Har ett 1,5-planshus med kallvind. Tänkte lägga ett golv på vinden nu, så att det går att använda på ett vettigt sätt.
Idag sitter det hanreglar (tror jag det heter) med cc120, och mellan dessa ligger det isolering.

Min tanke är att sätta tvärreglar med cc60, med hjälp av balkskor.

Två frågor uppkommer:
- Ska jag skruva fast tvärreglarna i balkskon eller låta dem ligga löst? Jag tänker: Träet lever, om jag skruvar fast dem kanske det blir problem med sättningar.
- Hur gör man med isoleringen som hamnar i vägen? Skära ett snitt och pressa ner tvärregeln mellan, eller bara trycka ner regeln på isoleringen så att det bildas små kullar mellan reglarna? Finns det nåt big no-no här?

Tack på förhand! :)
 
Du skriver sätta tak, men jag tolkar det som att lägga golv. Kanske jag har fel :surprised:

Tja, det beror ju helt på vad du menar med "ett vettigt sätt".
Jag gissar att du tänker använda kallvinden som förråd för skidutrustning, vinterkläder, gamla "urvuxna" leksaker och annan liknade lättare förvaring.

Då tycker jag att det är onödigt att krångla med att lägga nya kompletterande golvreglar mellan takstolarnas underramar. Det gör ju inte så mycket om det är lite svikt i golvet.
Det är enklare att lägga ett lite kraftigare golv på takstolarnas c-c 120 underramar.

T.ex. ett sånt här s.k. ekonomigolv
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
 
Om du ska använda det som KnockOnWood beskriver, så duger det att lägga råspont. Vanlig golvspånskiva funkar också, jag har använt båda.
 
AndersMC, du har alldeles rätt, golvet kommer att hålla.

Men lite känsla och kvalitet kan man väl kosta på sig :)

Och golvbrädorna är mycket lättare att hantera och få upp på vinden än spånskivor.
Och behöver inte limmas heller.
 
Ja, jag menar "golv". Sorry :surprised:

Vinden är i första hand tänkt som förvaringsutrymme. Men jag vill inte bli begränsad i framtiden, har funderat på att göra om det till loft så småningom. Är dock inte säker på om det nånsin blir så.

Har redan burit upp ett gäng spånskivor eftersom jag fått dessa gratis...

Men ni menar alltså att råsponten verkligen fixar cc120 utan problem?
 
Har du gått på ett nylagt tak någon gång?
Det brukar vara 20-22 mm råspont på takstolar cc 120 eller hur.
Och det håller att gå på, och håller för takpannor.
Så med lätt förvaring är det ok.
Men om du tänker ha fullastade bokhyllor, piano och ett biljardbord blir det kanske lite svajigt.

Men hela bjälklagskonstruktionen måste ju bedömas:
Typ av takstolar, finns någon bärande "hjärtvägg", dimension på underramarna.
I nuläget kanske bjälklaget endast är dimensionerat för att bära upp isoleringen.

Om du vill bygga ett "riktigt" bjälklag så gissar jag att du borde
Kontrollera bjälklagets bärkraft och ev. komplettera konstruktionen
Ta bort isoleringen
Lägga dit nya balkar liknande takstolarnas underramar
Fästa balkarna lika som takstolarna är infästade
Kortla mellan takstolar och mellanliggande balkar.
Skära till och lägga tillbaka isoleringen.

Är det värt det "utifall att"?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.