Hej,

Bor i ett två plans radhus med vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen.

Har en frånluftsvärmepump som värmer allt: Confortzone RX50
Sitter LK termostater/givare i samtliga rum på nedervåningen. Men vad jag har fått förklarat är att dem är onödiga då det ej går att justera värmen via dem. För att pumpen själv skickar ut värme beroende på inomhusluften.

Mitt dilemma är att jag vill höja värmen i en specifik slinga (i badrummet på nedervåningen) går dett att göra det?

Se bilder på hur det ut inne i golvvärme skåpet.

Samt så har jag en fråga gällande cirkulationspumpen, är den inställd i rätt läge?
 
  • Värmesystem, distributör, cirkulationspump, tryckmätare, shuntventiler, elinstallation, röranslutningar, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enhet med kablar och LED-indikatorer, QR-kod, monterad på rör, del av större system eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat visar inomhustemperatur 24.0 grader Celsius på en vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmd golvvärmeinstallation med rör, kopplingar, termiska aktuatorer, och en manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation med rördelar, manometer, blå lock och vita behållare för troligen uppvärmnings- eller kylsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvuppvärmningssystem med rör, fördelare och termostater; installationsdetaljer synliga. Temperaturmätare ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man har värmepump så ska alla termostater stå på max och man reglerar innetemperaturen med inställningarna i värmepumpen. Möjligen kan någon enstaka termostat användas men man bör istället sträva efter att justera det fasta flödet i respektive slinga så att man kan få den rumstemperatur man vill ha. Värmepumpar ska också arbeta med så låg temperatur som möjligt för att uppnå högsta verkningsgrad. Vill man ha det varmt i badrummen är det egentligen bättre med elgolvvärme eller en kombinerad mini-shunt för vatten men med el-patron också. Prova om det går att öka flödet i badrumsslingan i första steget.

Inställningen på cirkulationspumpen ser korrekt ut uppskattningsvis men egentligen behöver man ju titta på dimensioneringsberäkningen för golvvärmen och vilket mottryck det är och jämföra med pumpens specifikationer.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
När man har värmepump så ska alla termostater stå på max och man reglerar innetemperaturen med inställningarna i värmepumpen. Möjligen kan någon enstaka termostat användas men man bör istället sträva efter att justera det fasta flödet i respektive slinga så att man kan få den rumstemperatur man vill ha. Värmepumpar ska också arbeta med så låg temperatur som möjligt för att uppnå högsta verkningsgrad. Vill man ha det varmt i badrummen är det egentligen bättre med elgolvvärme eller en kombinerad mini-shunt för vatten men med el-patron också. Prova om det går att öka flödet i badrumsslingan i första steget.

Inställningen på cirkulationspumpen ser korrekt ut uppskattningsvis men egentligen behöver man ju titta på dimensioneringsberäkningen för golvvärmen och vilket mottryck det är och jämföra med pumpens specifikationer.
Hej,

Precis alla termostater står på max (40⁰) på golvvärmen, samt så är alla termostater uppvridna till max till radiatorerna.

Hur reglerar jag det fasta flödet I slingorna? Är det via cirk pumpen eller någon inställning i pumpen? Vad tycker du minst framledningstemp bör vara inställd i pumpen? 20,21,22? Gör det någon skillnad på värmen?

Hur tar jag reda på dimensionsberäkningarna? Det låter lite overkill, räcker det inte med att veta kvm ytan på värmegolvet?

Tack för svar
 
J Josth skrev:
När man har värmepump så ska alla termostater stå på max och man reglerar innetemperaturen med inställningarna i värmepumpen. Möjligen kan någon enstaka termostat användas men man bör istället sträva efter att justera det fasta flödet i respektive slinga så att man kan få den rumstemperatur man vill ha. Värmepumpar ska också arbeta med så låg temperatur som möjligt för att uppnå högsta verkningsgrad. Vill man ha det varmt i badrummen är det egentligen bättre med elgolvvärme eller en kombinerad mini-shunt för vatten men med el-patron också. Prova om det går att öka flödet i badrumsslingan i första steget.

Inställningen på cirkulationspumpen ser korrekt ut uppskattningsvis men egentligen behöver man ju titta på dimensioneringsberäkningen för golvvärmen och vilket mottryck det är och jämföra med pumpens specifikationer.
Hur justerar jag flödet I en specifik slinga?
 
Man kan ha manuella handvred istället för automatiska ställdon på de nedre ventilerna. Ser också ut som det går att ställa in flödet med de övre ventilerna med flödesindikator. Bra att titta igenom manualen till din fördelare. Finns på LK's sajt. Läs av modellbeteckningen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.