Håller som bäst på att planera för kommande uterummet som ska ha platta på mark.
Jag blir dock inte riktigt klok på hur jag bör lägga golvvärmen.
På vissa håll säger man att den ska najas mot armeringen och således gjutas in i betongen. Andra säger att jag ska lägga den i flytspackel ovanpå färdiga plattan.
Vad är att föredra?
Kommer vara elvärme så frågan är när jag behöver ha en elektriker på plats...
 
D dwd skrev:
Håller som bäst på att planera för kommande uterummet som ska ha platta på mark.
Jag blir dock inte riktigt klok på hur jag bör lägga golvvärmen.
På vissa håll säger man att den ska najas mot armeringen och således gjutas in i betongen. Andra säger att jag ska lägga den i flytspackel ovanpå färdiga plattan.
Vad är att föredra?
Kommer vara elvärme så frågan är när jag behöver ha en elektriker på plats...
Jag hade inte lagt den i betongen, blir en väldigt stor massa som ska värmas upp.
Således ett väldigt trögt system.
Bättre att lägga den ovanpå.
 
  • Gilla
dwd
  • Laddar…
Elslinga lägger man i flytspackel på plattan. Vattenslingor gjuter du in i plattan. (y)
 
  • Gilla
dwd och 1 till
  • Laddar…
Låter som det ska läggas ovanpå!
En följdfråga...
Hur bör jag göra med nivån på plattan? Kommer använda mig av kantelement och normalt gjuter man väl så överkant betong livar med överkant kantelement. Om jag då flytspacklar på betongen bör skjutpartier då sättas ovanpå flytspacklet? Likaså syllen där jag har fasta väggpartier? Eller monterar jag syll och fönster/skjutpartier och flytar när allt är på plats? I min värld är det ju egentligen det senare, men nivån mot skjutpartierna kan ju bli lite knepig...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.