Grund till växthus, isolera, gjuta eller annat?

158 läst  1 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Håller på att bygga om på tomten. Har en friggebod 4500x3300 som har stått illa till, utan bättre underarbete. Har nu flyttat bort denna för att göra om grunden samt bygga ut friggeboden med ett växthus från gaveln på ca 3300x4000. Ska i växthusdelen "odla i sand", enligt Nils Åkerstedt, ca 40 cm djupt. Dvs sanden är 0-8 och man lägger på grönmassa för att få näring. (detta för att bla förbättra mikroklimatet samt att det är en bra metod för växterna) Enligt Nils Å så tycker han inte att man ska lägga någon isolering under gruset/sanden, då det försämrar kontakten med jorden under, samt att markfukten blir sämre (för ett växthus). Växthuset planeras byggas med gamla fönster samt kanalplast på taket.

Planen är alltså att gräva ur hela grunden med den jord som ligger och sen fylla på med grus/sand. Hur skulle ni göra? Fylla 0-8 på hela ytan, även under friggeboden eller annat material, typ makadam? Skulle ni gjuta sula, eller ställa friggebod och växthus på den grusade ytan på tex lecasten? Andra förslag? Skulle ni lägga isolering under gruset/sanden, både under byggnaderna och utanför eller bara under grunden?

Tacksam för svar och funderingar så vi kommer vidare i planen.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag tycker att en av poängerna med ett växthus är att det ska utjämna temperaturskillnaderna över dygnet. Då är en bra lösning att förse växthuset med en gjuten bottenplatta som är isolerad mot marken på undersidan. Bottenplattans uppgift är att vara värmemagasin. Jag tror att de flesta som skriver om växthus är mer odlingskunniga än byggnadskunniga, så man bör nog förhålla sig kritisk till allt de skriver. Vare sig man odlar i sand eller jord brukar man få behöva byta ut det materialet inför varje ny säsong. Då tycker jag det underlättar att man odlar i krukor eller lådor.

Jag kan tänka mig att förhållandena i Jämtland motiverar att man isolerar marken även en bit utanför växthuset. Här i Blekinge är det största problemet att hålla nere temperaturen, så en väl fungerande ventilation är viktig.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: