Hej!

Bor i hus från -00 och har problem med vårt tak (20 år gammalt alltså). Det är betongpannor, läkt och masonitskivor (tror vi). Allt började med några små vattenfläckar på masonitskivan, som besiktningsmannen upptäckte när vi flyttade in för 2 år sedan. Fick rådet av en bekant (plåtslagare) att täta kring genomföringarna med silikon. Vi gjorde detta och nu har vi upptäckt att det läcker in ännu mer vatten. Det blir större fuktfläckar som är blöta om man tar på dem, men det droppar inte.

Har haft ett takföretag här, som föreslår att byta nock-bandet, men de var ej helt säkra på att detta skulle helt avhjälpa problemet. Annars sa de att man var tvungen att byta hela taket, att det ej går att bara byta där det är problem. Även haft en annan takläggare här som sagt att vi skulle byta hela. Men man vet ju inte om de säger så för att bara få sälja ett nytt tak.. Har även försökt med oberoende besiktningsman men de skulle ha ca 14000 för att göra en besiktning, och det kändes alldeles för dyrt.

Det har även blivit små prickar där fläckarna varit, antar att detta är mögel. Försökt skrubba med klorin men det känns som det mest luckrar upp masonitskivorna (som känns ganska fuktiga).

Bilderna nedan är från hur det såg ut innan vi la silikon, rödmarkerat är där vi lagt silikon och blått är där de största fläckarna är. Taktäckning med betongpannor, rödmarkeringar där silikon applicerats och blå markeringar där största fuktfläckarna finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser fläckarna ut nu:
Vattenfläckar och mögeltillväxt på masonitskiva under tak, med synliga tätningar och förstärkningsspjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när det regnar såhär:
Vattenfläckar på masonitskiva under tak med markerade områden där silikon använts och läckage observerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut där vi lagt silikon, och jag har markerat där jag tror det kan vara två hål. Kan det ha läckt in vatten där och sen stoppats upp och ansamlats där nere? Eller ser ni nåt annat uppenbart?

Takpannor med silikontätning markerad med röda cirklar, täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som varit med om liknande? Hur gör man och var vänder man sig?
Ser det ut som vi bör byta hela taket?
Vi lutar lite åt det nu, känner att vi inte orkar oroa oss hela tiden när det regnar. Men antar att man helst byter tak på vår/sommar? Kan det vara såhär sålänge?
 
  • Tak med betongpannor täckta av snö, rödmarkeringar där silikon använts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut under pannorna? Är väl mer där ni skulle kört silikon om det rinner in vatten från ovansidan på luckan eller så så kommer det ju under pannorna och kanske in i några hål i pappen
 
Ingen papp på dessa tak.
 
Jag skulle ta dit en ny plåtslagare och låta honom förlänga plåten så att den inte slutar i takets dal om du förstår vad jag menar. Han kan säkert fixa en plåt så det blir tätt vid stagen också.. Annars får du väl ta dit en annan takläggare som kan byta pappen runt problemområdena. Jag är ingen plåtis eller takläggare men att låta plåten sluta i en dal innebär ju att vatten kan rinna in under plåten och om det är sista pannan så kommer det rinna in vatten där. Tätmassan torkar och så kommer det in vatten.
 
Hojte Hojte skrev:
Hur ser det ut under pannorna? Är väl mer där ni skulle kört silikon om det rinner in vatten från ovansidan på luckan eller så så kommer det ju under pannorna och kanske in i några hål i pappen
Nej, det är alltså endast denna masonitskiva under pannorna. Det är tydligen ett sätt å lägga tak lite billigare.. :/
 
Vilka svin till takläggare, varför skulle man behöva byta hela taket för att lösa det där? Ofattbart...
 
Känns lite väl att byta hela taket om det bara är takluckan som är problemområdet/orsaken till läckan. Ta dit en plåtslagare som kollar på en lösning alternativt en ny taklucka med större ”överhäng” ut på pannorna. :)
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Du ska givetvis inte byta taket om din läcka stannar vid detta fack.
Underlagstak av masonite är bra vid kontinuerliga tak utan genomföringar. Har själv masonite och ibland tvingas man välja det minst dåliga alternativet vid konstruktionslösningar vid genomföringar. Plåtarbetet är t.ex. extra viktigt att det blir rätt och gärna med extra marginal.
Silicon/takmassan håller inte tätt över tid då plåten och betongpannorna rör sig väldigt olika vid temperaturväxlingar.
Vilken funktion har takluckan egentligen? Är det sotarens lucka kanske? Riv bort och ersätt med pannor annars.
Hur ser det ut mellan takluckan och nockpannorna?
 
T
En amatörs idé:
-Nästa gång det börjar regna, riv bort masoniten där det har kommit fukt.
-Sitt där uppe och stirra tills ni ser exakt vart vattnet kommer in (kanske filma tom).
-Försök fixa själv eller ta kontakt med takläggare som får se vad ni filmat så ha förstår vart det läcker.
- fixa ny masonite och byt bara det som ni rivit ner.

Det är mycket lättare att fixa problemet om man ser problemet "in action".
 
Har du kollat hur det ser ut uppe vid nock? Jag hade motsvarande problem och då var det byggarna, som glömt att sätta plast över nocken d.v.s. plast på ovansida på masonite - upp över nock- ner till ovansida på masonite på andra sidan. Efter detta försvann både problem med vatten på masonite och ibland även lite snöfall inne på vinden.
 
K
Hallonglass Hallonglass skrev:
Nej, det är alltså endast denna masonitskiva under pannorna. Det är tydligen ett sätt å lägga tak lite billigare.. :/
man kan sätta papp runt luckan sedan fästa den på lämpligt ställe på masoniten. har samma takkonstruktionen som du fast ingen lucka utan det var där hus och garage går ihop det började komma in vatten ( kondens från en plåt som sitter där) då hade vi en takläggare här som satte papp ovanpå masoniten och spikade fast på lämpligt ställe . Varit lugnt sen dess eller var lugnt sist jag kollade iaf för nån månad sen. Detta åtgärdades för 1 år sen
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd.

Vi har i princip samma problem (hus byggt 2007).
Vid en genomföring kommer det in snö/vatten. En plåtslagare ska få se över genomföringen så att det slutar läcka. Dock är masonitebiten så risig att den behöver bytas.

Går det ens att byta den dåliga biten?
När jag frågar runt får jag bara svaret att taket måste bytas, känns onödigt på ett 15 år gammalt tak med enbart detta fel
 
  • Förstörd takmålning, fukt eller vattenskada, nedfallande lager, försummelse, brunt och vitt skikt, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt mycket man plocka bort för att komma åt.
 
MrRusty MrRusty skrev:
Väcker en gammal tråd.

Vi har i princip samma problem (hus byggt 2007).
Vid en genomföring kommer det in snö/vatten. En plåtslagare ska få se över genomföringen så att det slutar läcka. Dock är masonitebiten så risig att den behöver bytas.

Går det ens att byta den dåliga biten?
När jag frågar runt får jag bara svaret att taket måste bytas, känns onödigt på ett 15 år gammalt tak med enbart detta fel
MrRusty MrRusty skrev:
Väcker en gammal tråd.

Vi har i princip samma problem (hus byggt 2007).
Vid en genomföring kommer det in snö/vatten. En plåtslagare ska få se över genomföringen så att det slutar läcka. Dock är masonitebiten så risig att den behöver bytas.

Går det ens att byta den dåliga biten?
När jag frågar runt får jag bara svaret att taket måste bytas, känns onödigt på ett 15 år gammalt tak med enbart detta fel
Vår historia slutade med att vi bytte hela taket tillslut. Det var dyrt, men vi klarade inte att få ångest så fort det regnade. Vad jag förstår så gick det inte att byta endast en sån masonitskiva, då de ska ligga omlott och under läkten. En annan sak är att livslängden på dessa tak inte är särskilt lång, om man jämför med ett tak som är lagt på ett annat sätt (tror det kallas spont)

En intressant sak var att när takläggarna skulle riva det gamla taket, så passade jag på att klättra upp och titta hur det såg ut under pannorna. Då ser jag att i princip varenda masonit-papp-skiva har en liten ”böj” längst ner i änden. Där har det samlats vatten förmodligen, som blött upp pappen och tillslut skapat mögel och ännu mer vattenfläckar. Det var endast ena sidan av taket som var drabbat, men det kan ha att göra med hur vinden osv ligger på för att regnet ska blåsa in.

Ytterligare en intressant sak var att jag googlade på beteckningen som stod på de gamla masonitskivorna. Får då upp en gammal tråd, där det står att just dessa återkallats då de haft just detta problem (med att änden ”korvar” upp sig). Anledningen är att man endast belagt ena sidan av skivan med ett ”fuktavvisande” material, som gjort att den dragit ihop sig och skapat ojämnheten. Tyvärr minns jag inte vad beteckningen var, men kan leta lite och se om jag hittar tråden i ämnet.

slänger in bilder på taket efter att betongpannorna togs bort, så du kan se hur det såg ut. En bild är på masonitskivorna när de är borttagna och där ser man ju tydligt att de korvat upp sig.
 
  • Staplad trävaror på betong, konstruktion, skuggor, metallbeslag, dagtid, industriell, utomhus, lagerhållning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på träbjälkar ordnade på en betonggrund under konstruktion, utomhus vid dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar monterade parallellt på distanser över betonggrund, byggprojekt, solljus, skuggor, delvis oskarp framkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med träreglar och överlappande vita slitna presenningar eller material. Otydligt, rörigt, inzoomat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallonglass Hallonglass skrev:
Vår historia slutade med att vi bytte hela taket tillslut. Det var dyrt, men vi klarade inte att få ångest så fort det regnade. Vad jag förstår så gick det inte att byta endast en sån masonitskiva, då de ska ligga omlott och under läkten. En annan sak är att livslängden på dessa tak inte är särskilt lång, om man jämför med ett tak som är lagt på ett annat sätt (tror det kallas spont)

En intressant sak var att när takläggarna skulle riva det gamla taket, så passade jag på att klättra upp och titta hur det såg ut under pannorna. Då ser jag att i princip varenda masonit-papp-skiva har en liten ”böj” längst ner i änden. Där har det samlats vatten förmodligen, som blött upp pappen och tillslut skapat mögel och ännu mer vattenfläckar. Det var endast ena sidan av taket som var drabbat, men det kan ha att göra med hur vinden osv ligger på för att regnet ska blåsa in.

Ytterligare en intressant sak var att jag googlade på beteckningen som stod på de gamla masonitskivorna. Får då upp en gammal tråd, där det står att just dessa återkallats då de haft just detta problem (med att änden ”korvar” upp sig). Anledningen är att man endast belagt ena sidan av skivan med ett ”fuktavvisande” material, som gjort att den dragit ihop sig och skapat ojämnheten. Tyvärr minns jag inte vad beteckningen var, men kan leta lite och se om jag hittar tråden i ämnet.

slänger in bilder på taket efter att betongpannorna togs bort, så du kan se hur det såg ut. En bild är på masonitskivorna när de är borttagna och där ser man ju tydligt att de korvat upp sig.
Här är tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/defekter-i-paroc-underlagstak.162225/

Underlagstaket hette Paroc Rockwool 8441-00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.