Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.

Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
 
  • Öppen elinstallation med kopplingsklämmor på vägg, synliga ledningar, renoveringsarbete pågår, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med eluttag och kablar, grått golv, skåpsidor, spegling, inomhus, byggnadsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Kromad82 och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Det är 400V i dom där 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ulf.S och 25 till
  • Laddar…
Jo, brun-vit är högst troligt 400V.
 
  • Gilla
Nalleboda och 10 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.

Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Du borde mäta spänningen mellan parterna. Det är inte otänkbart att du har 400V mellan brun och vit om de varit anslutna till ett element.
 
  • Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Det är nog som ni säger ! Men om jag köper ett 400v element så är det bara och koppla in det på den lediga kontakten på varje wago kontakt? Det är ändå bara tre sladdar som ska in väl ?
Tur jag inte sabbade elementet också då, hade ju varit typiskt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Smarteus och 1 till
  • Laddar…
J
Du behöver mäta först. Eller åtminstone ta reda på säkert om de gamla var inkopplade med 230 eller 400.
 
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Du behöver mäta först. Eller åtminstone ta reda på säkert om de gamla var inkopplade med 230 eller 400.
Ska hitta min multimeter och mäta innan jag spränger något. Tänker man kan alltid testa först :)
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
stugan_i_skogen och 14 till
  • Laddar…
B
Nej, med el testar man inte först. Man mäter, och på annat sätt säkerställer att man förstår kablarna funktion, innan man kopplar in något nytt.
 
  • Gilla
  • Älska
Anders Broman och 72 till
  • Laddar…
RoTe
Friskt kopplat, hälften brunnet!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
redep och 58 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v
Det kan knappast varit nytt då vi bytte till 230 V slutet av 80-talet...
 
  • Gilla
  • Arg
J.Hoffa och 6 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Ska hitta min multimeter och mäta innan jag spränger något. Tänker man kan alltid testa först :)
Vet inte om jag förstår rätt, men du har alltså provisoriskt kopplat in en lampa där elradiatorn skulle matas från?

Tänker man kan alltid testa förs
Detta är en otroligt farlig inställning när det kommer till el. Nu råkade det bara vara en lampa som kopplades till 400V istället för 230V. Den gick sönder. Med lite otur skulle den kunnat börja brinna ordentligt. Åtskilliga elbränder har startats av att 230V prylar får 400V över sig (det sker vid vissa ovanliga elfel, utan felkoppling).

Men med tanke på att du inte visste att det kunde vara 400V i matningen till elementnet. Hur kunde du veta att det inte var 1000V eller 10 000V?

När det gäller elinstallationer så kopplar man aldrig, aldrig in sig på ledningar man inte VET vad det är.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 31 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte om jag förstår rätt, men du har alltså provisoriskt kopplat in en lampa där elradiatorn skulle matas från?


Detta är en otroligt farlig inställning när det kommer till el. Nu råkade det bara vara en lampa som kopplades till 400V istället för 230V. Den gick sönder. Med lite otur skulle den kunnat börja brinna ordentligt. Åtskilliga elbränder har startats av att 230V prylar får 400V över sig (det sker vid vissa ovanliga elfel, utan felkoppling).

Men med tanke på att du inte visste att det kunde vara 400V i matningen till elementnet. Hur kunde du veta att det inte var 1000V eller 10 000V?

När det gäller elinstallationer så kopplar man aldrig, aldrig in sig på ledningar man inte VET vad det är.
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
 
  • Haha
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Ja du har givetvis många poänger. Hade samtalat med en elektriker som tyckte det "borde" vara 220v. Men det kan man ju du säger aldrig veta.
Trodde även att 400v är 3 sladdar plus jord. Men där lärde man sig något nytt :)
Men man tycker att laman borde lyst 30% bättre men så var det inte :D

Nu har jag ordnat så elektriker kommer och installerar elementet.

Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
Känns rimligt att låta en elektriker göra det.

Nej det går inte att omvandla ner annat än att koppla om kablarna i centralen/dosan de kommer ifrån. Men det ska nog en elektriker göra i så fall.

Enklast är väl ändå att köpa ett element för 400V?
 
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Går det på något sätt få ut ett vägguttag från 400v ? Går det omvandla ner till 220 eller 230v ?
Det går att koppla om i centralen så att ena fasen blir nolla i stället. Dock krävs det enligt reglerna att det är en blå kabel i så fall, så det är inte helt enkelt om det ska vara korrekt (om det inte är enkelt att dra ur trådarna och dra i nya med rätt färger). Sen verkar det vara vidarekopplat till fler radiatorer också, så i praktiken är det kanske inte så enkelt.

Betydligt enklare att skaffa rätt radiator.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Höll verkligen lampan i en minut, då du kopplat den på 400V? Vad var det för lampa.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.