Har en vedeldad bastukamin av modellen Harvia M3 med inbyggd vattenbehållare på 22 L i framkant. Brukar alltid tömma behållaren på vatten när kaminen svalnat när det är minusgrader. Men klarar den att frysa ? Sitter en kran på ena sidan för att kunna tappa vattnet, dom brukar ju vara känsliga. Borde vara flera som sitter på småtimmarna och tömmer vattnet... eller är jag för försiktig (ensam). Någon som vet av egen erfarenhet ?
 
Bara tömma om det är egen stuga, annars kan behållaren frysa och det blir hink på aggregatet för VV
 
Japp fristående bastu.
 
Egen erfarenhet ?
 
C Cunningham skrev:
Egen erfarenhet ?
Nej men naturlagarna om kyla och frysning om ingen underhållsvärme finns.
 
Totte_S
Jag hade absolut tömt behållaren efter varje bad. Både för frysrisken och för att slippa beläggningar från vattnet på insidan av behållaren.
Som du skriver, kranar och ventiler kan vara extra känsliga punkter vid frysrisk, beroende på deras konstruktion.
 
Har en kastor med 20l vvb på sidan. Enda gången jag tömt är när jag behövt det sista vattnet. Den har varit genomfrusen otaliga gånger de senaste 12 åren.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Jag hade absolut tömt behållaren efter varje bad. Både för frysrisken och för att slippa beläggningar från vattnet på insidan av behållaren.
Som du skriver, kranar och ventiler kan vara extra känsliga punkter vid frysrisk, beroende på deras konstruktion.
Som sägs total frysrisk på allt som heter kulventil, dom måste stå öppna för att inte frysa sönder, skulle inte ta risken att något fryser sönder, bara tömma ut, kan inte vara många liter vatten att bära in och fylla på.
 
Tömmer den nu, men hoppades att en finsk sauna tillverkare löst risken för frostsprägning och att jag var för försiktig. Borde ju vara många finländare som är i samma situation som jag efter ett bastubad.
 
J JohnyS skrev:
Har en kastor med 20l vvb på sidan. Enda gången jag tömt är när jag behövt det sista vattnet. Den har varit genomfrusen otaliga gånger de senaste 12 åren.
Kastor verkar vara ett finskt aggregat. Dom kanske har löst det !!
Vet du vad modellen heter. Gogglade fram några av senaste modellerna och verkar snarlik Harvia.
 
J jonaserik skrev:
Som sägs total frysrisk på allt som heter kulventil, dom måste stå öppna för att inte frysa sönder, skulle inte ta risken att något fryser sönder, bara tömma ut, kan inte vara många liter vatten att bära in och fylla på.
Kulventiler ska inte ens stå öppna.
Många stänger in vatten i ventilen då.
De säkraste med kulventil är att ställa den. Halv stängt/ öppet läge då blir inte vattnet instängt i ventilen
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kulventiler ska inte ens stå öppna.
Många stänger in vatten i ventilen då.
Och då får du utveckla detta närmare med att inte vara öppna, med helt öppen så finns det kanske inte en droppe kvar i ventilen.
 
J jonaserik skrev:
Och då får du utveckla detta närmare med att inte vara öppna, med helt öppen så finns det kanske inte en droppe kvar i ventilen.
En kulventil med 2 packningar riskerar att stänga in vatten i kulan om den är stängt och mellan kula och hus om om den är " öppen" Illustration av rörkoppling med etiketter som beskriver funktioner: nyckelgrepp, integrerat vred och EPDM-tätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Cunningham skrev:
Kastor verkar vara ett finskt aggregat. Dom kanske har löst det !!
Vet du vad modellen heter. Gogglade fram några av senaste modellerna och verkar snarlik Harvia.
Jag tror jag har en Karhu 22 höger eller föregångaren till den.
 
A Alexn72 skrev:
En kulventil med 2 packningar riskerar att stänga in vatten i kulan om den är stängt och mellan kula och hus om om den är " öppen"[bild]
Kan bara svara för mig själv om kulventil, alltid öppen på vintern och - 20 ute och nu 20 år och ingen ventil frusitt sönder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.