Är det någon som äger den batteridrivna gräsklipparen från Gardena, 380AC, och kan dela med sig erfarenheter om den?

Jag funderar mellan den och Rotak och har spanat på dem i butik endast. Fördelarna med Gardenas klippare tycker jag verkar vara att den ser smidigare ut och att det är en cylinderklippare. Den kan dessutom användas manuellt ifall batteriet tar slut. Nackdelarna är att batteriet tar betydligt längre tid att ladda och att den inte ser ut att klippa ända ut till hjulen. Har jag missat något?

Edit: Här är en länk till Gardenas klippare: 380AC
 
Äger också en Gardena 380 utan batteridrift och den med batteri är en kopia av denna men med motor och batteri. Fördelen är ju att cylinderklipparen är helt överlägsen klippmässigt, du kan klippa ner till 12 mm tror jag det är utan att skada gräsmattan. Nackdelarna har du ju redan nämt med Gardenaklipparen, lång laddningstid, men framförallt är det "mil"mellan hjulen och cylindern så har man mycket kanter, kantsten som sticker upp osv osv är Rotak helt överlägsen, den kantklipper perfekt och man kör den kloss mot uppåtstående kanter så den tar ända in, där har Gardenaklipparen sin stora brist anser jag. Det blir 1 dm gräsremsa som man inte kommer åt att klippa i och med man inte når in till kanststen. Men en bekant som har Gardenas är nöjd med den och den är framförallt väldigt tyst, Rotak låter som en dammsugare men inte störande på något vis, en granne som passerade när jag klippte sa att den var riktigt tyst i förhållande till Stiga multiclipen jag hade innan.
 
robban44 skrev:
Det fina vädret gjorde att jag fick testat min nya Bosch Rotak 37 LI igår Söndag.
Hade inställt näst högsta läget ca: 55-60 mm då gräset växt till rejält sista veckan i det varmare vädret. Mycket enkel att hantera, smidig och inga krångligheter. Den klippte enkelt det tjocka toviga gräset utan att gå ner i varv men då det var första klippningen så tog batteriet slut redan vid 150-200 kvm, inget att den blev slöare utan när batteriet var urladdat stannar maskinen tvärt vilket jag tyckte var bra. Efter prick 1 timmes ladding var det fulladdat igen och kunde slutföra dom sista 150 kvm utan problem, då jag kollade batteriet så fanns det 2/3 kraft kvar så när man laddat det fullt några gånger så klarar batteriet förhoppningsvis hela gräsmattan på 1 laddning.

Priset i butik blir något mellan 4-4.500:- för 37 och 4.5-5.000:- för 43:an
Jag funderar också på en Bosch Rotak 37 LI. Det är bara en sak som jag funderar över och det är att det står i produktbeskrivningen att klipphöjden är 35 till 70 mm. I den tidigare modellen var det 20 till 70 mm. Vad menas då med klipphöjden? Är det så högt gräset blir från marken när man klippt? Eller?

Annars tycker jag att Rotak 37 Li verkar passa mina behov bra!
 
Den klipper ner till 35 mm, alltså gräsets höjd från marken blir 35 mm. Men det sitter en plastbit som går att ta bort som gör att man kan sänka ner den ytterligare 10-15 mm, men dom skriver i instruktionsboken att livslängden på batteriet kan förkortas om man gör detta då det tar mer kraft att klippa kortare. På den eldrivna går det att klippa ner till 20 mm. Men 35 mm med rotorklippare som jag klipper nu räcker bra anser jag, kortare än så skall man nog ha en cylinderklippare till för att inte skada gräsmattan.
 
robban44 skrev:
Den klipper ner till 35 mm, alltså gräsets höjd från marken blir 35 mm. Men det sitter en plastbit som går att ta bort som gör att man kan sänka ner den ytterligare 10-15 mm, men dom skriver i instruktionsboken att livslängden på batteriet kan förkortas om man gör detta då det tar mer kraft att klippa kortare. På den eldrivna går det att klippa ner till 20 mm. Men 35 mm med rotorklippare som jag klipper nu räcker bra anser jag, kortare än så skall man nog ha en cylinderklippare till för att inte skada gräsmattan.
Tack för ditt svar!
Jo, du har rätt. Det ska räcka! Det är jag som inte är van vid motordrivna gräsklippare.

Läste föresten ett tyskt test på Bosch Rotak 37 LI och den fick väldigt mycket beröm. Nu ska jag bara hitta en.... återförsäljare i Skåne..... Någon som vet i mitten av Skåne?
 
Är nu också en ägare till en Bosch Rotak 37 Li och mellan regnskurarna gjorde jag ett provklipp och jag är mer än nöjd. Mycket kraft och lätt manövererad. Tyvärr blev det inget längre test då regnet började igen....

Tror jag gjort ett riktigt klipp ; )
 
Vore intressant att höra om era erfarenheter av Rotakmaskinen efter en sommar.
Någon som vet vad ett extra batteri kostar?
 
Jo tack, jag är nöjd. Batterierna räcker ungefär så långt som specificerat och laddar på utlovad tid. Den är extremt lättkörd, kommer nära kanter och den klipper snyggt, men knivarna verkar inte vara av högsta kvalitet. De tror jag man får byta varannan säsong, kanske går de att slipa. Man ska undvika att klippa för hårt (och när det är för blött) , tror max 5 cm åt gången. Ett råd är iaf, gör dig inte av med din motorgräsklippare - om du har en - för den behövs när det har regnat 2 veckor i sträck.
 
Då var även jag med Rotak 43 LI.

Slog till på Bauhaus för 4495.-.

Har kört en repa med den utan uppsamlare och det funkade finfint. Den väger ju ingenting!

Dessutom, om man drar den baklänges efter sig så blir det riktigt finfördelat. Rena multiclipet!
 
Såg Conans på priset och blev själv sugen. Var på Hornbach idag i ett annat ärende. Såg att den kostade 4895:- Tänkte bara fråga hur deras prisgaranti fungerade. Killen på trädgårdsavdelningen ringde till Bauhaus och tog prisuppgift, det stämde med 4495:- i Malmö. Med H-bachs prisgaranti sänkte de priset på min klippare till 4045:-
Har provkört i kväll och är mycket nöjd. Grannarna undrade nog varför jag var ute och klippte i skymningen.
 
Hörredu,

jag fick hem ett reklamblad från Hornbach dagen efter jag köpt min på Bauhaus. Snacka om att jag retade mig för att jag inte drog dom på prisgarantin. Konkurrentens pris minus 10%.

Så vill ni köpa en Rotak billigt, åk till Hornbach och ge dom priset från Bauhaus.
 
Jag köpte en Bosch Rotak 37 på Bauhaus förra veckan för 2495:- Som hittat tyckte vi tills vi började köra den. Visserligen har vi en vildvuxen gräsmatta men klipparen orkade INGENTING. Klipparen funkade bra på slät matta. Dock är den då lite väl smal. Men de utblommade prästkragarna och mattan med mycket mossa klarade den inte utan stannade iderligen. Nästa gång köper vi en "riktig" gräsklippare och inte en plastig leksaksgräsklippare.
 
2007-03-26: Det fina vädret gjorde att jag fick testat min nya Bosch Rotak 37 LI igår Söndag.Hade inställt näst högsta läget ca: 55-60 mm då gräset växt till rejält sista veckan i det varmare vädret.
Alltid lika kul att se vilka skillnader det finns i vårt avlånga land.

Sista vecka i mars börjar högsäsongen för snöskoter här uppe i norra norrland och samtidigt klagar ni på att gräset växer mycket :)
190079-100-3957.jpg
(bilden tagen 31 mars 2009)
 
Redigerat:
Jag kör med cylinderklippare, har knappt 700m2 platt gräsmatta.

http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27908&pid=56942

Så j-vla nöjd är jag. :)

Skulle gräset bli för långt vid något tillfälle (semester tex) så kan man ju antingen be grannen klippa en gång alternativt låna en motorklippare när man är tillbaka...
 
Vis av erfarenheten köper jag aldrig mera en gräsklippare som är billig i butiken.

Hellre en par år gammal Klippo på Blocket för samma pris.;)
Då har man en klippare som håller i många år och som inte får motorstopp för minsta grästuva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.