1 872 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Skall utöka värmesystemet. Vattenmantlad kamin, acctankar, laddomat och div frågor !
Hej!
Har ett projekt jag hoppas hinna med innan det blir alldeles för kallt ute.
Nuvarande system:
Pelletseldad Erylpanna med okänt stor varmvattenslinga.
Elpatron i pannan.
10st vattenburna radiatorer.
Varmvattenberedare på övervåning som förser dusch/toa
Varmvattenberedare på nedervåning för tappvarmvatten tvättstuga/kök
Tänkt/önskat system:
Ny vattenmantlad braskamin
En eller två ackumulatortankar, att dockas både med befintlig panna och ny kamin.
Vattenburen golvvärme, till en början bara 2 slingor, men byggs för 7st.
Nu har jag en del frågor såklart =)
Jag har inte kunskap att räkna ut hur mycket kapacitet jag behöver, vad det gäller ackumulatortank, har även ganska trångt ner till pannrum.
Men, min tanke är två st 500l.
Behöver jag ackumulatortank med varmvattenslinga, eller kan jag nyttja den i Erylpannan?
Den vattenmantlade kamin jag tänker mig, heter Aquaflam, någon som har erfarenhet av den?
Hursomhelst så kommer den med någon typ av reglersystem, skall fråga importören mer om dess funktioner. MEN jag gissar att jag behöver någon form av laddomat, vart skall denna sitta?
Mvh Henrik
Har ett projekt jag hoppas hinna med innan det blir alldeles för kallt ute.
Nuvarande system:
Pelletseldad Erylpanna med okänt stor varmvattenslinga.
Elpatron i pannan.
10st vattenburna radiatorer.
Varmvattenberedare på övervåning som förser dusch/toa
Varmvattenberedare på nedervåning för tappvarmvatten tvättstuga/kök
Tänkt/önskat system:
Ny vattenmantlad braskamin
En eller två ackumulatortankar, att dockas både med befintlig panna och ny kamin.
Vattenburen golvvärme, till en början bara 2 slingor, men byggs för 7st.
Nu har jag en del frågor såklart =)
Jag har inte kunskap att räkna ut hur mycket kapacitet jag behöver, vad det gäller ackumulatortank, har även ganska trångt ner till pannrum.
Men, min tanke är två st 500l.
Behöver jag ackumulatortank med varmvattenslinga, eller kan jag nyttja den i Erylpannan?
Den vattenmantlade kamin jag tänker mig, heter Aquaflam, någon som har erfarenhet av den?
Hursomhelst så kommer den med någon typ av reglersystem, skall fråga importören mer om dess funktioner. MEN jag gissar att jag behöver någon form av laddomat, vart skall denna sitta?
Mvh Henrik
Låter lite konstigt med varmvattenslinga i pannan och dessutom två varmvattenberedare, har du möjlighet att kolla upp modell/serienummer på pannan så man kan kolla storlek på varmvattenslingan ? Kanske är slingan dålig eller såpass liten att den inte räcker till och då är ju en ackumulatortank med slinga nödvändig.
Storlek och antal Acktankar beror lite dels på hur ofta du vill elda och dels på hur stort huset är och hur välisolerat det är. Kollade lite på Awuaflam och det verkar vara modeller där du kan välja att använda en modul för vattenmantelfunktionen eller köra den utan. Sedan är frågan om effekten räcker till, du bör kolla hur stor effekt den panna du har idag lämnar så du inte köper en underdimensionerad kamin som kanske inte räcker hålla värmen när det blir kallare eller har svårt att hålla dig med varmvatten.
Laddomaten bör sitta i pannrummet så slipper du mer rör än nödvändigt till kaminen.
/Mvh, Göran
Storlek och antal Acktankar beror lite dels på hur ofta du vill elda och dels på hur stort huset är och hur välisolerat det är. Kollade lite på Awuaflam och det verkar vara modeller där du kan välja att använda en modul för vattenmantelfunktionen eller köra den utan. Sedan är frågan om effekten räcker till, du bör kolla hur stor effekt den panna du har idag lämnar så du inte köper en underdimensionerad kamin som kanske inte räcker hålla värmen när det blir kallare eller har svårt att hålla dig med varmvatten.
Laddomaten bör sitta i pannrummet så slipper du mer rör än nödvändigt till kaminen.
/Mvh, Göran
Kyler skorstenen ner pannan när du inte eldar?
Kyler den även ner där varmvattenslingan sitter?
Om du tar fram vilken modell det är på pannan så kan antagligen någon här svara på dessa två frågor.
Om ja på bägge frågorna så misstänker jag att det kan vara bra att köra varmvattenslingan i ena acc-tanken.
Om du tar fram vilken modell det är på pannan så kan antagligen någon här svara på dessa två frågor.
Om ja på bägge frågorna så misstänker jag att det kan vara bra att köra varmvattenslingan i ena acc-tanken.
hej igen, och tack för svaren.Demmpa skrev:Kyler skorstenen ner pannan när du inte eldar?
Detta är allt jag hittar i skyltväg på pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Hur skall jag fästa mittkonsol Toyota Yaris
Övrigt Off Topic -
Skall man bryta den vita färgen på en Skånelänga?
Stenhus -
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Vilket uppvärmningssystem skall jag välja?
Utbyggnad och tillbyggnad