Hej!

I somras började flera källarväggar få blåsor och spricka med saltutfällningar (insidan alltså) på sina ställen. På bilderna är det en yttervägg men övriga två är är två inneväggar (ej bild på). Det är långt ner på väggen. Mätte med en fuktmätare för trä och kunde peta in en bit i den porösa väggen. Ger utslag som mest på ca 32%. Bor i Norrbotten så just nu ganska torr och kall luft men på sommaren blir det ganska fuktig luft i källaren.

Luften just nu är på ca 30% i källaren.

Tänkte lägga cementputs som lagning eftersom det andas och måla med silikatfärg.

Bör jag bli orolig eller är det ngt annat som kan vara bra att tänka på?
Huset är byggt 1954.
 
  • Källarvägg med blåsor och saltutfällningar nära golvet, skadad puts och synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 17,7% fukt mot en blåsande källarvägg med saltutfällning i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser likadant ut i vår källare, såsom jag utrönat problemet bör du dränera om, knacka bort lös puts, släng på rödgrund, låt härda, släng på cbruk, låt torka några månader, måla med silikatfärg. Sätt in en avfuktare (y) gärna en sorptionsavfuktare så slipper du tömma stup i kvarten.
 
  • Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Ser likadant ut i vår källare, såsom jag utrönat problemet bör du dränera om, knacka bort lös puts, släng på rödgrund, låt härda, släng på cbruk, låt torka några månader, måla med silikatfärg. Sätt in en avfuktare (y) gärna en sorptionsavfuktare så slipper du tömma stup i kvarten.

Tack för svar! Hade en gubbe här från ett företag som även dränerat runt detta hus för ca 20 år sedan. Han sa att det inte är ovanligt för äldre hus med källare med dessa blåsbildningar och eftersom det mestadels är innerväggar så är det högt misstänkt att fukten kommer från plattan under och att 1954 var plattorna av annat material än idag vilket kan förklara fukttransporten.
 
Ja det är väl en rimlig teori, har en del fuktupptagning i plattan jag med, gamla hus man lär sig nå nytt varje dag
 
Ja, om det är dränerat för 20 år sedan så ska du ju inte behöva dränera igen om det inte gjorts helt tokigt. Som ni säger, helt säkert är det kapillärkraften som drar upp fukt och det kommer du inte ifrån (på nått rimligt sätt i alla fall). Som alltid handlar det om god ventilation, värme och icke-organiska material för att få en sund inomhusmiljö för både dig och huset.
 
  • Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
Fukt upp på innerväggar. Då finns det vatten under plattan som troligtvis ligger direkt mot mark, vanligt på den tiden. Har du en skrubb eller så, hugg upp ett hål ca 30 cm i diameter och gräv ner till 0,5 meter och se om den blir fylld med vatten. Enda sättet då är att sätta en pumpgrop så djupt som möjligt och få bort vattnet. Golvet får inte ha ett tätskikt av färg eller tät matta, då går fukten upp i väggarna.
 
  • Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fukt upp på innerväggar. Då finns det vatten under plattan som troligtvis ligger direkt mot mark, vanligt på den tiden. Har du en skrubb eller så, hugg upp ett hål ca 30 cm i diameter och gräv ner till 0,5 meter och se om den blir fylld med vatten. Enda sättet då är att sätta en pumpgrop så djupt som möjligt och få bort vattnet. Golvet får inte ha ett tätskikt av färg eller tät matta, då går fukten upp i väggarna.
Tack för svar. Känns lite bökigt att gräva ett hål dock. Har en heltäckningsmatta som andas i ett rum. Golvet var tidigare målat med plastfärg (som flagnade) och jag skrapade bort all den färgen före mattan kom på plats. I övrigt är det klinkers och målat betonggolv. Det blev så mkt blåsor på flera ställen i somras som inte är i anslutning till nyfixade områdena.
 
Hej! Vi har lite samma problem (dränering gjord för 20 år sedan och fukt i innerväggarna nerifrån) men vi har också förhöjd fuktnivå i ytterväggen tvärs innerväggarna.

Fick en förklaring att dräneringen troligen inte är helt bra gjord och att vattnet ”fastnar” på klacken på utsidan och sen hittar en väg in i nederkant på innerväggarna längs armeringen.

Tror ni att det stämmer? Eller är det markfukt i kombination? Eller bara markfukt som sprider sig till ytterväggen från innerväggarna? Känns inte som vi kommer undan en dränering, eller vad tror ni?

Tack för hjälpen!
 
Åtgärden att avlägsna täta ytskikt från hjärtvägg och källarväggar kan visa sig mycket framgångsrika i en del fall bla vårt.

Vi dränerade inte om eftersom det inte fanns indikationer på att detta behövdes, bara gjorde just ovanstående. På med i detta fall lagningsbruk dvs rätt finkornigt, låta torka några månader (behövs eftersom det krävs en del vatten i putsningsprocessen). Sedan på med silikatgrund och -färg.

Har hållit fint i 20 år sedan åtgärden så jag känner mig trygg med att detta kan vara en bra metod.

Förutsättningen är givetvis att man inte har en hög fuktbelastning underifrån, att existerande dränering fungerar. I vårt fall ganska oproblematiskt eftersom huset ligger högt i området, inga betydande fuktbelastningar utifrån via mark. Och som sagt, den gamla dräneringen från typ 1972 fungerade bra fortsatt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Marken är alltid fuktig och markfukten kan man inte dränera sej ifrån oavset hur mycket man betalar för åtgärden. Håller med Harald B. Bästa sättet att hantera moderat markfukt i en källare är att låta den passera.
All tätt ytskikt kommer att rasa/bubbla förr eller senare. Putsa med samma puts som det är putsat från början och måla med rätt färg som släpper ångan ut.
 
Tack för svar! Jag håller helt med er men det är fukten längst ner i ytterväggarna som oroar mig. Grävde upp lite på utsidan och verkar som dräneringsplattorna som ligger ser ut som vit frigolit, inte alls som jag förväntade mig. Trodde det skulle vara som podrän. Vet ni vad dem kan ha dränerat med? Tack!!!!
 
M
Är det 20 år sedan är det säkert platonmatta och frigolit, frigoliten för isolering.
 
Ok tack! Kan det vara problemet till min fukt i källaren att det är Platon + frigolit? Jag har bara problem längst ner längs väggarna.
 
T
C Ccc Ccc skrev:
Ok tack! Kan det vara problemet till min fukt i källaren att det är Platon + frigolit? Jag har bara problem längst ner längs väggarna.
Troligen inte, Platonmattan har en längre livslängd än så. Det känns som om det är fukt som tränger upp underifrån genom betongen som skapar det problemet.
Det enda som jag ser som skulle vara ett problem från utsidan är om dräneringsrören är igensatta så att vatten inte leds bort till stenkista/avlopp och vatten fyller upp marken och att det då tränger in bakom mattan.
Kolla om det går att filma dräneringsslangen för att se om den är igensatt, annars är det nog markfukt som tränger upp genom plattan.

Det finns naturligtvis en chans att de som gjorde dräneringen inte drog Platonmattan ut över klacken som grundmuren står på men det är svårt att kolla om man inte har bilder eller gräver ner på ett ställe och kollar.
 
@Modski tack för svaret! Dräneringsröret är inte igensatt, det har vi redan utrett. Så då återstår markfukt eller klacken 🙃

Har du någon bra insikt / knep för att kolla markfukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.