Hej
jag är nybliven husägare och har ingen som helst tidigare erfarenhet av värmesystem så nu har jag lite olika frågor över mitt värme system framför allt om det är smart att ha det kopplat så här. Jag har försökt att följa upp så mycket som möjligt på ritningen systemet verkar helt sakna styrning förutom om man skruvar isär pumpen det finns inte heller någon termostat för inomhus temp vad jag kan hitta men jag kan ha missat något så som sagt enda sättet att styra verkar vara genom shuntventil och direkt på radiatorerna.

1 Borde jag köpa till något till mitt värmesystem så som acctank? Styrenhet? Rumstermostat? Utomhustermostat?

2 Borde jag ändra något i systemet?

3 kan/bör jag stänga av pumpen över sommaren och låta varmvattenberedaren värma själv? bör jag köpa ny/större varmvattenberedare?

Vad kan det få för konsekvenser för pumpen när jag sätter på den i höst igen?

4 Behöver jag göra något med systemet innan jag eldar i ved pannan? Eller kommer pumpen fatta detta av sig själv?

5 radiatorvattnet samt varmvatten från beredaren(ej cirkulerande) går vidare i en kulvert ca 10-15 meter, till en vinterbonad gäststuga på gården om 50-60 kvadrat bör jag fimpa detta och ha separat system i stugan?

6 bör jag alltid ha fullt blås på radiatorerna samt fullt öppen shuntventil eller spelar det ingen roll?

värmesystem2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att du kör fast kondensering mot pannan dvs pannan håller samma temp hela tiden. Vill du få dit system effektivare så är det enklaste att köpa en innedel (elpanna) från Nibe då ingår styr till din utedel som gör att den jobbar med flytande kondensering vilket ger lägre driftkostnad men om du vill kunna elda ibland i pannan blir inkopplingen mot lite krångligare.
 
Borde väl funka om man körde flytande kondensering med shunten öppen och rumsgivare kopplad till 2026? Blir väl kanske besvärligt att få styrning till elpatron när den inte orkar med.
 
Går att styra start stopp av vp med en microbrytare på shunten som vid helt öppen shunt tillåts starta vp och stoppar vid stängd shunt ev med extra tidsfördröjning samma brytare kan även styra elpatron vie ett tidrelä på tex 3 timmars fördröjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.