Hej


Jag har en golvbrunn i min bostadsrätt som jag har lyckats spåra till märket Sito eller Boto?

Sito_531x352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I denna har jag märkt att klämringen sitter löst på runt hälften av ringen. Klämringen är placerad över de fyra fästena för vattenlåset, dvs ska jag ta bort vattenlåset måste jag knöckla mig förbi den delen av klämringen som har lossnat. Utgör detta någon omedelbar fara för fuktskador? Det verkar för värdelöst att den klämringen skulle utgöra enda fuktspärr ut mot kringliggande material men jag hittar ingen skiss på hur brunnen är konstruerad?

golvbrunn_i_klinkergolv_betong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har självfallet kontaktat bostadsrättsföreningen för en besiktning.
 
Ja, om klämringen är lös så kan det läcka ut vatten ganska obehindrat.

Det är väl framförallt om du har lite halvstopp i brunnen så att det står vatten upp till och över klämringen. Då har du vatten med lite tryck mot ringen.

Om brunnen inte har stopp så rinner ju vatten bara förbi ringen ner i brunnen, det blir inget tryck, och läckan minskar.
 
Nä något vatten har aldrig blivit stående ändå upp dit kan jag med säkerhet säga. Till saken hör att under denna klämring, ca 2 cm ner, kommer det ytterligare en delning där man ser att någon form av textil/filt är framdraget ordentligt runtom. Bakom ringen känner jag cement med fingret.
 
Låter skumt. Ta en (flera) bild ner i brunnen och lägg upp här.
 
Ungefär i höjd med armarna för vattenlåset kommer det ut filt/textil som måste vara brunnsmanchetten? I sådant fall är detta fukt ovanför där det ändå blir blir fukt av duschvatten från fogarna?
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.