Kortversion: Hur många timmar tar det att göra allt förarbete och att så en gräsmatta á 400 kvm eller 3000 kvm? Vilken sorts gräs ska man använda till en tomt som är ca. 60% mer eller mindre täckt av skugga och ska användas som trädgård på visa delar och hage (om 1-2 år) i andra delar? Hur mycket kostar det att så gräs på 3000 kvm inklusive allt förarbete (bara material och hyra maskiner)? Passar det sig att börja så nu (början/mitten av april)? Det hade varit jättetrevligt om ni ville tar er tid att läsa den lite längre versionen också. :)

Hej jag och familjen har tänkt att så gräsmatta på vår 3600 kvm stora tomt i Skåne. Där står ett nybyggt hus med massor med jord och annan smått och gott runtomkring.

Nedan kan du se min väldigt pedagogiska karta på tomten. Det västra huset är huvudbyggnaden (antagligen något överdimensionerad) och det östra är en lada som senare ska bli ett litet stall med garage. Det mörkare gröna är träd. Till väster är det några yngre granar och björkar och till öster är det ganska gamla och höga kastanjer och annat smått och gott. Jag skulle gissa att ca. 60% av tomtområdet jag vill ha gräs på är mer eller mindre täkt av skugga.

En schematisk 3D-karta över en fastighet med byggnader, träd, gräsytor och en nordsymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är legenden för siffrorna på kartan:

  1. I princip enbart jord förutom något enstaka grässtrå eller ogräs. I de östra delarna har jorden grävts upp och jordvärme installerats och 1an till nordväst är jord från när de byggde husets platta (ca 0,5 meter till gamla jorden, där var lite lutning).
  2. Framsidan är tillplattad av lastbilar som åkt där och gräset är väldigt glest och borta på många områden. Vatten stannar i flera dagar i olika groppar vilket tyder på väldigt tillplattad mark. Marken lutar lite grann mot huset.
  3. En stor hög med tegelstenar, betong, jord o.s.v. från ett gammalt hus som låg där innan. Vi vill ha de oskadade tegelstenarna till framtida trädgård.
För någon vecka sedan fick min pappa för sig att kasta ut lite gräsfrö här och var på område 1. Jag blev tämligen irriterade över min fars sporadiska lösning när jag såg vad han gjorde. Speciellt efter att ha läst om hur viktigt förarbetet är. Det är ju ganska bra förberett med tanke på att det ändå redan är vältad men jag hade gärna gjort det mer ordentligt. Dessutom sådde han det väldig glest och för hand (vilket som jag förstått inte ger något lyckat resultat).

Nu vill han att vi ska låta område 1 vara och se hur det ser ut bara för att det ska vara lite grönt där. Istället vill han gå vidare på framsidan, ett ca. 400 kvm stort område. Där vill han tack och lov göra allt ordentligt.

Som jag förstår så är de olika momenten följande:

  1. Fräs jorden med jordfräs.
  2. Vattna några dagar.
  3. Ta bort ogräs.
  4. Ska jag göra om steg 1-3 en gång till???
  5. Fräs ner en decimeter matjord, 5 cm mulljord och 5 cm sand.
  6. Blanda i Gödsel.
  7. Använd vält eller stampa jorden.
  8. Mulla ner fröna med gallervält.
  9. Vattna varje dag.
Jag vill gärna göra gräsmatta på hela tomten (förutom högen i område 3 och andra olämpliga ställen, på huset ;P) och göra det ordentligt så frågan är då om vi hinner att så en 3000 kvm stor gräsmatta inom en rimlig tid med 2 personer (jag har gott om tid till mitt förfogande, tack för sabbatsår, men vill nog inte spendera mer än 4-6 timmar om dagen och min pappa kan jobba på helger och lite på kvällar)?

Sedan undrar jag hur mycket detta kalaset kommer gå på? Hyra jordfräs 1-4 gånger (behövs den till steg 5?), köpa/hyra gallervält, ev. hyra tillplattningsvält (heter den bara vält?), köpa gräsfrön samt ev. mulljord, sand och gödsel.

Hoppas ni har svar på alla mina frågor. Nedan är de redan ställda frågorna plus några till:

  • Hur många timmar tar det att göra allt förarbete och att så en gräsmatta á 400 kvm eller 3000 kvm?
  • Vilken sorts gräs ska man använda till en tomt som är ca. 60% mer eller mindre täckt av skugga och ska användas som trädgård på visa delar och hage (om 1-2 år) i andra delar?
  • Hur mycket kostar det att så gräs på 3000 kvm inklusive allt förarbete (bara material och hyra maskiner)?
  • Passar det sig att börja så nu (början/mitten av april)?
  • Är steg 4-6 otroligt nödvändiga?
  • Används jordfräs till steg 5 och 6, och kan de då göras samtidigt?
  • Bör jag kalka tillsammans med gödslet?
  • Vad är eran åsikt om våran situation? Hur tycker du att vi ska gå tillväga?

Bilder och heltäckande guide till anläggning av gräsmatta utlovas om ni ger mig fina och maffiga svar och om jag utför det på ett inte allt för pinsamt sätt. ;)

Grattis, du har lyckats komma till slutet av denna uppsats. :D
 
Jag har nu lyckats få tag på prisuppgifter från en lokal plantshop och maskinhall:

Hyra
Liten jordfräs 375:-/dag
Stor jordfräs 475:-/dag
Gallervält 125:-/dag

Köpa
Gräsfrön 1,38-2,44:-/m2 beroende på sort
Planteringsjord 0,50:-/liter
Gödsel 11,45:-/liter

I lerig och packad jord bör man använda den stora jordfräsen enligt uthyraren och en liten jordfräs passar till sandjord. Vi har sandjord i vår tomt så då får det bli den lilla jordfräsen. Sedan sa mannen i plantshopen att det tar flera veckor för ogräs att växa upp ur jorden så det är inte lönt att fräsa jorden en gång och vänta några dagar på ogräset. Kan någon bekräfta detta? Om detta är sant leder det till en engångskostnad för att hyra maskiner på 500:-.

Nu undrar ni var välten som plattar till jorden tagit vägen. Mannen i plantshoppen rekommendera att göra en släpa enligt bilden (eller det var så jag tolka den).
Enkelt ritad gunga med plankor och snöre, person sittande upptill, stiliserad och schematisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otroligt pedagogisk och grafisk jag är i den här tråden. :D Kom ihåg att den är sedd ovanifrån. Gubben är dock underdimensionerad i jämförelse med släpan, det blir nog väldigt svårt att dra en sån stor en.

De finare gräsfröna låg på 2,00-2,44:-/m2 och de lite mer "ängsbenägna" låg i den undre prisklassen.

Vi har ganska bördig jord och fick rådet att 0,05 liter/m2 gödsel räcker. Detta betyder en kostnad på 0,5725:-/m2. Planteringsjord bör vara ett lager på 5 cm, alltså 50 liter/m2, d.v.s 25:-/m2.

Som ni ser är det planteringsjord som kostar skjortan när man anlägger gräsmatta. Jag tror att vi inte vill lägga ner så mycket på planteringsjord så vi kommer nog bara skapa ett lager på 1,5 cm för att minska kostnaderna.

Ca. 2,7:-/m2 för gödsel och frön och ca. 7,3:-/m2 för planteringsjord ger ett pris på 10:-/m2.

Alltså, för vår lite mindre seriösa gräsmatteprojekt kostar det 500:- för att hyra maskiner och sedan 10:-/m2. Gör vi 400m2 betyder det 4 500:- och gör vi 3 000m2 blir det en kostnad på 30 500:-.

Hur viktig är planteringsjorden, eller mulljord som jag antar att man kallar det också? Det verkar vara den som drar mest på kostnaden.

Hoppas andra har mycket nytta av dessa prisuppskattningar.

Och har ni bara svar på någon enstaka av mina ovanstående frågor så godtages de gärna.
 
Det var en diger lista du kommer med ;) Få se om jag i alla fall har några synpunkter.

Jag kan tycka att du faktiskt överarbetar lite, men det är min personliga åsikt... Om du ringer en markfirma så hade de planerat ut jorden med en maskin och sedan hade de sått, myllat (d.v.s. lugnt och mjukt räffsat ner fröna tills hamnar 2/3 under jordytan, vilket egentligen är ett omöjligt uppdrag...), och vältat. Klart slut.

Gräs har en otrolig förmåga att ta sig, och om du vattnar som du ska och tillför näring (om det behövs) så är det inga problem.

Du har helt rätt i att det inte är bra med för packad jord (som var fallet i hjulspåren), så kör upp det med jordfräsen. Det ska heller inte vara för luckert, då klarar inte jorden att hålla fukten och kapilärkrafterna fungerar heller inte något vidare.

Vid huset ska du ha fall utåt. Jag har för mig att det var typ 50 cm med 5 cm fall (om jag nu kommer ihåg rätt) för att försäkringsbolagen ska vara glada. Kolla upp det för säkerhets skull.

Jag tycker du ska välta. Att stampa kan skapa en "skorpa" som fungerar som ett "lock".

Vad gäller näringen, så är det så att många kunniga på området säger att gräsfrön inte ska ha för mycket näring. Låt det slå rot och gödsla inte för tidigt alltså. Kolla på gräset, är det undernärt blir det ljusgrönt och "tunt" - då ska det gödslas.

Ogräset kommer med största sannolikhet hur mycket du än fräser (om du nu inte har ångad jord=dyrt). När du sått brukar ogräset spira i takt med gräset. Det är 1-åringarna, som du ska klippa ner innan de fröar av sig. Då kommer de inte igen, och sedan kan du bara låta gräset sköta resten. Gräset tar nämligen överhanden över dessa 1-åringar, men inte över de som kommer senare - typ våra vackra maskrosor.
 
Kort om släpan; använd en stege 4-5m lång istället för planka, lägg istället plankan som tyngd på stegen (eller stenar).

Fördelen med stegen är den samlar med sig jord som sen fyller ut där det är ojämnt. Mycket att gå och dra men det blir väldigt bra.

Kjell G
 
Intressant ämne. Posta gärna info om hur du väljer att göra och hur det går för dig! Jag står själv i läge att anlägga min trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.