Hej! Vi har blivit intresserade av ett tegelhus från 1966. Delar av huset ligger under marknivå, och dränerades om för ca 20 år sedan. Grunden är en platta av Y-tong med ett träbjälklag ovanpå :surprised: Detta gör mig lite orolig.. Varför har man byggt så? Är det inte stor risk att det har blivit fukt i bjälklaget? Blir livrädd :-/

Har dessutom inte ngn bra koll på tegelhus alls.. Har också fått för mig att det kan finnas radon i gammal Y-tong - någon som vet ngt om det? Är det svårt att byta fönster i ett tegelhus?

Är jättetacksam om ni kan hjälpa mig och dela med er av era tankar, tips och råd!

/Lisa :)
 
Att byta fönster är inte speciellt svårt med rätt verktyg. Det tar lite längre tid i och med att du får borra i tegel istället för trä, men det är allt.

På 50-70 talet byggdes en massa konstiga grunder som man idag bara skakar på huvudet åt. Jag tycker att en sådan är just den du beskriver. Emellertid tycker jag att du ska tänka så här. Vilka problem har uppstått tills idag? De problemen kommer säkert att förvärras med åren. Har det inte uppstått några problem så kommer det nog inte att göra det heller. Fast det är många faktorer som spelar in, inte minst markens sammansättning och förmåga att dränera vatten. Likadana grunder kan uppträda olika beroende på var de är placerade geografiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.