Tjena!

Jag ska ta bort plastmattan från vår hall och vårt kök och har blivit rekommenderad att använda en sk golvstripper. Jag har lyckats riva bort mattan små bitar men den verkar sitta ganska hårt på sina ställen vilket gör att jag funderar på att hyra en stripper från Bauhaus över dagen imorgon.

Min fråga är; är det något jag måste tänka på när jag ska använda den? Min erfarenhet är att Bauhaus inte har någon aning hur grejjerna dom hyr ut fungerar så det blir nog upp till mig att ta reda på. Hur fungerar dom egentligen? kan den hjälpa till att skrapa bort klistret som sitter under mattorna också?

Tack på förhand!
 
det kan man aldrig veta.. har man tur kan man det... är det spånskiva under så kan mattan sitta som fan... och det blir mycket rester kvar, är det betong så är det lättare, men ett tips är att skära upp remsor i mattan som är lika breda som knivbladet på strippern behöver inte vara exakt utan t.o.m litebredare...om ni är 2 så tar den ena och drar i remsan medans den andre kör med strippern...
 
Hyr inte på Bauhaus ;) dom är som el-giganten, läser innantill på instruktionen :rolleyes: det måste finnas alternativa uthyrare i Stockholm. Jag hyrde från Cramo här i stan, dom killarna visste vad och hur man gjorde med bilmaskinen och skickade med allt som kunde tänkas komma till användning. :p
 
martinbengt skrev:
det kan man aldrig veta.. har man tur kan man det... är det spånskiva under så kan mattan sitta som fan... och det blir mycket rester kvar, är det betong så är det lättare, men ett tips är att skära upp remsor i mattan som är lika breda som knivbladet på strippern behöver inte vara exakt utan t.o.m litebredare...om ni är 2 så tar den ena och drar i remsan medans den andre kör med strippern...
Tack för tipsen, det är betong under så jag hoppas på det bästa!
 
Jan-Å skrev:
Hyr inte på Bauhaus ;) dom är som el-giganten, läser innantill på instruktionen :rolleyes: det måste finnas alternativa uthyrare i Stockholm. Jag hyrde från Cramo här i stan, dom killarna visste vad och hur man gjorde med bilmaskinen och skickade med allt som kunde tänkas komma till användning. :p
Jag hör dig, nu blev det bauhaus ändå pga jag ville ha den snabbt och det funkar helt ok (håller på att ta bort mattan), mest för att maskinen är så pass rättfram i sin funktion så att jag fattade den direkt, inte för att Bauhauspersonalen ämnade hjälpa mig på annat sätt än att ta mina pengar.. :rolleyes:
 
Jag har en följdfråga på mitt golvarbete; När jag tagit bort mattan, hur viktigt är det att det blir helt "ren" betong under? Går det bra med mindre rester från matta och lim?

Självklart försöker jag få bort precis så mycket som möjligt och allt som är löst ska förstås bort, men behöver jag tex hyra någon sorts golvslip och slipa bort alla rester innan jag primar och lägger klinkers?

Nu när jag skriver det så ser jag svaren framför mig redan, att förarbete är jätteviktigt, och det skriver jag under på. Min fråga är mer om någon har koll på primerns påverkan på limrester och om jag riskerar att få lösa plattor om det är några som helst rester av lim kvar på golvet?

Tack på förhand! =)
 
För att ta bort limrester finns ett jättebra recept jag lånade från en flaska på Coop.
T-röd, lacknafta + aceton i en blandning jag inte kommer ihåg procentsatserna för tillfället.
Kolla på Coop i deras skåp med glasdörrar som innehåller lösningsmedel, där finns en 1-litersflaska som innehåller nån specialblandning.
En gissning är 50 % T-röd, 30% lacknafta och 20% aceton. Literpriset blir mycket billigare än flaskan på Coop.
Åk till Biltema och köp de produkterna och gummihandskar + en bra målarspackel.
Häll ut blandningen och låt verka 10-30 sekunder, sedan är det bara att skrapa upp geggan med spackeln och ner i soppåsen.

Jag gjorde detta på golvspån och det blev helt rent, på betongolv med grövre struktur kanske du ska ha någon typ av skurborste.
 
Ett par tips inför körning med stripper:

1. Akta elementrör! Beroende på materialet som rören är gjorda av, kan de skäras av som ingenting om man trycker lite för mycket.

2. Håll inte handtaget för lodrätt. Visst, den biter bättre, men risken är att den börjar vandra bakåt okontrollerat. Det är ingen större fara att man skadar sig på det viset, men väggar och inredning kan skadas.

3. Nu vet jag inte vad det är för typ av stripper du ska hyra, men skulle den vara av typen Superstripper så rekommenderar jag att du inte kör för nära nånting. Vare sig det är karmar, dörrar, element, väggar etc. De monstrerna tuggar sönder dörrar och gipsväggar som ingenting.
 
  • Gilla
JNL78
  • Laddar…
limrester är det ingen fara med, men är det en limbädd så ska det bort

klickar , fläckar av lim är ok alltså så klart är det bästa om det är helt rent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.