Är inne på att skaffa en laseravståndsmätare.

Mätområdet ligger under 50 m både inne och ute.

Budget 1000-2500kr

tittat närmare på:

Bosch DLE 50/70
Leica Disto D2/D3

Alla goda råd är välkomna!
(GDS artikeln har jag läst men den sa inget)
 
Jag är nöjd med leican .iaf inomhus.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag är nöjd med leican .iaf inomhus.
ska jag tolka detta som att den är kass utomhus?
Vilken Leica har du?
 
Jag har Makitas 60m laser mätare, import från lawson tools UK. Fungerar utmärkt.
 
Erfarenheter utomhus, 2-10 m ??

Disto D3 har känner av vinkeln mot horisontalplanet, är detta något man saknar på dom enklare manickerna?
 
Jag har en Leica disto A3 föregångaren till D3 (mäter inte vinklar, har inget justerbart bakstycke)
Har inte använt avståndsmätare förut så jag kan inte jämföra den med någon annan.

Men kan iallafall säga att den är väl värd sina pengar.

Funkar utmärkt att göra snabba ungefärliga mätningar utomhus på lite större avstånd.
Skall det bli exakt så måste ju det du mäter på vara i exakt samma höjd som det du mäter i från. Det verkar som D3an kompensenserar för dom felen.
Enda problemet på större avstånd är att hitta laserpricken, träffa det man siktar på och att hålla den still medans man "trycker av"
Detta gäller nog alla handhållna lasermätare.

Inomhus är den helt suverän bara du har nått att mäta mot.

Dan
 
suck.. exakthet på längre avstånd utomhus... hur ska jag nu kunna undvika att slänga ut 2500 på en D3 vetandes detta. Antar åxå att pricken blir lättare att se utomhus ju längre räckvidd lasern har...
 
I "skymning" så ser du pricken på 80-100 meter utan problem.

I dagsljus och om målet är litet så får man ibland skjuta ner i marken framför sig och följa pricken medans man för den till målet.

Men det beror nog mycket på vart man mäter, jag har mest använt den när jag har mätt på tomten som nu bara består av berg, jord, buskar och gräs. oftast mätt mot nån sten eller planka.
På plana enfärgade ytor är det nog betydligt enklare.
 
Jag kör en leica disto a5, helt underbar nu klarar jag mig inte utan den, på långa avstånd typ 100meter eller mer finns det en liten kikare inbyggd så ser man pricken perfekt, dag som natt.
 
Hmmm... Jag vet att den spräcker din budget flera gånger om. Men till och med jag blev så kåt av att läsa specifikationerna så jag funderar på allvar att skaffa en sån innan sommaren!
Kanske du borde överväga den? Verkar ju trots allt klara just det jobb du efterfrågar. Varför köpa nåt för halva priset då den ändå inte klarar jobbet?
http://www.proffsmagasinet.se/leica-disto-d5-avst%C3%A5ndsm%C3%A4tare.html
 
Om valet står mellan Bosch och Leica så skulle jag lätt köra Leica Disto D2, den är mycket smidigare och har belyst display, vilket faktiskt är avgörande då man mäter i lite dunkelt ljus.

http://www.proffsmagasinet.se/leica-disto-d2-avståndsmätare.html

Om du ska mäta mer utomhus så skulle jag köra på den "gamla" Disto A5 som går att hitta till bra pris nu:

http://www.proffsmagasinet.se/leica-disto-d2-avståndsmätare.html

Självklart vill man som Binesh ha den nya med färgskärm och digitalsökare, men den drar ju iväg... :D
 
Oops har inte Boschen bakgrundsbelysning... tog jag för givet..
D5.. mums... finns en på ebay för 380€, säkert snodd......får använda min digitalkamera till att zooma istället...

verkar som det stora slaget står mellan D2 o D3 (1700 vs 2500kr)..vånda vånda
 
Update.
Det vart en D3 från UK, 208 pund inkl frakt o moms.

F...n va kul det vart o mäta på en gång!
 
Nu när du redan handlat så är väl mitt inlägg lite senkommet.

Man kan säga att jag mäter en del i jobbet. Hela dagarna faktiskt. Det som retar mig med diston är att man , priset till trots, inte kan ställa in ett offsetvärde, eller om man så vill, nolla en mätt längd, utgåifrån den och ta ett nytt mått. Det innebär att om man tex skall sätta ut ett antal innerväggar och ritningen är kedjemåttad, vilket är det vanligaste, så måste man vara överjävligt duktig på huvudräkning eller jobba parallellt med en miniräknare. Ganska sunkigt för att vara en Leicaprodukt. Jag jobbar även med deras sjukt mycket dyrare totalstationer och enligt min ringa åsikt borde Leica vara bättre på mjukvarudelen i sina distos.
Jag har iofs inte stött på funktionen på några andra lasermätare, annat än på en gammal Topcon (tror jag det var) som var stor som en handväska.

Batteritiden och uppdateringen av mätta värden vid kontinuerlig mätning suger även den rejält på D3.

///j
 
Hm jag förstår inte riktigt. Vad är offsetvärdet? Läste om ditt inlägg flera gånger men blev inte klokare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.