Någon som vet vad som är normalt angående fukt i källarvägg efter dränering? Jag tror jag läst alla trådar här men blir inte klokare.
Huset är dränerat sedan ca 7 månader.
Bortslipat asfaltslager och sedan isodrän av erkänd firma. Marken är bedömningsvis torr.

Nu släpper gammal färg på ett begränsat område på källarväggen. Jag upplever att det känns fuktigt under färgflagorna och det framträder märkbart salt/kalk utfällning.
Källaren håller nu en fuktighet på 47% med en avfuktare, och temperaturen ganska konstant på 15’c.

Så varför tror ni plötsligt att det framträder fukt/salt fläckar nu?
Någon nämnde att det är tecken på att väggen torkar ut? Fuktig sommar? Nya fuktvägar i nygrävd mark? Fel färg?
Jag tänker att det iaf är fukt som tillkommit efter dränering?
 
Bild på källarväggen. Skrapat rent bubblande färg.
 
  • Vit vägg med fuktskador, flagnande färg, trätrappräcke, vita kakelplattor, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara på ett ställe?
 
useless useless skrev:
Är det bara på ett ställe?
Ja, jag kan bara se det på detta området.
Källaren har bara målade betongväggar av hålbetong.
 
Hej, fick du någon klarhet i vad detta berodde på? Har precis samma problem och vore väldigt tacksam för svar.
 
U umisaam skrev:
Hej, fick du någon klarhet i vad detta berodde på? Har precis samma problem och vore väldigt tacksam för svar.
Har även du dränerat och fått detta med genomslag, är det bara isodrän mot grunden eller något tätt utanför ( platon ) Hur går stuprören, rakt ut på marken eller i rör i mark bort från huset. Om det sista. drän/dagvatten till samma brunn eller.
 
U umisaam skrev:
Hej, fick du någon klarhet i vad detta berodde på? Har precis samma problem och vore väldigt tacksam för svar.
Hej, jag pratade med en byggrådgivare genom min anticimex försäkring. Vad jag förstår så har förutsettningarna förändrats. Tidigare var det målat med asfalt på utsidan som var helt tät och fungerade bra. Dräneringsfirman slipade bort asfalten enligt instruktionerna för isodränskivan. Jag förstår det som att detta görs för att väggen ska andas och fukten ska kunna vandra med större spridning, istället för punktbelastning. En hög fuktighet i mark ska brytas genom isodränskivan men kommer fortsatt ge fukt mot vägg. Ett gammalt asfaltslager kan skapa problem om det uppstår sprickor i källarväggen eller skador i asfaltslagret. Då kan fukten bli hög punktvis vid skadorna. Jag har målat i fläckarna där färgen släppt. Jag målade ett lager med silikatfärg som andas bra och är opåverkad av fukten. Där färgen släpper är det målat många lager genom åren från 1965 så den är nog helt tät.

Så… min slutsats är, att i mitt fall, är detta en ”normal” konsekvens av att byta strategi från ”gummistövel” till ”goretex”. Blir det för illa på min vägg så kommer jag slipa ner och och måla om den med nytt lager silikatfärg.

Det står på silikatfärgen att difusionsöppenheten gäller på upp till två lager färg.


Hoppas mitt svar ger någon mening.

Lycka till.
 
R
R Roffos skrev:
Hej, jag pratade med en byggrådgivare genom min anticimex försäkring. Vad jag förstår så har förutsettningarna förändrats. Tidigare var det målat med asfalt på utsidan som var helt tät och fungerade bra. Dräneringsfirman slipade bort asfalten enligt instruktionerna för isodränskivan. Jag förstår det som att detta görs för att väggen ska andas och fukten ska kunna vandra med större spridning, istället för punktbelastning. En hög fuktighet i mark ska brytas genom isodränskivan men kommer fortsatt ge fukt mot vägg. Ett gammalt asfaltslager kan skapa problem om det uppstår sprickor i källarväggen eller skador i asfaltslagret. Då kan fukten bli hög punktvis vid skadorna. Jag har målat i fläckarna där färgen släppt. Jag målade ett lager med silikatfärg som andas bra och är opåverkad av fukten. Där färgen släpper är det målat många lager genom åren från 1965 så den är nog helt tät.

Så… min slutsats är, att i mitt fall, är detta en ”normal” konsekvens av att byta strategi från ”gummistövel” till ”goretex”. Blir det för illa på min vägg så kommer jag slipa ner och och måla om den med nytt lager silikatfärg.

Det står på silikatfärgen att difusionsöppenheten gäller på upp till två lager färg.


Hoppas mitt svar ger någon mening.

Lycka till.
Tänk även att vanligt spackel inte blir bra i dessa sammanhang..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.