I samband med ett av vårens projekt kommer jag höja marknivån cirka 60cm på en del av tomten. På denna del av tomten står bland annat en fin björk som jag inte vill förlora.

Någon permanent sluttning runt björken till nuvarande marknivå är inte aktuellt så jag funderar på hur jag skapar bäst förutsättningar för trädet att överleva.

På ett eller annat sätt antar jag att man behöver dränera området närmast trädet, tex med större sten (typ enkel fraktion 32 eller större) så att barken inte ruttnar. Kanske funns det tillochmed produkter avsedda för just detta?

Ett annat alternativ jag funderat på är att bygga en bänk runt trädet och då passa på att bygga en balja i trä runt trädet så man får ett par decimeter luft runt om...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bönhus
  • Laddar…
Björk räknas till träd med medeldjupt rotsystem och har i normala markförhållanden rötter ända ner på 4 meters djup. Jag tror att chansen är stor att den klarar sig utmärkt om du bara fyller upp, men att ta ganska sandigt och väldränerat precis runt stammen kan förmodligen vara bra.

Googlade på rotdjup för att hitta info. Finns även nån gammal tråd här på forumet om samma sak, du kan ju söka själv och se om du får tag på användaren?
 
Men det är som jag uppfattar det inte rötterna som är problemet. Det är barken som ruttnar och då är det något som slutar att fungera.....
 
Ja, därav mitt förslag med väldränerat material närmast stammen. Barken anpassar sig med tiden.

Det som slutar fungera om barken ruttnar är ju själva "blodtillförseln", själva stammen är i princip död och behövs bara för trädets stabilitet, det är skiktet mellan trä och bark, tillväxtområdet som är det levande som är nödvändigt för trädets överlevnad.
 
Mina föräldrar använde nåt som såg ut som platonmatta runt två tallar 1972. De lever fortfarande ett gott liv.
 
Just det, platonmatta kanske är en enkel och bra lösning!
 
Jag tror den kommer dö hur du än gör. Grannen höjde några dm och gjorde vad han kunde för att rädda en björk, ingen fyllnad just närmast björken, sen dit med grov sten (5+cm klumpar), mot alla råd han fick om att det ändå var kört. Björken dog ändå. Jag gjorde en icke-ansats när jag höjde lite, fyllde på runt bara och väntade lite, sen fick jag ta ner björken nästa sommar, blev aldrig ens grön.

Björkar verkar kinkiga. Kul sätt att ta ner en trött björk är för övrigt att knuffa ner den med grävmaskin. Ser jätteroligt ut.
 
Nu vet jag inte hur det ser ut, men kan du inte göra någon typ av sluttning så att trädet skonas? Lägg gärna ut en bild på tomten, så kanske vi kommer på något. Verkligen synd att äventyra ett uppvuxet träd.
 
Markytan runt trädet är väldigt smal och ger inte plats för någon vettig sluttning mot trädet.

Faktum är att större delen av tomten är uppfylld för 40 år sedan, över en meter, på ett ställe står en björk som överlevt helt utan speciallösningar.

Men om jag helt enkelt ger fasen i att fylla mot trädet utan bygger en ram runt trädet så det alltid är ett par decimeter luft runt stammen - då borde det ju vara riskfritt? Att rötterna hamnar 60cm djupare tror jag inte har någon avgörande betydelse eftersom markhöjningen är på en begränsad yta. Grannarnas tomter som bara är ett par meter bort kommer vara kvar på befintlig nivå.

Jag gillar mina björkar och tänker inte göra något som riskerar deras hälsa. Det är dessutom gamla träd som snart gjort sitt ändå så man kan gissa att dom är lite mindre tåliga än medelålders björkar.....
 
Vet du vad, jag postar din fråga till Cajsa Jacobsson så får vi se om hon har någon idé. Hon brukar vara bra på sånt där.
 
Jag tror på ramlösningen.
På en Driving Range i närheten fyllde dom upp runt de björkar dom lämnat som prydnad.
Nu dör björkarna en efter en.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vet du vad, jag postar din fråga till Cajsa Jacobsson så får vi se om hon har någon idé. Hon brukar vara bra på sånt där.
Intressant! Gör gärna det. Goda råd är alltid välkomna!
 
Jag såg det, tack för det!

Jag måste fundera på hur jag går vidare. Uppenbarligen är barken ett litet problem som har en enkel lösning. Att inte höja marken som måste höjas är ett större problem...:)

Givetvis beror slutresultatet på hur stor yta man höjer och var detta ligger i förhållande till trädet.....
 
Du kan väl gjuta en liten stödmur runt trädet - 1 dm ut, eller så - och sedan fylla mot den.

Given snackis medan du står och grillar vid nästa garden party. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.