Nu har vi stött på patrull...igen...

Vi klurar på vad vi ska ha bakom diskbänken och spisen, kakel eller glas eller vad det nu finns för allternativ.
Vi har ett ganska öppet kök (se bilden). Sambon är inne på att kakla hela väggen, inklusive bakom diskbänk, ovanför fönster mm. Jag är rädd att det blir för stelt och för "industriellt", lite restaurangkök över det. Jag undrar därför om man skulle kunna sätta in glas i nederkan. Alltså mellan diskbänk och överskåp och sedan fortsätta förbi spis, bryta för fönstret och så den sista biten. Då kan man sedan måla väggen i en lite varmare ton för att mjuka upp lite.
Då är frågan hur det blir i skarven, alltså där glaset slutar och det målade tar vid? Är det någon annan som har satt glas utan att ha överskåp?
Eller kanske har andra förslag. MYCKET TACKSAM för all hjälp och tips.
 
  • köksritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en 5mm glas skiva mot tapet utan överskåp, och det ser helt okey ut, har en sträng med transparent silikon ovanpå (dels för att hålla uppe glaset mot väggen och dels för att inte få in skit bakom glaset hade varit svårt att få bort det utan bök :)).
 
Det finns även snygga trä eller aluminiumister som du sätter som "avslut" i överkant på skivan -Vi ommer ha glas med alukant, eftersom alla vitvaror blir "alu-varor" hos oss :-D
 
Jag hejar på din sambo. Glaset tror jag bara är en trend som inte kommit för att stanna. Det finns så mycket grymt fint kakel! Kakla däremot absolut inte ovanför fönstret. Från bänk till tak fram till fönstret och sedan stopp. Det kommer att bli ett jättefint kök oavsett kakel eller glas!
 
I vår tidigare lägenhet hade vi bänkskiva i ek och satte sedan en ekskiva (samma som skåsstommarna) mot väggen och en bit upp (till underkant på spiskåpan) . Det blev inte alls tokigt.
 
oskis123 Di ska ju heja på mig ju! :) Ja ja kanske är det så att glaset kommer att vara helt ute snart men vad ska vi göra om vi inte vill ha kakel då? Eller tycler ni att vi ska kakle den klassiska under´-diskbänken-och-längst-efter-bara-gå-upp-vid-fläkten-stilen? Behålla resten av väggen målad? Eller blir det konstiga avslut mellan kakel och väggfärg då?
Cribo Låter häftigt. Har du bilder?
 
Jag har glas (med tapet bakom) som stänkskydd utan överskåp. Satte faktiskt fast överkanten med en alu-tröskel! Funkar jättebra. Har haft det i 2 år nu och när "trenden" är över är det faktiskt inte hela världen att ta bort glaset och sätta dit kakel eller vad man nu vill ha..... Jag rekommenderar glas, det ser rent ut!
 
Asti Hur lång är din skiva? Vår bänk är nämligen nästan 6 metar (med avbrott för ett fönster) och vi vill gärna ha så få skarvar som möjligt.
 
Vi har tänkt haara en glasskiva och tapet, har inga överskåp. Vi har tapeterat med samma tapet hela vägen från tak till bänk. Dock inte skaffat något glas än.

Dzollero:Hur har du fäst upp din skiva?
 
Huset jag bor i är väldigt gammalt och har inte så raka väggar.... Satte upp 4 st 60 centimeter breda (långa) skivor, silikon i skarvarna men med en enda alutröskel. Tycker inte att skarvarna stör så mycket, men det klart att det blir annat när vi pratar 6 meter! Det kanske glasmästaren har koll på. Jag har dessutom inte härdat glas utan valde på inrådan av min glasmästare vanligt 6mmglas. Fasade kortsidor.
Är hur som helst supernöjd! Lycka till.
 
Asti skrev:
Jag har dessutom inte härdat glas utan valde på inrådan av min glasmästare vanligt 6mmglas. Fasade kortsidor.
Är hur som helst supernöjd! Lycka till.
Vad hade han för motiv till det. Vi fick rådet av vår att absolut ha härdat om man skulle råka ha sönder den. Även den med fasade kanter.

Henrik
 
Motiveringen var väl att han hade så själv hemma..... Sen är det ju billigare med vanligt glas, sparsam som jag är! ;-) Tror det ska mycket till innan jag har sönder den. Den sitter ju mot vägg och en bit från både häll och ugn. Men jag kanske hade resonerat annorlunda om jag hade barn, vem vet?
Mvh Asti
 
Kör färgat glas vetja! "Timellvarianten" med tapet bakom har kännts trött ett tag. Lacobel har färgade glas och det blir bra som 17. Fördelen med glas jämfört med kakel är att man slipper alla smutssugande fogar. Finns även tunna laminatskivor som är gjorda att använda som stänkpaneler. En annan fördel med glas är att det är lätt att montera och även lätt att ta bort när man tröttnaR. Lite jobbigare med kakel...

Härdat glas låter rätt onödigt om du inte skall täcka en hel vägg och då låter det som att det blir dyrt som stryk. lacobels färgade glas finns med film och då hänger glaset kvar vid en eventuell krasch. Hur ofta brukar ni för den delen smälla in saker i väggen bakom bänkskivan så hårt att de skulle krossa en stumt monterad 4-6mm glasskiva?
 
Redigerat:
Hej.

Är det någon som gjort en egen list i trä för att fästa skivan ?
Bild på detta ?

Hälsningar

Yjs
 
Hej.

Håller åter på med ett nytt kök.
Jag har inte gjort någon trälist, men kommer att fästa glaset i ovankant med liten trähylla för kokbok etc som annars tar plats på arbetsytan när jag lagar mat. Hyllan kommer nog att fräsas likt en tavellist men bli tjockare för att vara möjlig att fästa utan konsoler etc.
Glasskivan blir vitmålad på baksidan för att matcha ugnen.

/David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.