H
Hus från 1943. Bilade nyss upp källargolv för att byta gamla gjutjärnsavlopp och fick bra hjälp med det här på forumet. Dränering och VA-byte gjordes i somras med isolering av pordränskivor.

Nu undrar jag inte om dräneringen sattes för högt upp eftersom jorden under betongen (alltså under makadamlagret) i källaren är blöt. Ska den vara det? De säger att man ska lägga dräneringen under sulan, men i mitt fall förstår jag inte vad som egentligen är sulan då väggarna är murade på nån typ av stenmur som visas nedan. Den bilden togs när grävningen var klar och sen la de singel, markduk, mm, men är det tillräckligt djupt?

Bilden med brunnen på visar nya avloppet, och ovanpå det lades sedan dräneringsrör. Tyvärr fick jag inga bilder av firman utan dessa har jag har tagit. Bilden med singlet visar ju ungefär hur djupt den svarta dräneringsslangen lades.
 
  • Utgrävd dräneringsränna vid ett hus med synlig stenmur och hink, före läggning av avloppsrör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning vid husgrund med synlig stenmur och murad vägg, pordränskivor till höger och kablar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad avloppsbrunn nära husvägg med grävd grund och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävningsarbete vid husgrund med synlig dräneringsslang och nytt orangerött avloppsrör omgivet av singel och markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilderna är det ju bara grävt ca 50cm? Djupare källare än så lär du väl ha?
 
Som personen ovan nämnde så ser ju dräneringen ut att vara gjort i midgehöjd ungefär. Om nu inte bilderna är väldigt missvisande.
Är nu så fallet så har det ju dessvärre blivit väldigt galet.
Med att jorden under makadam och betong är fuktig säger ju egentligen ingenting - har du problem med fukt i källaren?
Även om det är problemfritt så är det ju visserligen högst troligt att dräneringen är felaktigt utförd.
 
H
R Roppin skrev:
På bilderna är det ju bara grävt ca 50cm? Djupare källare än så lär du väl ha?
Det är ett källarplan i suterräng och bild 1 och 4 är tagna från baksidan och där är marken i nivå med källargolvet. Bild 2 är från sidan och 4 från framsidan. För att tydliggöra har jag ritat ett svart streck där ytterväggen börjar och ett blått där de sedan la dräneringsslang. Vad det under det svarta strecket heter vet jag inte, är det sulan?

C C.Lundin skrev:
Som personen ovan nämnde så ser ju dräneringen ut att vara gjort i midgehöjd ungefär. Om nu inte bilderna är väldigt missvisande.
Är nu så fallet så har det ju dessvärre blivit väldigt galet.
Med att jorden under makadam och betong är fuktig säger ju egentligen ingenting - har du problem med fukt i källaren?
Även om det är problemfritt så är det ju visserligen högst troligt att dräneringen är felaktigt utförd.
Anledningen till min oro är att jag tog in en offert på att gräva ut och isolera källaren men då sa killen som var här att det är för mycket fukt och att det inte ska vara så och att dräneringen ska läggas "under sulan". Vad som är sulan på mina bilder förstår jag inte.

Jag har inte mögel i källaren om det är vad du tänker på med problem, men jag trodde (felaktigt kanske) att dräneringen skulle dränera bort det mesta vattnet så att jorden under huset är torr. Putsen hade släppt i de nedre partierna av de väggar där källaren är djupast, och vi beslöt att dränera och byta VA då det inte gjorts sen 1943.

Ingen blir gladare än jag om det här är lugnt och jag inte behöver oroa mig men jag vet inte hur det ska vara.
 
  • Grävd källargrund med synlig fukt, dräneringsslang markerad med blått streck och puts som släppt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har ett hus byggt -27, som är dränerat för en 10 år sedan.

Dräneringen ligger nån decimeter ovanför golvnivå på källaren, enligt tidigare ägare beror det på att kommunens dagvattenledningar ligger så högt och därför inte kunde dränera djupare.

Undrar egentligen om det inte finns en annan lösning...?
 
En grundregel är att aldrig lägga dränering under sulans nivå eftersom man då riskerar att underminera sulan.Det är särskilt viktigt när undergrunden består av lera. Om jorden under källargolvet, och den makadam som det vilar på, är fuktig saknar enligt min uppfattning betydelse. Du har ju ett kapillärbrytande skikt i makadamen.

Förr, dvs i stort sett tiden fram till 70-talets början, grundlade man sulor på färdigschaktad botten. Paddor fanns inte, i varje fall inte vid småhusbyggen, så det var bästa sättet att undvka sättningsskador. När dräneringskillen uttalar sig som han gör blir jag skeptisk till hans kompetens.
 
  • Gilla
Filip47 och 3 till
  • Laddar…
H
Horgmo HasselPatrik skrev:
Har ett hus byggt -27, som är dränerat för en 10 år sedan.

Dräneringen ligger nån decimeter ovanför golvnivå på källaren, enligt tidigare ägare beror det på att kommunens dagvattenledningar ligger så högt och därför inte kunde dränera djupare.

Undrar egentligen om det inte finns en annan lösning...?
Dränkbar pump är väl det man brukar göra? Eller som i mitt fall så har jag stenkista/kassett och markinfiltration istället för kommunal anslutning.
 
H
J justusandersson skrev:
En grundregel är att aldrig lägga dränering under sulans nivå eftersom man då riskerar att underminera sulan.Det är särskilt viktigt när undergrunden består av lera. Om jorden under källargolvet, och den makadam som det vilar på, är fuktig saknar enligt min uppfattning betydelse. Du har ju ett kapillärbrytande skikt i makadamen.

Förr, dvs i stort sett tiden fram till 70-talets början, grundlade man sulor på färdigschaktad botten. Paddor fanns inte, i varje fall inte vid småhusbyggen, så det var bästa sättet att undvka sättningsskador. När dräneringskillen uttalar sig som han gör blir jag skeptisk till hans kompetens.
Men i alla anvisningar från Pordrän har så ligger ju röret under sulan. Jag förstår inte var den fukten i jorden kommer ifrån, kapilärt under huset?
 
  • Schematisk illustration av dräneringsdetalj med Pordrän-skiva och BDR dräneringsrör vid grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen möjlighet att få ”torr jord” under en platta i en källare på ett gammalt hus.
Den kommer oavsett vad du gör vara fuktig.
Huset är inte på något vis byggt på modernt sätt med djupt liggande dränering och ett tjockt kapillärbrytande lager under plattan.
Helt otroligt så många villfarelser det finns och firmor som ”lurar på” oroliga husägare onödiga arbeten för stora pengar.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
H henryry skrev:
Men i alla anvisningar från Pordrän har så ligger ju röret under sulan. Jag förstår inte var den fukten i jorden kommer ifrån, kapilärt under huset?
Fukten?
Är det en vattenyta?
Alla jordmaterial lyfter vatten kapillärt. Så det kan du aldrig dränera bort.
 
H
GoC GoC skrev:
Finns ingen möjlighet att få ”torr jord” under en platta i en källare på ett gammalt hus.
Den kommer oavsett vad du gör vara fuktig.
Huset är inte på något vis byggt på modernt sätt med djupt liggande dränering och ett tjockt kapillärbrytande lager under plattan.
Helt otroligt så många villfarelser det finns och firmor som ”lurar på” oroliga husägare onödiga arbeten för stora pengar.
Okej skönt, då är det nog inte fel gjort då (y) Tror inte de lurat mig med något onödigt arbete, eller det känns åtminstone inte så eftersom det tidigare var oisolerad grund och spruckna avlopp :)
 
H
GoC GoC skrev:
Fukten?
Är det en vattenyta?
Alla jordmaterial lyfter vatten kapillärt. Så det kan du aldrig dränera bort.
Alright jag trodde man ledde bort så mycket vatten att det som blev kvar aldrig kunde sugas upp så långt
 
JanneJanne123
J justusandersson skrev:
En grundregel är att aldrig lägga dränering under sulans nivå eftersom man då riskerar att underminera sulan.
Intressant! T.ex. Isodräns monteringsanvisningar säger ju precis tvärt om, att dräneringen skall läggas just under sulans nivå, men det menar du är fel?

Edit: ser nu när jag läste vidare i tråden att denna fråga redan har ställts ovan.
 
Det är nog inte konstigare än att isodräns anvisning är generell. Har man huset på väldigt blöt lera så kommer det hända saker när det torkar ur. Har man mindre lerig mark under huset, vilket väl de flesta ändå har om huset står kvar 70 år senare, så gör man som i anvisningen.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressant! T.ex. Isodräns monteringsanvisningar säger ju precis tvärt om, att dräneringen skall läggas just under sulans nivå, men det menar du är fel?

Edit: ser nu när jag läste vidare i tråden att denna fråga redan har ställts ovan.
Gör den det verkligen? I exemplet där är det ju en bottenplatta det handlar om och ingen sula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.