Hej, jag har nu länge googlat mig hit och dit efter bra svar på min fråga men icke funnit ett riktigt bra svar. Så nu blev jag medlöm på detta forum för att fortsätta min jakt på svar!

Vi ska totalrenovera ett 80-talshus och jag vill gärna installera golvvärme nu när man ändå har golven upprivna. Jag har tittat på lite olika alternativ men vet inte riktigt vad jag ska välja.

Eftersom att jag tänkte göra det mesta i renoveringen själv, så försöker jag hitta lösningar som passar en hobbysnickare.

Nu till frågan,
jag ska riva golven ner till golvspånskivorna och där ifrån jobba mig uppåt. Mitt första tänkta alternativ var att köpa Floores golvkassetter rakt på och sedan dra rören, men eftersom att vi vill ha vinylgolv så går inte det direkt på dessa kassetter, för då måste man ha en till träskiva mellan golvet och kassetten (över 10 tusen kr extra). Min tänke var att det kanske skulle bli lite "klappigt" att gå på med så många lager. Någon som vet något om detta? Jag fick en offert på 71 tusen för materialet (ca 70 kvm). Låter det rimligt kanske? Frugan tycker att det låter dyrt tyvärr..

Min andra alternativa tanke var att flytspackla in golvvärmen direkt på spånskivorna för att slippa alla ojämnheter och allt bök med kassetter och planering av rördragning. Jag har försökt hitta någorlunda priser på flytspackling men har inte riktigt hittat något som låter rimligt, är det någon som vet hur mycket det kan kosta att flytspackla in golvvärme på ca 70 kvm?

Jag är tacksam för alla tips och kunskaper där ute.


Med vänliga hälsningar!
 
En foam + billigt laminatgolv ovanför kasetterna blir ett bra underlag för vinylgolv, kommer att svikta lagom mycket.
 
haha5810 haha5810 skrev:
En foam + billigt laminatgolv ovanför kasetterna blir ett bra underlag för vinylgolv, kommer att svikta lagom mycket.
Okej, du tänker så. Men vill man att det ska "svikta" något? Vinylgolvet vi har beställt har "inbyggd" foam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.