig så det avstår jag. Jag tar inte åt mig av dina nedlåtande kommentarer så det är ok att du fortsätter om du tycker det nyanserar diskussionen.

I mitt AB skulle jag nog säga att ganska lite är helt avdragsgillt. Mitt arvode (timpenning) och vinst på försäljningen är inte avdragsgillt. Det är ffa arvode jag lever av. Och om jag utvecklar produkt - så försäljning. Men eftersom det kostar att utveckla saker så är det ffa vinst. Jag betalar ju mindre för att tillverka än det jag säljer. DÄREMOT är det inte avdragsgillt på det sättet att staten ersätter mig inte tex för mina kostnader som för tex parkering.

Eftersom hantverkare säljer tjänst skulle jag anta att man lever till absolut största delen av timpenningen. Den är väl inte avdragsgill mer än mot vinsten? Eller kan du utveckla vad du menar? En hantverkare som tar 600kr/tim kan ju ta bra lön. Lön är inte något du får från staten? Eller? Utöver era 30%?

Nej, jag debiterar som andra högspecialiserade personer i mitt fält, mellan 600-950kr/timme. Hantverkare har ofta bra betalt.
Nu blev det nog väldigt tokigt för jag menade absolut inget nedlåtande med mina kommentarer utan tvärtom så försökte jag verkligen slå ner ditt långa inlägg och lägga väldigt sakliga svar/motfrågor men jag känner inte att jag fick speciellt mycket gehör för dessa i ditt svar tyvärr. ;)

Tolkar jag dig rätt så påstår du alltså fortfarande att staten ersätter avdragsgilla kostnader rakt av pengar mot pengar... bara man ligger ute med dem till deklarationsdags 😱🤔
Man ska alltså inte debitera något för dessa kostnader som är direkt kopplade till kunderna. 🙃

Vad en bra lön är kan ju så klart också diskuteras och om man som du verkar räkna med att de 600kr går till lön så Ja, då blir det en bra lön... (för min del är materialvinster nästan försumbara)
MEN på vägen ska de pengarna som kommer in täcka alla omkostnader också och det är ganska många sådana vilket du med borde veta... försäkringar, telefon/internet, kontorsmaterial, lokalhyror, arbetskläder, maskiner, verktyg, ofakturerbar tid etc. ;)

Sen blir det inte så "bra lön" kvar egentligen ;)
 
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.