Hej hej!

Funderar på att köra på grön-fri på en del av taket som har fått lite lätt alg-/mosstillväxt innan det blir ett problem på riktigt. Den enda roten till problemet, är att det är den delen på taket som har minst antal soltimmar, så finns inget annat sätt att lösa det på, även om förslagen har varit bra på andra inlägg på sidan.

Är det någon som har erfarenhet av grön-fri på glaserade takpannor? Påverkar medlet, som enligt tillverkaren är lätt korrosivt, glaseringen?
 
Jag är också intresserad av att göra detta.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag är också intresserad av att göra detta.
Jag mailade tillverkaren, Jape, och fick till svar att det ska fungera bra och utan åverkan på glaseringen.

Jag har inte gjort det ännu, då jag vill ha det garanterat frostfritt.

Kan återkomma när jag lagt på, om du vill
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
Calleman87 Calleman87 skrev:
Jag mailade tillverkaren, Jape, och fick till svar att det ska fungera bra och utan åverkan på glaseringen.

Jag har inte gjort det ännu, då jag vill ha det garanterat frostfritt.

Kan återkomma när jag lagt på, om du vill
Snyggt
 
Hej

Uppdaterar denna tråd lite.

Jag har nu gått över hela mitt tak. Med jape grön fri.

Jag gjorde såhär:
Borstade hela taket för att få bort det värsta av mossan. Kanske var onödigt men jag gjorde det ändå.
Sedan applicerade jag medlet
Då tog jag mer på de ställena som var mer angripna (nock och ytterkanten).

Sen ett jämt lager över resten av taket.

Direkt så fick taket ett mer lyster och den svart färgen på pannorna blev snyggare.

Obs! Man behöver tänka på hur man lägger på medlet för pannorna blir väldigt hala så man vill absolut inte gå där man har lagt medel!

Åtgång blev 5 liter på mitt tak som är ca 125 kvm.

Nu är det bara att vänta. Kan ta upp till 2 år innan medlet har gjort sin verkan.
 
Hur är status nu ett år senare?
 
Svårt att säga, men jag tror att laven släpper sakta men säkert. Jag inbillar mig att det blir mindre åtminstående men är inte ännu helt borta. Tror inte att resten kommer att släppa inom detta andra år, men allt är mycket bättre och snyggare idag än innan (mest borstningens förtjänst). Tror jag kommer göra om hela processen om något år.
 
Ok, jag blev tipsad av murararen att köra på jape grönfri på mexiteglet men fann inget bevis på internet att det faktiskt funkar.

Ska bli intressant att se om det blir något bättre men det får tiden utvisa.
 
Har testat Prick Fri på tegel där det fanns lite gul lav/påväxt. När jag sprutade på så färgade laven vätskan lila och rann nedåt i strängar, blev "förskräckt" då det såg ut att suga in i teglet och försvann inte med spolning.
Men dagen efter syntes inget och det har inte kommit tillbaka, mycket mystisk kemisk reaktion av påväxt och Prick Fri.
Grön Fri använder jag både på takpannor och shingel sedan några år och det hjälper, minskar påväxten succesivt. Men det är inget som bara direkt försvinner, så se det som ett utnötningsarbete.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.